PDA

Vis full versjon : AB Rh-

oslo78
02-02-2004, 17:47
Dette er en sjelden blodtype; og den har altså jeg. Det jeg lurte på var om det er noen andre som har denne blodtypen eller eventuelt bare Rh- og hvilke konsekvenser det får. Har hørt noe om noe antistoffer i morens blod ......har ikke helt peiling. Svært takknemlig for svar!

Laila77
02-02-2004, 20:07
NB! Det jeg skriver nå er bare til informasjon og det er ikke noe skremsel eller noe å være redd for! Du har ingen grunn til å bekymre deg...les teksten nøye så ser du det :) Hvis du er rh- og barnet ditt er rh+ vil dine antistoffer kunne angripe barnest røde blodlegemer og ødelegge de slik at barnet får hemolyttisk anemi. Det som er vanlig er at alle mødre med rh- blir kontrollert jevnlig for antistoff og antallet som finnes i morens blod. Rh- har et sterkt antistoff som er av IgG type (lite molekyl og kan dermed vandre over morkaken og dermed skade barnet) MEN vanligvis er dette ikke skadelig for barn nr1, det er værre med barn nr2 hvis mor ikke har fått profylaksebehandling etter første svangerskap og dette barnet også er rh+. Er barnets far rh+ eller rh-? Hvis han er rh+ kan barnet enten være rh+ eller rh-, er han rh- kan barnet kun være rh- og du vil ikke danne antistoff mot barnet. Kort sagt du skal IKKE bekymre deg! Antistoffet trenger lang tid til å utvikle seg og vil sansynligvis ikke ramme ditt første barn. Danner du antistoff i dette svangerskapet vil du automatisk få profylaksebehandling (behandling med antistoff for å hindre dannelsen av antistoff), og i og med at du får dette og samtidig blir holdt under oppsikt...ja...da går dette bra!!!! For eventuelle barn nr2 oxo. Skriv en liten mail hvis du lurer fremdeles.

HUSK! Dette er IKKE et problem du skal gå å bekymre deg for!

Mistral
02-02-2004, 22:55
Heisann!

Jeg tilhører også den meget eksklusive gruppen AB Rh-. Jeg tror vi utgjør ca 0,5 % av befolkningen...

At du har blodtype AB har ingen betydning, det er Rhesus-faktoren som gjør at du skal ha litt spesiell oppfølging. Men som Laila77 skriver er det ingenting å bekymre seg for! Hos oss er den vordende far Rh+ og som følge må jeg ta blodprøver hver måned for å sjekke at jeg ikke har dannet antistoffer. Jeg skal også ha profylaksesprøyte etter fødselen, men dette gjøres helt rutinemessig. Det kan likevel være greit å være oppmerksom på det selv, i tilfelle det skulle skje en glipp på sykehuset.

Som Laila77 også skriver dannes det vanligvis ikke antistoffer i første svangerskap, men siden det fins en teoretisk mulighet for at man tidligere har hatt en spontanabort uten å oppdage det, får man samme oppfølging i første svangerskap som i de påfølgende.

Ellers er jo AB en veldig praktisk blodtype - vi kan motta blod fra alle! :D

Klem fra Mistral 14+4

oslo78
03-02-2004, 00:21
Jeg har hatt en spontanabort i høst, etter 6 uker. Virket ikke som om helsestasjonen skulle ta noen spesielle prøver før i uke 32, men kanskje jeg skal mase litt om å bli fulgt opp tidligere da. Takk for svar!

Tinkerbell32
03-02-2004, 04:49
En SA i sommer - og jeg fikk ingen sprøyte etterpå, da de sa at sjansen for å danne antistoffer så tidlig er helt minimal.
MEN, de sjekket for antistoffer i de blodprøvene de tar ved første kontroll + jeg får nye blodprøver i uke 32 og 36. Sjekk i papirene dine om de sjekket for antistoffer tidligere + spør legen din dersom du har noen spm.

oslo78
03-02-2004, 21:48
Tusen takk for svar Tinkerbell!

Dette stemmer bedre med de opplysningene jeg har fått av min lege. På blodtypekortet mitt står det "I serum er ikke påvist irregulære blodtypeantistoffer av betydning for svangerskapet. Kontrollprøve ønskes i uke 32 og 36."

Dette stemmer godt med det du skriver! Tusen takk!

DrBabe
04-02-2004, 01:08
Jeg er nesten i samme situasjon, men bare nesten. Hadde en MA i fjor vår, men fikk Anti-D-serum nettopp fordi jeg er rh- (Jeg har den populære allround-blodgivertypen, 0 rh-).

Jeg fikk vite at sprøyta var ganske vesentlig for meg, siden jeg aborterte en del senere i svangerskapet enn det dere sikkert opplevde. Jeg måtte ha en utskrapning i uke 11/12, fordi fosteret hadde sluttet å vokse i uke 9. Morkaka stortrivdes derimot og vokste videre, så faren for blodblanding under en sånn utskrapning er vel relativt stor vil jeg tro.

De sjekket meg denne gangen for antistoffer ved første kontroll + at jeg skal ta nye blodprøver i uke 32 og 36. Alt ser fint ut. Ingen antistoffer så langt ;) Lykke til!

Robyn
07-02-2004, 00:36
Jeg er også 0 rh-.

Dette er mitt tredje svangerskap, har fått sprøyte i baken etter fødslene og ellers følges jeg bare opp med 3 blodprøver i svangerskapet. En ved første kontroll og så igjen i uke 32 og 36.

Skvise
07-02-2004, 00:44
Jeg er og Rh-
dette er jo kjekt å vite, har ikke hatt legetime enda siden jeg er så tidleg i svangerskapet........
men skal huske å ta dette opp med legen når jeg skal dit :)

DrBabe
07-02-2004, 10:03
Var på fødselsforberedende kurs på Ahus og fikk vite at de faktisk tester ungens blod (tar fra navlestrengen) for å se om den er Rh+ eller Rh-. Det er jo bare hvis babyen er Rh+ at jeg må ha sprøyte i skinka. Er den Rh- slipper jeg :p

De har bare 48 timer på seg, så de tester den blodtype-greia raskt. Synes det var flott at de sjekket dette først, siden jeg vet at mange bare får sprøyta uansett.

Shelly
11-02-2004, 19:49
Se på denne linken:
http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=319