PDA

Vis full versjon : om å bære tunge ting

prada
27-01-2004, 09:48
Hvordan er det, kan jeg bære tunge ting (som vaskemaskin) når jeg er tidlig i graviditeten? Jeg er i 11 uke nå, og vil helst ikke at noe skal gå galt..

Men jeg vet altså ikke om det vil være skadelig eller ei..

Regner vel nesten med at jeg ikke bær gjøre det.. Tingen er at vi har planlagt å kjøpe ny vaskemaskin og tørketrommel nå, og da må vi jo bære det inn i huset. Skal jeg heller få en annen til å gjøre det for meg?

Ctanse
27-01-2004, 09:54
Da jeg var hos JM første gang så sa hun at jeg kunne løfte som vanlig siden jeg hadde et helt normalt svangerskap.

Tørketrommelen kan du sikkert være med å hjelpe til å løfte og bære på. Men en vaskemaskin er jo steintung, tror ikke jeg ville tatt sjansen der. Synes du skal få noen til å ta din plass jeg.

oupsi!
27-01-2004, 10:29
:eek: En vaskemaskin ville jeg ikke gitt meg i kast med ikke-gravid en gang! :eek:

Jeg VET virkelig ikke om det er farlig, men JEG ville ikke tatt sjansen. Litt også i tilfelle noe skulle gå galt senere. Da er det greit å slippe å tenke på "hva hvis jeg ikke hadde..."

Men mitt svar er nok litt farget av at jeg HATER å bære og løfte....:uff:

C3PO
27-01-2004, 10:34
Jeg tror ikke at det vil føre til SA hvis det er det du er redd for, man jeg vil uansett råde deg til å be en annen om å hjelpe deg. Kroppene våre får mye ekstra belastning under et svangerskap, og jeg ble rådet forholdsvis tidlig av en fysioterapeut til å ikke bære tungt. Dette kan føre til ryggplager senere i svangerskapet, og jeg kan tenke meg at det vil ikke hjelpe med tanke på potensiale for bekkenløsningssmerter.

37+1
T-20

Mistral
27-01-2004, 11:04
Opprinnelig melding fra oupsi!
Men mitt svar er nok litt farget av at jeg HATER å bære og løfte....:uff: Gjett hva jeg har tenkt å bruke som unnskyldning for å få alle andre til å bære når vi skal flytte i mars! :D

prada
27-01-2004, 11:28
Jeg har akkurat sagt til mannen at jeg ikke tror det er lurt at jeg bærer.. Så han skal ringe en kompis å få han til å hjelpe!

Jeg er nok ikke så veldig glad i å bære ting jeg heller.. Da vi skulle flytte sist var jeg så lei av bæring at jeg nesten begynte å gråte..

Og så er jeg ganske liten, så store ting blir så ekstra umulige og tunge! Puh!
:blush:

lion
27-01-2004, 12:57
Jeg ville GARANTERT ikke bært no vaskemaskin når jeg var gravid!!
Selv om mange mener det er ufarlig,så styrer i allefall jeg unna alt av tunge løft!

Tidl. bruker
27-01-2004, 13:14
Sist svangerskap bærte jeg litt, selv om jeg prøvde å unngår det.

Vi flyttet da jeg var gravid i 5.mnd... Ne bæring måtte det bare bli, og det gikk da på et vis det..

mamaria
27-01-2004, 13:15
Vel, en av grunnene til at jeg måtte gi med i jobben, var tunge løft.
Som iflg jordmor kan føre til blødninger, abort og for tidlig fødsel..

Shelly
29-01-2004, 13:11
Vi har akkurat flyttet. Stakkars samboeren min, han måtte flytte så og si ALT! (Jeg gråt fordi jeg hadde dårlig samvittighet).
Jeg bar kun lettere ting, og fikk dessuten ikke lov av han å løfte tungt. Vi er begge veldig redde for å miste dette barnet, og jeg tar ingen sjanser.

Skrållan
29-01-2004, 18:38
Jeg har snakket med jordmor og tre forskjellige leger, alle sier at etter 3 måneders-grensen er det "fritt fram". Ikke farlig i det hele tatt, det er ikke fysisk mulig å "røske" løs eller hoppe løs en baby.
Så etter 12 uker er det ingen unnskyldning for tunge løft eller krevende aerobic-timer med høye kneløft og full fres.

Men det de alle har sagt er at det du gjør av fysiske ting ikke skal være vondt, noe som betyr at du må være bevisst på når har du bare melkesyre etter bæring eller trening og når du faktisk har vondt...

Lykke til!

Tinka
02-02-2004, 06:40
Det er riktig at man kan løfte som normalt i et svangerskap, men en vaskemaskin er jo ikke et løft man gjør til vanlig så det skal man holde seg unna. Det er de vanlige løftene man gjør i hverdagen (handleposer, unger osv) som leger sier er greit, tyngre løft som man ikke gjør til vanlig skal man unngå.

Og i tilegg, har man hatt komplikasjoner som feks blødninger eller høyt blodtrykk skal man unngå å løfte i det hele tatt!