Vis full versjon : Spontanabort
Har bar noen spm ang SA som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
Er gravid for første gang og ganske redd for å få en SA.
Hvor vanlig er det med SA? (stor risiko?)
Er det stor risiko hele svangerskapet eller vi det avta etterhvert?
Noen av de få som vet jeg er gravid har liksom "advart" meg om at det ofte kan gå galt, og det legger en stor demper på hele greia. Har gledet meg skikkelig til dette så det er ikke så morsomt da.
Er ca 6 uker på vei
Det er ca 10-25% sjangs for en spontanabort. Dette er da de første 12 ukene av sv.skapet. Etter dette synker % drastisk, og etter uke 13-14 er det 2-3%sjangs for at noe kan gå galt...
En SA skjer som oftest mellom uke 5-9, men har forekommet senere... etter uke 12 er det ikke noe særlig å bekymre seg over lenger, og så lenge du ikke blør eller har fæle kramper så er ting mest sannsynligvis bra der inne:)
Gled deg over graviditeten din, men det kan være lurt å tenke på og være klar over at det kan gå galt alikevel, hvis ikke så får du deg en skikkelig smell hvis det en dag kanskje skulle gå galt.
Og husk at sjangsene er større for at det går bra enn for at det ender i SA, så prøv å gled deg, men vent med babyshoppingen noen uker til;)
Chanel
Hei,
En tilleggsopplysing, hvis man under ultralyd kan se hjerte slå, så er visst faren for spontanabort drastisk redusert. Har lest at faren da er 3-5%. Jeg gjetter på at det er fordi mange av fosterene som spontanaborteres aldri kommer så langt i utviklingen. Leste også at det fleste spontanaborter skjer mellom uke 5 og uke 9.
Er selv 6+5, og har mistet en gang tidligere. Men er faktisk ganske rolig å håper alt vil gå bra denne gangen. Skal til utralyd neste uke, og satser på gode nyheter da! Hvis du er veldig, veldig engstelig, så kan du jo ta en tidlig ultralyd (selv om det ikke er noen garanti, da).
Litagoa
Litt statistik hva gjelder SA, og hvordan risikoen for at noe skal gå galt avtar:
Etter et søk på SM fant jeg følgende statistikk:
5-8 uke 89,2% mulighet for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% mulighet for at det skal gå bra
13-16 uke 96,3% mulighet for at det skal gå bra
17-20 uke 98,9% mulighet for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% mulighet for at det skal gå bra
25-28 uke 99,8% mulighet for at det skal gå bra
(Sjansen for SA er da:
5-8 uke 10,8%
9-12 uke 6,2%
13-16 uke 3,7%
17-20 uke 1,1%
21-24 uke 0,7%
25-28 uke 0,2%)
Lykke til videre! Hilsen Hampus (33+4)
Er du veldig bekymret for MA/SA, ville jeg bedt om en UL akkurat etter uke 12. :) Det gjorde vi på eget initiativ både denne gangen og sist jeg var gravid. Første gang var i april i fjor. Den ultralyden er jeg glad vi tok, for der ble det oppdaget at fosteret nettopp hadde dødd. Det tilsvarte uke 9 i størrelse. Det vil si at hjertet hadde slått i noen korte uker før det stanset opp. Årsaken til slikt er nesten bestandig kromosomfeil som ikke er forenelig med liv. Vi var jo veldig glade for å ha oppdaget dette så tidlig, siden morkaka vokste og produserte hormoner i beste velgående. Det kunne tatt mange uker før kroppen reagerte på at noe var galt. Selvsagt var det trist og jeg måtte gjennom en ukomplisert utskapning, men til gjengjeld ble vi fort gravide igjen. Faktisk på andre forsøk etter utskrapningen.
Denne gangen var det jo litt ekstra nervepirrende frem til uke 12, men vi hoppet i det og tok en UL etter 12. uke og da var alt i sin skjønneste orden. Vi fikk se fosteret sparke og bevege seg og et bitte lite hjerte som slo. Etter det forsvant redselen for at noe skulle gå galt fullstendig.
Nå venter vi en gutt om 10-11 uker og han sparker så det ljomer hver eneste kveld. Ønsker deg lykke til med svangerskapet og husk at det helst går bra!! :klapp: :klapp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.