Vis full versjon : Utenfor tema : bøker
Tidl. bruker
14-08-2002, 23:56
.....
Jeg leser alt for lite bøker jeg. Sitter vel for mye foran PC'en tror jeg. Ser jo ikke engang på TV! :eek:
Men noen bøker har jeg selvfølgelig lest, og en som virkelig falt i smak hos meg er "Haikerens guide til galaksen" av Douglas Adams! Satt på toget på vei til jobb og lo høyt. Litt flaut.. :o
Ellers koste jeg meg veldig med "Fugledansen" av Ambjørnsen og "Rødstrupe" av Nesbø. For ikke å snakke om Bridget Jones dagbok. Eller noe med Knut Nærum.
Som du ser må det være lettlest for at jeg skal gidde å lese noe. Lettlest og underholdende. Begynte på Ulysses, men ga fort opp. Har ikke tålmodighet til sånne tungvektere. Kafka står i bokhylla, men jeg greier ikke å åpne boka engang.. :cool:
Hva med Mary Higgins Clark. John Grisham og Sidney Sheldon. Det er mine krimfavoritter!!!
Disse skriver bøker som er absoultt lettleste og meget underholdene, bøkene deres har holdt meg våkne mange netter.
Klem fra Katta
Tidl. bruker
15-08-2002, 00:49
.....
Leser også mest krim.
I tillegg til de tre Katta har nevnt har jeg David Baldacci, Belva Plain, Sue Grafton og Minette Walters som favoritter.
Lettlest og underholdende krim! :kidoki:
*Sniker fra januarklubben*
Da vil jeg anbefale Kim Småges bøker om Anne-Kin Halvorsen! Sub Rosa, En kjernesunn død og Containerkvinnen. Det er kommet ei helt ny ei også, men den husker jeg ikke navnet på.
Tidl. bruker
15-08-2002, 00:52
Eirill : har lest alle !!! :D Synes også de er veldig bra!
Det var da som svarte! ;)
Vel, da prøver jeg med følgende anbefalinger:
Lynn S. Hightower : - Pyro, -Øyenvitne, -Den omsorgsfulle morderen
Mary Willis Walker: - Dypt under billens kjeller, - De døde sover evig
Leah Ruth Robinson: - Sov dukkelise
Joy Fielding: - Mørke hemmeligheter, - Sannhetens mareritt, - På dypt vann, - Elsket til døde, - Hevnen er min, - Ingen flere tårer
Tamara McKinley: Siste dans for Mathilda, - I skyggen av vingården
Lisa Jewell: -Ingen-og-tredve
Det meste er krim, unntatt de to siste forfatterene.
Lykke til! :)
Tidl. bruker
15-08-2002, 01:26
Eirill: her var det ingen bøker jeg hadde lest.
Kjempeflott og tusen takk! :D
Og så krim, da!!! Leser jo så godt som aldri krim, jeg....:o
Leser mest Margit Sandemo, og diverse humoristiske bøker fra Narvesens bokhandel. (HATER å sitte på toget og bare glo ut av vinduet!!:D )
Men krim er det heller dårlig med..... til vanlig. Bare at nå nylig lånte jeg i desperasjon en bok av en venninne og den var faktisk ikke så halv-gæern! Visstnok en i en serie på seks bøker eller noe sånt.... Forfatteren er Elizabeth George, og boka jeg har lest heter "Savner Josef", men den er midt i serien, da. Bøkene er ikke avhengige av hverandre for at man skal kunne lese dem, så du kan sikkert begynne på hvilken som helst bok, eller bare lese en enkelt av dem. Ganske ålreit til krim å være. :uff:
Ellers er jeg mest begeistret for Agatha Christies bøker hvis jeg først skal lese krim, og sånn litt utenfor selve krim-sjangeren så liker jeg også Stephen King.
Ser du har fått masse tips over her også, så da har du vel litt å gå igjennom, tenker jeg. Mange lesehester her inne, da! :klapp:
Tifa (28+1)
Hvis du liker krim, synes jeg du skal prøve deg på Andre Bjerkes De dødes tjern . Det er en strek kriminalroman i norsk litteratur.
Lykke til med lesinga.
Hilsen Sine
Her fikk jeg litt tips om krimbøker jeg også! Kjempeflott, når man reiser 1 time daglig med offentlig transport så er man avhengig av lettlest litteratur.
Et par KRIM tips til:
- Leste et par bøker av Deborah Crombie i sommer. Engelsk krim i Agatha Cristie stil.
- Hva med Carter Dickson/John Dickson Carr ( det er samme forfatter hvis noen lurer)? Han har skrevet masse bøker med "umulige" mord. Spennende.
- Holder akkurat nå på med "Heit Juice" av Kolbjørn Hauge. Jeg er et utpreget bokmålsmenneske, men syns det går greit å lese denne som da er på nynorsk. Innholdet er foreløpig bra.
- Gunnar Stålesen har jo skrevet masse bra. Hele serien om Varg Veum er bl.a. bra + triologien 1900, 1950, 1999.
Du nevnte Jan Guillou: da har du vel lest de fire bøkene om Tempelridderen? Kjempebra!
- Leste forresten hele Ringenes Herre tidligere i sommer. Og fikk helt dilla på Harry Potter. Leste alle bøkene på 1,5 uke og da jeg var ferdig med de så lånte jeg de like så godt på nytt på lydbok. Og så kinoen selvfølgelig.
- Bøkene om Sherlock Holmes er jo klassikere!
- Tips ellers: Før sommerferien i år, gikk jeg inn på sidene til VG, Dagbladet + noen fler aviser og søkte på påskekrim. Da fikk jeg frem disse avisene sine tips til krimbøker. Her var det masse gode tips. Fant bl. a. ovennevnte Deborah Crombie.
- Kom akkurat på en ting til: hva med å søke på Riverton klubben? De gir jo priser hvert år til krimforfattere. Kanskje det finnes noen tips der.
Dette ble litt langt. Ble så engasjert.
Kommer sikkert på fler etterhvert. :)
(29+3)
Jeg har masse bøker på listen min!
Alle bøkene av Erland Loe er helt topp: Fakta om Finland, L, Naiv.Super og Tatt av kvinnen.
Frank McCourt: Engelen på sjuende trinn.
Charles Dickens: Oliver Twist
Nick Hornby: Gutter er gutter og Et godt menneske.
Lars Saabye Christensen: Halvbroren.
Jane Austen: Fornuft og følelser.
Dea Trier Mørch: Vinterbarn (passer spesielt godt for oss nå...)
Amalie Skram: Hellemyrsfolket
Litt lettere bøker er alt av Gunnar Stålesen (så får du litt krim også) og Anne Karin Elstad.
Masse bra bøker!!! Jeg er også en skikkelig lesehest, og føler jeg har lest "det meste". Så jeg stjeler noen gode tips her jeg også!
Kom på en forfatter til:
Colin Dexters bøker om Inspector Morse. Kjempebra!
Morse er faktisk mye styggere med sgt. Lewis i bøkene enn i tv-serien.
Lillehammer
29-08-2002, 14:51
Støtter flere av bokanbefalingene her! Henning Mankell, Liza Marklund og Unni Lindell er superbra krim!
Ellers må jeg anbefale Lisa Jewell og "Vannmelonen"! Fikk den anbefalt av ei annen SM-jente (nå NM-jente), og den er midt i blinken for oss novembermammaer nå som begynner å føle oss som store/små vannmeloner... :uff:
Vedr. Dea Trier Mørks "Vinterbarn" tror jeg kan ha både positiv og negativ innvirkning. Det var jo ikke BARE lystig lesning fra fødestuen akkurat...
Bokhammer :)
Tullemor2
29-08-2002, 20:29
en av mine favorittforfattere er Francine Rivers. Hun skriver bare utrolig bra og fengslende.
av titler kan jeg nevne;
trilogien: Varsler i vind, Ekko i mørket og Demring i nord
Den røde tråden
Forsoningsbarnet
Ufattelig kjærlighet
Den forbudte
Vårvinder -den driver jeg med nå og den er bra!
Lykke til med lesningen. Det er kjempekoselig. Bare så dumt at jeg ikke får til å kombinere det med strikking....
Tullemor2
Tullemor2
Hvist går det an å strikke og nyte en god bok samtidig!
Lån deg lydbøker på bibioteket. Det pleier jeg å gjøre mye.
Da kan jeg sole meg (med øynene igjen, slippe å myse mot solen), jeg kan strikke, vaske hus (for det er jo sååå gøy...), lime inn bilder, tegne/male, stryke klær etc
Helt glimrende!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.