Vis full versjon : Råd mot jernmangel?
Jeg har lett jenrnmangelanemi, og har blitt anbefalt å ta jerntilskudd. Jeg har tatt Hemofer tabletter fra uke 13 og fram til nå(uke 20). Det er de jenrtablettene som liksom skal være "snille" mot magen. Uansett, jeg er mye plaget med luftsmerter og treg mage, og tror det skyldes jerntablettene. Det blir nemlig bra når jeg holder opp et par dager.. Jeg tenker på å spise riktig for å forebygge treg mage også.
Lurer på om jeg skal prøve Floradix mikstur i stedet? Noen som har erfarind med det? Eventuelt andre råd for å få i seg nek jern uten å gomle i seg en boks leverposte hver dag eller proppe seg med rosiner? (spiser endel rosiner og leverpostei altså..)
Astrid :gravid:
med Lille Major:baby: 19 +5
rarelillemeg
06-02-2004, 15:33
Noen reagerer på alle typer jerntilskudd, noen - som meg - kan spise de sterkeste tablettene uten nevneverdige plager.
Mot treg mage: Cultura/biola og fiber. Fiber får man gjerne litt luftplager med, særlig i starten. Da anbefaler jeg fenikkelte, det fungerer ganske greit mot luftplager. Husk uansett å drikke nok vann!
Hemofer inneholder også ganske lite jern, så hvis du ikke tåler dem, er det neppe noe bedre med andre typer tilskudd. Men det er jo såklart verd et forsøk :)
Jeg har gått på hemofer frem til uke 18, og slet med det samme som du har gjort...
Jeg har nå byttet til noe litt sterkere som heter Ferromax, og har ikke opplevd noe med dette... Forslår at du prøver å bytte merke jeg, og drikk juice sammen med pillen, det er også viktig å få i seg nok væske ved å ta slike piller hvis ikke tror jeg magen vil protestere litt....:)
Chanel
(H)ilder
07-02-2004, 16:06
Et godt råd mot jernmangel er blodpølse (med masse sirup på da;) )
En passelig tykk skive hver kveld hjelper veldig bra..
Jeg slet litt med jernlageret mitt da jeg gikk med småen. Tåler heller ikke jerntabletter og ble først anbefalt av jordmor å prøve å spise masse spinat. (Rå. Den smaker salat) Fikk litt luftsmerter av det, og da kom jordmor opp med følgende vidunderkur:
* Floradix (flytende og faktisk ganske god, fås i matbutikk)
Fikk Hb'n opp fra 11,0 til 11,9 på 3 uker.
* Hver morgen spiste en "grøt" laget på havregryn, havrekli og kruskakli. Blandet passe mengde til en tallerken om kvelden og satte den i vann over natta. Kunne spises kald, eller oppvarmet. Gjerne med syltetøy eller lignende på. - Grøten må være laget på vann, da melk faktisk forhindrer jernopptaket. Denne "grøten" skal hjelpe kroppen å ta opp jern, samtidig som den motvirker treg mage, som jerntilskudd ofte gir.
Ellers ba JM meg spise noen ekstra c-vitamin taletter om dagen. c-vitaminer hjelper på jernopptaket.
Dette gjorde underverker for meg i alle fall. Hb'n var super og magen i toppform. :D
Josefine
08-02-2004, 17:47
Elsie: grauten høyrest ut som ei skikkeleg "jernbombe"!!
Både havre, hirse og rug inneheld mykje naturleg jern. Det same gjeld brokkoli, roibos-te, eggeplomme, gulrøter, fenikkel og nøtter.
Takk for alle gode svar! Nå har jeg nok mirakelkurer å forsøke ei stund! Det som plager meg mest nå er luftsmertene, sitter oppe og får ikke sove pga dem... Skal prøve fenikkelte!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.