Vis full versjon : Astma
Tassen - 72
02-02-2004, 09:02
Jeg er litt bekymret nå, for astmaen min har blitt værre etter at jeg ble gravid. Leste et sted at 1/3 ble bedre, 1/3 var som før og 1/3 fikk værre astma.
Kanskje er forverringen kun midlertidig... Se nå for meg at jeg kommer til å ligge på sofaen resten av svangerskaet, samtidlig som jeg hiver etter pusten bare jeg strekker meg etter astmasprayen... Hmmm
Noen andre med erfaringer fra astma.
Tidl. bruker
02-02-2004, 15:19
Jeg har ikke astma, men ville bare si at jeg håper ikke
astmaen din forværrer seg, og at du får det for tøft.
Kontakt legen din, så hjelper de nok med å tilrettelegge for deg.
Fant noe info her:
Ubehandlet astma (http://www.helsenytt.no/artikler/astma_gravide.htm)
Om astma, og bl.a. graviditet (http://www.fms.as/ore_nese_hals/astma.html)
kanskje litt til hjelp.
Lykke til.
Tassen - 72
02-02-2004, 19:09
Takk for svar!! :)
Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre, det blir som å velge mellom "pest og kolera".... Har surfet litt rundt på nettet, og den beste løsningen blir å kutte ut medisnene i 1. trimester,og så starte opp igjen.
Er i 5 uke, så jeg håper at ikke medisinene mine har gjort skade allerede.... (og så bekymrer man seg jo for ALT.... :gal2: )
tror ikke du trenger å bekymre deg for skader! Legen din er vel informert om medisinene du bruker og da ville han/hun ha sagt ifra hvis dintype medisin er skadelig. jeg bruker Ventoline ved behov og av og til også Oxis, legen min sa at det ikke var noe problem å bruke disse så lenge man ikke brukte mer enn anbefalt dose. Jeg har også merket en liten forverring i astma, men ikke plagsomt mye, og det ser ut til å ha gitt seg igjen så....det går nok bra skal du se.
Tassen - 72
03-02-2004, 11:54
Fastlegen sier at jeg må slutte med medisinen, og "astma" legen min sier at jeg fint kan fortsette.....
Jeg bruker Seretide og Bricanyl. Og de skal, ihht Felleskatalogen, kun brukes dersom "fordelen oppveier risikoen"...
Har vært uten Seretiden i 2 dager nå, og det går fint. Aerobic timene er byttet ut med turer. :)
Jeg har byttet fra Seretide til Becotide som jeg tar en dose om dagen og Bricanyl ved behov.
Becotide inneholder mindre kortison (tro om det var riktig :blush: den inneholder i allefall mindre av noe skadelig enn Seretide) og var derfor mer gunstig enn Seretide.
Du kan jo spørre om å få bytte.
Min lege sa til meg at om kroppen får for lite oksygen så kan det være mer skadelig for fosteret enn medisinene, så det var bedre å ta de. Men selvfølgelig begrense det så mye som mulig.
Jeg også har litt verre astma de første ukene i svangerskapet, men så går det bedre etterhvert.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.