PDA

Vis full versjon : Yoga for Gravide

Katta
15-08-2002, 00:48
Jeg skal snart begynne på Yoga for Gravide i Oslo, og lurer på om det er andre her som har erfaring med dette???

Er det kanskje flere her som jeg vil treffe på YogaSkolen i slutten av august?? Hyggelig om dere hadde gitt lyd fra dere?

Klem fra Katta

:findag:

Tidl. bruker
15-08-2002, 00:51
.....

Polyanna
15-08-2002, 01:19
Komisk at du skulle spørre om det, for jeg logget meg på for å anbefale Yoga for gravide på yogaskolen i Oslo. :) Da skriver jeg det her, da.

Jeg er på et 4-dagers kurs der denne uken, og syns det er strålende! Jeg var i utgangspunktet skeptisk, for jeg er fra før veldig stiv, og veldig lite glad i tøy og bøy. Marerittet mitt er aerobicinstruktører som sier "så tar dere lett tar i tærne og..." som om det skulle være den mest selvfølgelige ting i verden..:p

Men øvelsene er veldig lette og fine, og er lette å tilpasse hvis man skulle ha lette rygg- eller bekkenplager. Men er man mer plaget så tror jeg ikke det er å anbefale - det verste med treningen er faktisk å kave rundt på disse mattene på gulvet når man skifter stilling - fra ligge til sitte til stå osv. Mye okking da, ja!:)

Timene består ca. 70% av ulike yogaøvelser og avspenningsøvelser som er spesielt tilpasset gravide. Både for belastningene under svangerskapet og forberedelse for fødselen. Eksempler er bekkenbunnsøvelser, lett bøy og tøy, lette statiske styrkeøvelser. 30% er ren pustetrening for fødsel. Pesepust, meditasjonspust osv. Noen av dem som var der hadde vært der før første fødsel også, og hadde hatt kjempenytte av det.

Siste gang er mennene/ledsager med også.

Jeg mente å ha hørt her inne at noen ikke fikk lov av jordmor under fødselen å bruke den pusten de hadde lært på yoga. Jeg spurte om det, og fikk til svar at den tilbakemeldingen fikk de veldig sjelden, og stadig sjeldnere. "Gjeldende doktrine" tillater visst at man gjør som man vil.:)

Så jeg anbefaler yoga. Føler meg god og lett trent i hele kroppen, myk og avslappet. Deilig!:)

Polyanna,
T-27

Pelen
15-08-2002, 11:39
Hei!

Jeg skal gå på helgkurs den 21-22/9 http://www.yogaskolen.org/norsk/kurs/gravidkurs.html#weekendkurs Noen flere som skal gjøre det?

Pelen

Polyanna
15-08-2002, 15:36
Vil forresten bare nevne en ting, og det er at jeg tror noen av øvelsene er litt tøffe for symfysen. Hun sier fra hvilke det er, men jeg har vært så god i bekkenet i det siste, at jeg ikke tok så mye hensyn til det. Så nå har jeg mer vondt enn på lenge...:( Men håper det går over igjen, som det har gjort før. Men hør på advarslene de gir!