PDA

Vis full versjon : Er så engstelig

lilens
03-02-2004, 11:18
Jeg er så redd hele tiden for at dette skal gå galt. Jeg har skrevet inn tidligere ang. blødninger og fostervann, men nå er jeg engstelig for noe annet.

Jeg har hatt litt kynnere (tror ivertfall det må være det, magen strammer seg liksom), også er jeg så redd for at jeg skal ha svak livmorhals. Jeg har sjekket den litt selv under svangerskapet, og jeg synes den blir mykere og mykere. Og jeg har en åpning i den forrest som jeg føler blir strørre og strørre. Jeg blir så redd av det her og har vært og sjekket livmorhalsen flere ganger, og første gangen var den lukket og 43 mm og legen sa at den så normal ut til tross for at den føltes myk og åpen i tuppen. Den er helt lukket lenger inn sa han. På torsdag var det en annen lege som sjekket og han kjente på den og mente at den var lukket men at jeg hadde et lite fremfall på den som han kalte det (aner ikke hva det betyr men....) og ved ul så han at den var lukket og tok et kjapt mål og sa den var lang nok i massevis 25 mm. Da ble jeg skikkelig redd og sa at da har den blitt mye kortere. Så da sa han at han kanskje hadde vært litt kjapp i målingen og sjekket igjen og da kom han til 38 mm. Og mente dette var helt fint.

Men så blir jeg jo så redd fordi den har jo blitt mindre da, også har jeg så mye stikkinger i skjeden, kjennes ut som stikking i livmorhalsen og at det er fordi den holder på å åpne seg.

Så nå vil jeg så gjerne få det sjekket på sykehuset der jeg skal føde, men så er jeg redd de bare fnyser av meg hvis jeg ringer, og at de sier den standardfrasen om at det er så tidlig at det er ikke noe de får gjort likevel hvis den har åpnet seg.

Er det bare jeg som er helt hysterisk? Hva ville dere gjort? Håper noen kan svare meg.

Lilens, 18+3

sokrates
03-02-2004, 12:03
Jeg har gått til kontroll med mål av livmorshalsen annenhver uke (pga for tidlig fødsel grunnet livmorssvikt forrige gang), og har litt erfaring med dette.

Med mindre du har utdannelse eller er lege har du ingen forutsetning til å kjenne dette selv. La ekspertisen, ergo gynokologene, ta seg av målene, og la ellers livmorshalsen din være i freden og roen...! ;)

Hvis du har mistanke om at kynnerene dine påvirker livmorshalsen skal du ringe sykehuset og få time med en gang. Sykehuset vil ikke "gjøre narr" av deg, men ta deg på alvor.
OM livmorshalsen skulle forkorte seg er det ting du kan gjøre for å forhindre dette (bl.a ligge mye i ro for å unngå tyngde på cervixen, ikke sex osv).
Husk også at kynnere er veldig vanlig i svangerskapet, flesteparten har det uten at det påvirker livmorshalsen.

En "normal" cervix har mål på ca 35- 50 mm, så du er godt innenfor der. Min har ligget på ca 35-40 mm denne gangen, og jeg er i uke 32 nå og har hatt masse kynnere gjennom hele svangerskapet. Dette går nok bra, skal du se! Men det er ikke noe hyggelig å gå engstelig (selv om det også er en av "gravidetegnene" :uff: ) så ring sykehuset og få deg en time til mål.

Lykke til!