Vis full versjon : Har gravide lov å motta dagpenger?
Jeg er blitt sykmeldt fram til jobbkontrakten min går ut. Har bare vært vikar der, ingen fast stilling, dessverre.
MEN når jobbkontrakten går ut, så ønsker jeg svært gjerne å melde meg arbeidsledig, slik at jeg får dagpenger, og NOE å leve av de siste 2-3 månedene før jeg går ut i permisjon.
Men, har jeg lovå sykmelde meg? Jeg skjønner jo at ei som er 6 mndr på vei vil virke lite lovende å gi dagpenger, siden det sannsynligvis ikke er noen som vil ansette meg for 2 måneder, og med svæær mage.
Men Aetat kan vel ikke nekte meg å søke dagpenger likevel? Jeg KAN jo stå som arbeidssøker, kan jeg ikke, selv om jeg er gravid? For graviditet er jo ingen sykdom, som de så fint sier ...? :???:
Det vil iallefall bli hardt for oss å gå 2-3 måneder uten noen som hekst inntekt fra min side, liksom ...
Ja du kan søke dagpenger. Det er rettigheter du har opparbeidet deg. Når du går ut i permisjon får du fødselspenger utfra dagpengegrunnlaget ditt og den lønnen du har hatt (hvis du har vært i jobb 6 av de siste 10 månedene). Dersom det er veldig lite kan du heller velge å få engangsstønad ved fødsel som er ca. 32 000,- som en engangssum. Som regel vil det lønne seg å få fødselspenger ut fra 100% eller 80% av dagpengene/lønnen. Dersom legen vurderer at du ikke er arbeidsfør vil han sykemelde deg og du vi da kunne få sykepenger ut fra dagpengegrunnlaget. Jeg tror dette er omtrent riktig. Men ta kontakt med Trygdekontoret ditt og Aetat dersom du er usikker. Er du arbeidsfør og frisk kan de i hvertfall ikke nekte deg dagpenger dersom du har tjent nok til å ha opparbeidet deg den retten.
Hjemmesiden til Trygdeetaten kan sikkert også gi deg svar.
Hilsen Tevanga T-22
hei alt der stemmer bortsett fra hvis legen sykemelder deg videre etter at vikariatet slutter..
du vil da få sykepenger ut fra den lønnen du har som vikar....
det som du mottar i sykepenger nå får du videre selv om du ikke har jobb.
vi kan ikke melde oss arbeidsledig så lenge vi er sykemeldt, sykemeldingen blir regnt som arbeid.
har du arbeidet 6 av de 10 siste mnd og mottat dag penger. skal de regne summen ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd, ikke dagpengene dine... så hvis du er heldig og har 6 gode lønnings mnd av de 10 siste mnd før du går ut i perm får du den lønnen du har nå....
Forståd dere den:???:
lykke til
Ja, du kan melde deg arbeidsledig :)
(10+3)
Jo, jeg har opparbeidet meg rett til dagpenger, har jobbett både før og under graviditeten, og i hele fjor, osv, så den er grei.
MEN som du sier, om legen sykmelder meg videre, vil jeg få sykepenger utfra pengegrunnlaget jeg hadde fra vikariatet mitt?? DET kan vel ikke stemme? For når kontrakten har gått ut, vil jo ikke trygdekontoret gi meg sykepenger utfra en jobb jeg egentlig uansett var ferdig med, og som jeg ikke ville hatt penger i, uansett om jeg var frisk, nett fordi kontrakten var ferdig...?
Det er derfor jeg tenker å melde meg arbeidsledig de siste 2-3 månedene, og deretter sykmelde meg videre, for å få sykpenger ut fra dagpenge grunnlaget.
Jeg vet at 6 av de 10 beste månedene regnes om man har vært arbeidsledig. Og heldigvis for meg har jeg jobbet de 6 månedene allerede :) DVS at ingen av de månedene trenger telles som dagpenger, altså at fødselspengene mine vil bli normale, utfra inntekten jeg har hatt.
Hei,
Jeg ble sykemeldt 1 uke før min kontrakt gikk ut på et vikariat jeg hadde. Jeg var sykemeldt i 4 måneder etter det jeg:) Så det går det altså. Jeg fikk penger av trygdekontoret som vanlig (til og med mer enn jeg hadde fått i lønn:)) Etter at jeg ble erklært "frisk" så hadde jeg ingen jobb. Jeg var gravid i 5 måned, og gikk å meldte meg arbeidsledig og som arbeidssøker. Jeg sa jo selvfølgelig ingenting. Fordi du kan jo jobbe selvom du er gravid. Du er jo arbeidssøker selv om du skal ut i permisjon om kanskje 4 måneder. Jeg fikk tilsagn om dagpenger jeg. 2 uker etter at jeg meldte meg arbeidsledig fikk jeg en jobb på kontrakt igjen fra mitt vikarbyrå. Den jobben var i begynnelsen 100% etterhvert ble den 50%. De resterende 50% mottok jeg dagpenger, for jeg var i realiteten arbeidsledig 50% av dagen, og kunne fint få en 50% jobb fra Aetat. Kontrakten på min jobb gikk da ut 2 uker før jeg gikk ut i permisjon. På de to ukene fikk jeg også dagpenger. Så gikk jeg ut i permisjon og sa ifra på Aetat at nå gikk jeg ut i permisjon. Vil bare si til deg, at dette går an.
Lykke til:)
Hilsen Miro T-17
Jeg gikk sykemeldt i oppsigelsetiden, og var sykemeldt også etter det. Fikk da sykepenger fra trygdekontoret på grunnlag av det jeg hadde hatt i lønn. Og når jeg ble friskemeldt og arbeidsledig gikk jeg ned flere tusen i mnd. :leiseg:
(10+3)
Det er helt riktig at du får sykepenger ut i fra vikarlønna di, dersom du velger sykmelding fram til permisjonen. ;)
Mange penger spart er det også...
-hege-
.. man har altså krav på sykepenger fra trygdekontoret, selv ETTER at kontrakten har gått ut, så fremt man ikke blir friskmeldt i mellomtiden? Det er jo store sjanser for at jeg får fortsette sykmeldingen, men jeg hadde liksom innbildt meg at jeg måtte melde meg arbeidsleidg først, hadde ikke trodd at trygdekontoret ville gi sykpenger til ei som ikke lengre hadde kontrakt...? Finnes det noen regler om dette på nett, er livredd for å sykmelde meg videre, dersom dette ikke skulle stemme, liksom...
...skriver man på sykmeldingspapirene da, om hvem som er arbeidsgiver? arbedet man hadde, men som man ikke mer har krav på...?
Og skal det skjemaet virkelig sende arbeidsgiveren, når han egentlig er ferdig med meg, for lengs? Tror nok arbeidsgiver vil reagere på å få sykmeldingspapir fra meg, når jeg ikke mer har noen kontrakt for ham... ?:???:
jeg sluttet i jobben min nå i sommer, var sykemeldt to mnd før jeg sluttet. er fremdeles sykemeldt pga svangerskapet, sykepenge grunnlaget mitt går ut fra min tidligere jobb. det vil si at du sparer penger på og gå sykemeldt frem til termin, og ikke på dagpenger det er jo bare 60 % av din vanlige lønn..
du kan altså gå videre sykemeldt uten å tenke på lønnen. du tjener faktisk på det!
er egentlig like uklok enda... Har nemlig lett på trygdeetatens sider, uten å finne noe om akkurat dette med sykepenger etter at jobbkontrakten går ut...
Og er også usikker på hva en ber legen skrive på de videre sykmeldingspapirene? Skal man fremdeles skrive jobbstedet, der det står Arbeidsgiver? Og skal tidligere arbeidsgiver fremdeles ha den delen tilsendt? Det vil jo virke ganske søkt å kalle en for arbeidgiver, når han ikke lengre er det, fordi kontrakten er utgått, liksom... ??
Uff, har helt null peiling på dette, aldri satt meg inn i regler, og aldri vært sykmeldt før---- :bonk:
Jeg fikk beskjed om at trygdekontoret annså meg som fortsatt ansatt hos min tidligere arbeidsgiver, den delen som arbeidsgiver skal ha skulle jeg beholde selv...
håper du får svarene du ønsker.... lykke til :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.