PDA

Vis full versjon : Hvor ofte kjenner dere liv?

Lotti
14-08-2002, 23:29
I magen min bor en rolig liten lillesnupp, men i dag har det faktisk vært enda roligere enn ellers. Faktisk kom jeg til å tenke på det i sted at jeg ikke har kjent romstering der nede siden jeg ble hilst god morgen i morges. Kan h*n ha en sovedag? Jeg har spist søtt, drukket kaldt og lagt meg flatt på ryggen uten at det har hjulpet noe særlig. Hvor ofte kjenner dere liv i løpet av en dag? Jeg mener å ha hørt at babyene sover bare en halvtime om gangen så lenge de er i magen. Er jeg for 114`de gang nervøs for ingenting?

Lotti:gal2:
Som er glad for at hun har kommet på disse sidene igjen så kan hun mase på dere andre snartmammaer.

Mormona
14-08-2002, 23:42
Du sier jo selv at din lille :baby: normalt sett pleier å være rolig...har du holdt på med fysisk aktivitet i dag så kan det være at den lille har blitt bysset i søvn av dine bevegelser. Jeg heller merker ikke så mye til min lille magesnusk hvis jeg har dager hvor jeg er i mye aktivitet.

Samtidig så sier du jo at du har prøvd ulike ting for å få fart på den lille da, uten at det har hjulpet.

Jeg kjenner masse liv hver dag, store deler av tiden, men det er min baby...de er jo forskjellige de små allerede inne i magen så det er ingen målestokk hvor mye vi andre kjenner liv.

Hvis du er urolig så synes jeg du skal ringe føden og komme dit for en registrering....bedre å være føre var, synes jeg. Du er slett ikke alene om å ha gjort det og føden er der tross alt for å hjelpe oss :) Ring og prat med de og hør hva de sier.

lykke til

klem fra Mormona T-18

Vimsen
15-08-2002, 00:02
Hei på deg ! :)

Jeg er 99% sikker på at du kan ta det heeeeeeelt med ro :)

Men ring for all del lege om du er nervøs :stakar:

Min lille er helt hyper men det HAR hendt at det har vært ganske rolig og da har jeg dyttet på magen som en gal :lol:

Men nå tør jeg ikke det lengre i frykt av å forstyrre hodet som har festa seg ;)

Hold oss informert da:)

Klem
Vimsen T-20

Preggy
15-08-2002, 00:13
Jeg har også en veldig rolig baby!
I hele svangerskapet har jeg vært litt sånn småengstelig fordi h*n har vært så rolig. Har hørt på venninner som kan fortelle om vill romstering om natta, sånn at de ikke får sovet....Det har jeg aldri opplevd. Har nå slått meg til ro med at denne simpelthen er en rolig baby:)

Men jeg har alltid kjent liv hver dag. Noen ganger mindre og noen ganger mer, men alltid bevegelser hver dag.

Har som deg flere ganger opplevd å plutselig komme på at "nå er det jammen lenge siden jeg har kjent liv!" Men jeg er sikker på at jeg helt sikkert har kjent liv tidligere på dagen, bare ikke lagt merke til det. Det begynner jo å bli en stund siden vi først begynte å kjenne liv, kanskje vi rett og slett er blitt vant til bevegelsene...?

Tror helt sikkert at du, dersom du legger deg ned i sofaen , og slapper heeelt av, kjenner liv etter en stund. Gi det litt tid, så våkner nok den lille:)
....men dersom du da fremdeles ikke kjenner noe, så kan du jo kontakte føden ,sånn som Mormona over her sier. Ikke fordi det da sikkert er noe galt, men for DIN EGEN skyld, sånn at du kan se at den lille er en høyst levende liten baby på UL:)

Lykke til!

Stini
15-08-2002, 01:33
Hallo Lotti !!

Tror det er veldig vanlig at babyene er mindre aktive på slutten.
Selv er min store baby veldig aktiv - slik at det gjør vondt faktisk.
Jeg pleier å la det gå ett par timer før jeg blir bekymret - de små sover jo endel.
Men dersom du er nervøs kan du ta kontakt med føden eller legen din.
Det er bedre å gå en gang for mye:)
Håper du blir beroliget av svarene du har fått.

Ha en fin kveld!

:vink: fra Stini & Lille Håp 35+3

Ane
15-08-2002, 01:53
Inni min mage er det også veldig rolig. Jeg nevnte det for jordmor og hun sa at det ikke burde gå mer enn 12 timer mellom hver gang jeg kjente noe. og det er jo en grei regel å ta med seg.
Går det lengre tid så ringer du legen eller sykehuset.
Hilsen
Ane 33+4

Robyn
15-08-2002, 05:13
Jeg hadde samme problemet i helgen.
Er vant til å kjenne liv ganske så regelmessig i løpet av dagen (og natten) og plutselig var det heeeelt stille i mange timer.
Må innrømme jeg ble bekymret da, men etter en liten stund var det på'n igjen. (En liten luring...;) )

Som regel er nok alt i orden og den lille vil gi deg beskjed om det etterhvert. Men jeg syns ikke det er vits i å gå for lenge og bekymre seg heller. Da er det bedre å ta en tlf.

Klem fra Robyn, 35+4

Eforia
15-08-2002, 11:36
Hei!

Jeg tror, og det bekrefter jo for så vidt de andre svarene her, at det er veldig individuellt hvor mye bevegelse man kjenner/hvor mye babyen beveger seg.

Min har ganske mange aktive perioder i løpet av dagen, og når jeg tenker etter er det et ganske fast mønster. Begynnte faktisk å lure på om jeg hadde kjent noe i dag når jeg leste dette innlegget, og da gikk det bare fem minutter før det begynnte å romstere i magen min! Men så pleier det å være tid for litt ommøblering på denne tiden av dagen! Kombinert med litt eple og kaldt vann.

Men som de andre sier, er du urolig og lurer på om noe er galt så er det bedre å ha tatt kontakt med noen en gang for mye enn en gang for lite.

Klem
Eforia
34+3

Anne M
15-08-2002, 12:21
Jeg har en som er noenlunde rolig på dagen og turbo om natten.
Dermed er jeg ikke så urolig over lite spark om dagen, han sover nok ut... :sover:
Men,helt klart enig med de andre, ta heller en sjekk for mye om du er bekymret!

Lykke til!

:klem: Anne M + lillegutt 33+6 :baby:

Lotti
15-08-2002, 12:38
Tusen takk for alle tilbakemeldingene:stakar:
Tydelig at det finnes like lite fasit for hvor mye bevegelse man kan forvente inne i magen som av barna på utsiden.... Etter å ha lest gode råd fra dere i går kveld bestemte jeg meg for at nå skulle jeg arbeide hardt for at lillesnupp skulle våkne (regner med at jeg kommer til å streve med det motsatte om noen uker:p ) Jeg drakk et stort glass med iskald cola og gikk og la meg - ingenting (og etter min mening var jeg ganske så tålmodig også:blush:) Etter en halvtime hentet jeg en walk-man, tapet øreproppene godt mot magen og satte på klassisk musikk. ENDELIG......lillesnupp "trampet" takten og romsterte noe forferdelig der inne. Jeg håper det var fordi h*n likte det h*n hørte. Jeg må jo le litt også da:D , for enden på visen var at vi begge ikke fikk sove i natt. H*n roet seg ikke før langt på natt og en utslitt mor fikk en forsmak på hvordan ting kan bli.:gal2: Nå sover h*n imidlertid igjen godt - ingen bevegelse foreløbig i dag. Men stakkaren er jo sikkert utslitt:uff:

Lotti 34+6

Wanja
15-08-2002, 13:15
Hei Lotti:)

Litt rart at akkurat dette temaet kom opp i dag...skulle egentlig til å legge inn ett litt likt tema...men du kom meg i forkjøpet.
For første gang i svagerskapet ble jeg litt redd...voknet i morges og kjente ikke noe med liv...fikk en sånn ekkel følelse "Hva om det er noe galt????" Han ønsker meg som regel God morgen med ett realt kick *hihi*
Så for første gang testet jeg ett iskaldt glass saft for å virkelig se om det funket...?!Og jaggu.. *sparke-sparke* Der var h*n... Den luringen...
Ekkelt var det...men alt er jo som regel i skjønneste orden...uasett hvor mye vi bekymrer oss:p :uff:
Men rart blir det også når knøttene våre er ute...og faktisk ikke skal sparke mer :eek: :uff:

Wanja34+4:findag:

Preggy
15-08-2002, 13:17
Så bra:kidoki: at den lille våknet til live!!

Jeg har hatt det som deg flere ganger, man får liksom litt småpanikk selv om en egentlig tror at alt er bra. det skulle vært en AV og PÅ knapp sånn at man kan få bekreftelse når man vil!....

PÅ-knappen særlig viktig for oss med bedagelige babyer,...og til alle de andre med en turbo i magen, en av-knapp sånn at dere kan få sove litt bedre om natta..........?;)

Camille
15-08-2002, 21:59
Min baby er skikkelig aktiv, ganske ofte også.
Jordmor sa jeg ikke måtte bekymre meg så lenge jeg kjente liv fra baby minst 5 ganger i døgnet.
Det gjør ihvertfall jeg! Litt annerledes var det nå når det var så varmt for litt siden. Da var babyen kjemperolig. Det bekymret meg ikke siden jeg tenkte at babyen sikkert ikke kan regulere varme og slikt enda, og når jeg blir slått ut av varmen jeg som kan regulere den, hvor slått ut blir ikke han inni magen som ikke kan endre temperaturen der inni selv?

Dersom du blir skikkelig bekymret, ring til fødeklinikken. Det er en del av jobben deres å svare på spørsmål. Litt rart er det egentlig siden mange vegrer seg enormt for å ta kontakt med fødeklinikken.

Klem fra Camille T-26

Unni
15-08-2002, 23:06
Hei!
Jeg går med tvillinger i magen og kan konstantere at de faktisk har ganske ulikt bevegelsesmønster. Etter at tvilling 1 har lagt seg til i bekkenet er den blitt betydlig roligere, faktisk så rolig at jeg ved en anledning fikk komme på ekstra kontroll. Men neida, ingenting i veien med babyen! Ofte kan de ha funnet en stilling som gjør at de sparker mer innover og da vil du nok ha større problemer med å registrere bevegelsene. Tvilling 2 derimot er skikkelig propell; stakkaren leter nok etter større plass avhengig av hvordan jeg ligger - av og til er det direkte vondt når den borrer seg vei. Jeg syns direkte synd på henne i perioder, men nå er det mindre enn 2 uker igjen uansett! Kommer de ikke på egenhånd så settes fødselen i gang. :D

Klem fra Unni (37+0)