PDA

Vis full versjon : Hvordan skal dere gjøre det ........

nero
10-10-2002, 11:36
med storesøsken og en liten baby...
Da mener jeg barnehage/dagmamma.....Har dere tenkt å ha storesøsken hjemme?
Har tenkt selv å ha storebror :storeb: hos dagmamma hver dag den første tiden, men får samtidig veldig dårlig samvittighet da... Har tenkt å ha han hjemme 1-2 dager etterhvert. Men jeg tror :???: nok at han har mer utbytte av å leke med andre barn enn å gå hjemme med meg hele dagen??
Hva syntes dere og hva skal dere gjøre??

Klem nero og nurket 9+2:baby:
Storebror:storeb: f:08.03.01

Tidl. bruker
10-10-2002, 11:51
Hei Nero!!!

Selv slipper jeg akkurat den problemstillingen du er borte i da dette er min første, så kanskje jeg ikke burde uttale meg....:???::)
Men jeg er av den oppfatning av at det må være kjekt for storebror å være sammen med andre barn å leke.
Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at han er hos dagmamma. Han kommer til å storkose seg!!! GARANTERT!
Kos deg den tiden du har alene med den nye lille :baby:

Nøtteliten
10-10-2002, 11:59
Helt enig med Pearl - selv om jeg også er i den situasjon at det er førstemann - tror storebror vil synes det er hyggelig å være hjemme med dere av og til, men vil kjede seg så holder og ha moro av å møte andre barn i samme alder han kan leke med! Håper jeg om et par år sitter og venter på nr. 2 og da vil førstemann være i barnehage (om det finnes plass) eller hos dagmamma!

Nøtteliten

Tidl. bruker
10-10-2002, 12:03
Jeg tilhører Februarklubben, men våker meg å svare likevel :)

Jeg skal nok ha storebror i bhg. Han har full plass der nå, og kommer til og fortsette med det. Tilvenningstiden hannes i ny stor bhg, gikk tregt, derfot vil jeg helts ha han der, så vi slipper samme styre på nytt igjen. Tror også at han har godt av å være sammen med andre som han kjenner. Og ikke bare være hjemme med mamma og den nye babyen, der han vil måtte vente på tur og hele tiden ta hensyn til babyen. Tror det lett kan bli sure miner, og mere sjalusi enn man trenger....

Jeg har vært sykemeld "hele" svangerskapet, og hadde ikke trengt å ha han i bhg. Men da vi hadde fått plassen var vi ikke klar over at jeg var gravid, og de 1. mnd trodde jeg jo at jeg skulle klare å gå ut i jobb igjen. Men det har jeg altså ikke klart. Sliter med dårlig samvittighet, både ovenfor sønnen og pengene vi bruker på bhg, som vi i utgangspunktet ikke har trengt å bruke på det. (har ikke all verden med råd, kan man si...) Men vi har funnet ut at dette er den beste løsningen, koste hva d koster vil. Vi løser det heller med at han har korte dager. Leveres tidligs 8:30 og hentes seinest 15:30....

Tror det blir sånn etter babylusken er kommet også, kan heller ha han hjemme innimellom om han vil det selv.

Snikleser... som våger seg og svare....:uff:

23+2

Happy
10-10-2002, 12:26
Martin kommer til å være hjemme med oss hele tiden. Vi har ikke råd til hverken dagmamma eller barnehage. Dessuten synes jeg ikke aat han skal gå der abre fordi "alle" andre sender bort barna sine... Jeg er vel av den litt gammeldagse typen som mener at barna har det beste sammen med mamma og pappa. Vet enda ikke hvor lenge jeg kommer til å gå hjemme, det er det nok økonomien som bestemmer...

Nuta
10-10-2002, 12:32
Ja dette har jeg tenkt mye på også!! Jeg har jo ei datter som vil bli 15 mnd når :baby: kommer. Jeg tror nok jeg vil prøve og ha henne hos dagmamma et par dager i uken.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for og ha minstemann i barnrhagen, han har nok bare godt av og leke med andre barn, det vil jo bli kjedelig og for ham og gå hjeme hele dagen!

Gobo
10-10-2002, 12:58
Jeg tror det avhenger helt av hva slags typer barna er - noen har kanskje best av å være hjemme, mens andre kan ha godt av å komme seg ut litt. Synes uansett ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er du som vet best hva som passer for deg og familien din, det kan ingen andre mene noe om!

Jeg for min del har minsten i barnepark, og tenker å fortsette med det når lille Innbo kommer. Mye billigere enn barnehage/dagmamma, og akkurat passe tid å være borte fra heimen:) Han er ihvertfall veldig fornøyd nå, stråler som en sol både ved levering og henting! Eldstemann går på skolen og har SFO 3 dager i uka - en god løsning for han og oss.

Håper du finner ut av det!

:findag:

Nuppa
10-10-2002, 13:36
Storebror her i huset begynner på skolen neste år han. Men vi skal ha han noen dager på SFO.
Nå går han 50% i barnehagen. Etter som vi bor på landet, så er det et stykke mellom hvert hus/gård, så det er en fin mulighet å treffe andre barn på.
Selv er jeg hjemmeværende, men vil han veldig gjerne i barnehagen.
Kan bli litt kjedelig å gå sammen mamma hver dag å.
Mamma er ikke noe flink til å leke med traktorer synes han. :p

Nuppa 9+1.

cormatic
10-10-2002, 15:30
Jeg kan ikke snakke for meg selv, siden dette er min første, men jeg har på en måte egne erfaringer.... Da lillesøstra mi ble født var broren min 3 år og han gikk i barnehage 50%, resten av tiden var han hjemme... (Jeg var 13 så jeg klarte meg selv...) Tror det kan være sunt for storesøsken å få være sammen med andre barn, men at de ikke skal føle seg utenfor hjemme, de må få være litt sammen med den nye babyen, og ikke minst mor/far.... Er vel litt mindre sjans for søskensjalusi da kanskje???

:baby: 10+4 i dag

caprice
10-10-2002, 18:48
Lotte blir tre når mini melder sin ankomst. Vi er så heldige at vi har full barnehageplass til henne i kommunal barnehage som ligger rett over veien for der vi bor. Helt fantastisk sted med verdens greieste "tanter".

Der skal hun fortsette å være. Hun har det storartet, og jeg vet vi ville gått på hverandres nerver, samt at hun ville kjedet vettet av seg hjemme hos meg og baby. Synes det virker forferdelig slitsomt å ikke kunne amme i fred heller. Så får vi heller ta noen lengre morgener og kortere ettermiddager og evt en fridag innimellom.

Toppen av lykke hadde vært å fått barnehageplass i denne barnehagen til mini også. Men man vinner vel ikke i Lotto to ganger på rad vel?

Mvh

Tidl. bruker
10-10-2002, 22:48
Jeg er litt usikker. Vi har Storebror hos verdens beste dagmamma nå, men jeg tror ikke vi har råd til å ha ham der når jeg skal ha permisjon. Jeg har fundert litt på park, og kommer antagelig til å søke ham inn der. Det koster 900 pr mnd, og da varer det fra 10 til 14 hver dag. Jeg har jo også muligheten til å ha ham hjemme hvis det er dårlig vær, eller vi skal finne på noe.

Storebror kjeder seg lett sammen med meg, og det er dessverre ikke så mange med barn på hans alder i gata her. Tror park blir tingen, hvis vi har råd til det da.

Linemor
11-10-2002, 18:30
Marte er nesten 4 år når lille gull blir født. Hun er en typisk barnehageunge og ville kjedet seg hvis hun skulle vært hjemme med meg. Det er veldig få barn som er hjemme. På hennes alder er det viktig med kontakt med andre barn. Hun er vant til å være i barnehage og jeg har ikke hjerte til å ta henne ut derifra. Jeg kommer til å betale full barnehageplass men kommer til å ha henne hjemme de dagene hun vil være hjemme. Ønsker hun å være sammen med den lille skal jeg ikke tvinge henne. Jeg kommer til å gjøre masse på hennes premisser. Hun må jo ikke bli glemt. Og det er selvfølgelig like mye hennes baby.

Jeg forstår Happy. Du har jo ikke hatt Martin i barnehage. Han er fortsatt liten når den nye babyen kommer til verden. Hadde jeg hatt så liten aldersforskjell mellom barna hadde nok jeg hatt begge hjemme. For da hadde ikke den eldste vært vant til å være i barnehage.

Kjersti
11-10-2002, 23:26
Hei!

Ingrid (14 mnd) går nå hos dagmamma 4 dgr i uken, og koser seg storartet. Mannen og jeg har allerede snakket litt om hva vi gjør når minsten kommer, og ettersom vi får kontantstøtte for Ingrid også neste år vil vi ha henne hos dagmamma et par dager i uken, ellers hjemme:) Syns det er fin balanse mellom mors/fars behov og barnas behov, jeg får et par dager der den minste kan få all min oppmerksomhet, samtidig som jeg vet at Ingrid har det kjempefint sammen med jevnaldrende og får påfyll av kontakt som jeg ikke får så mye tid til å gi:) De andre dagene kan vi kose oss sammen slik bare mammaer og barna deres kan :D