Vis full versjon : Har du Duphalach stående? Se Her!
Tidl. bruker
22-01-2004, 21:42
Jeg har lovet meg selv helt siden fogje fødsel om at så fort testen ble blå skulle Lila begynne og drikke Duphalach, og nå som jeg er 15 uker er det kansje på tide og begynne å forbygge dette hersens mage-problemet en gang for alle..
Vel, det som er, er at jeg HAR duphalach, men "pakningsvedlegget" er borte, har revet det av flasken, sååå lur er jeg :o
Står det ikke noe inne i dette vedlegget om at Duphalach kan benyttes som søtningsmiddel i te o.l? Mener å ha lest det...?
OG, hvor mye skal en gravid ha i seg daglig?
Annet jeg bør huske som står der?
På forhånd takk for at du gadd svare :klemmer:
andregangsmamma
22-01-2004, 22:29
Kan desverre ikke hjelpe med pakningsvedlegg fordi jeg har kastet flasken med dulphalac (som jeg kjøpte i forrige svangerskap), men hvis du går inn på felleskatalogen.no, finner du nok den informasjonen du trenger!
Har du forresten brukt dulphalac før? Jeg og alle jeg kjenner som har prøvd det har bare blitt uvel og fått luft i magen av det, dessuten avtar virkningen etter en stund! Jeg sverger heller til en daglig dose svisker og rosiner, mye vann og grovt brød og grønnsaker! Vet også at de selger en slags fibertilskudd som man tygger (onkelen min kalte det fiberkarameller) på helsekosten som skal være bra! Den samme onkelen ble faktisk innlagt på sykehus med kjempeforstoppelse til tross for iherdig dulphalac-drikking, og har blitt helt bra av disse "karamellene"
Lykke til med magen, kjedelig når den ikke vil samarbeide!!
Tidl. bruker
23-01-2004, 12:10
Jeg brukte Duphalach de siste 2 ukene før fødsel da jeg gikk med :storeb: så hvordan langtids effekten er vet jeg egentlig ikke, men duphalach er jo det man "skal" ta da, eller Laktulose eller hva det heter...
Man skal ta 30ml hvis man har forstoppelse, men bare 15 ml om man skal holde magen i sjakk, kan ta mindre enn det t.o.m det bestemmer man selv, funker det ikke skla man ta en ny dose som er 30 igjen, og fortsette med 15 ml daglig fant jeg ut..
Prøver det i første omgang, så får jeg høre med jordmoren min hva annet jeg kan ta, er av henne jeg fikk beskjed om å ta duphalach..
Takk for svar
Det finnes andre mageregulerende midler som f.eks. Vi-Siblin eller Lunelax, eventuelt loppefrø eller linfrø. Disse kan du f.eks. strø over en yoghurt eller blande ut i et glass vann eller saft. Jeg bruker Vi-Siblin. Synes laktulose smaker helt forferdelig søtt og ekkelt. De andre alternativene smaker ingenting.
Har det helt fint i svangerskapet, bortsett fra treg mage. begynner å bli rimelig lei av det. :)
Psssssst!
Ikke ork å tenke på avføringsmidler engang.
Spis riktig og drikk mye-+ litt mosjon det er det som skal til.
Jeg har aldri hatt forstoppelse de fem siste åra. Dette pga:Spiser mye fiber-grønsaker-frukt-loppefrø-svisker-fisken-linfrø.
Jeg er også vegetarianer (lakto ovo) og duphalac er jo rein laktose (melkesukker) Så det er IKKE bra for magen din i lengden har faktisk hørt at du kan bli dårlig av den om du har brukt den en stund og du får da skikkelig treg mage av den!
En ting til er viktig med tanke på hvordan tarmene fungerer-forstoppelse:
Kroppens døgnfaser-
Ikke spis tung mat til frokost-begynn med frukt og drikke og spis skiver-kornblaningd etc 1-2 etter at du har spist noe frukt og drukke litt. La magen slappe av om morgenen og la den tømme seg naturlig.
Spis et mer emttende måltid rundt kl 12-13 og middag i fire-fem seks tiden MEN ikke spis etter 8-10 på kvelden da skal kroppen nyttiggjøre seg av næringen og tømme seg fra 04 om natta til 12 på dagen ;)
Følger du denne "regelen" så skal jeg love deg et svangerskap uten forstoppelse!
+++ ikke drikk til måltidene men bare mellom måltidene! ;)
Håper dette kommer til nytte
Tidl. bruker
25-01-2004, 00:07
Opprinnelig melding fra heka
Psssssst!
Ikke ork å tenke på avføringsmidler engang.
Spis riktig og drikk mye-+ litt mosjon det er det som skal til.
Jeg har aldri hatt forstoppelse de fem siste åra. Dette pga:Spiser mye fiber-grønsaker-frukt-loppefrø-svisker-fisken-linfrø.
Jeg er også vegetarianer (lakto ovo) og duphalac er jo rein laktose (melkesukker) Så det er IKKE bra for magen din i lengden har faktisk hørt at du kan bli dårlig av den om du har brukt den en stund og du får da skikkelig treg mage av den!
En ting til er viktig med tanke på hvordan tarmene fungerer-forstoppelse:
Kroppens døgnfaser-
Ikke spis tung mat til frokost-begynn med frukt og drikke og spis skiver-kornblaningd etc 1-2 etter at du har spist noe frukt og drukke litt. La magen slappe av om morgenen og la den tømme seg naturlig.
Spis et mer emttende måltid rundt kl 12-13 og middag i fire-fem seks tiden MEN ikke spis etter 8-10 på kvelden da skal kroppen nyttiggjøre seg av næringen og tømme seg fra 04 om natta til 12 på dagen ;)
Følger du denne "regelen" så skal jeg love deg et svangerskap uten forstoppelse!
+++ ikke drikk til måltidene men bare mellom måltidene! ;)
Håper dette kommer til nytte
Alt det der er prøvd, i forgje svangerskap..
Har du født før? i såtilfelle er du sikkert av de få heldige som slipper unna hemmorider, og den driten der, for DET er vondt, og det ødelegger SÅ mye av barsle-tiden og alt annet at du vil ikke tro det..
Jeg tar INGEN sjanser på å oppleve det en gang til.. Men takk for råd, er ikke alle det er funker på skjønner du ;)
Hei igjen! :)
Nei jeg har ikke født før, men har hørt mye om hemorider (og jobbet med pasienter som har hemorider) Så jeg vet hva det er.............IKKE noe GØY å ha det kan jeg tenke meg.
Men det jeg skrev forige mld hjelper de fleste..Det er om å gjøre å få maten til å passere fort gjennom og ikke hardne. For da slipper du å presse mye for å få den ut og dermed kan du unngå hemorider...
Men duphalac er ren laktose så det er ikke direkte farlig å ta mye av den. For å holde magen i sjakk tar du en 10-20 ml 1-2 ganger daglig og har du en akutt forstoppelse så kan du ta opptil 30-40 ml 1-3 ganger daglig til det har stabilisert seg. Ellers kan en bruke den som en bruke vanlig sukker i te-kaffe-kornblandinger......ja...
Lykke til! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.