PDA

Vis full versjon : Glukoseintoleranse?

Gizmo
10-10-2002, 15:29
Jeg har tidligere fått diagnosert at kroppen min ikke takler sukker så bra, altså glukoseintoleranse. Dette er forbundet med PCOen min. Jeg har ikke utviklet insulinintoleranse.

Legen min sa at jeg måtte ta en belastingstest og sjekke om jeg fremdeles får utslag, for dersom jeg fikk det så måtte jeg ha nøyere oppfølging.

Er det noen her som er i samme situasjon? Eller som har diabetes?

Hva er "nøyere oppfølging"?

Tidligere Bruker
20-01-2003, 20:34
Dytter denne litt opp, slik at du kanskje får noen svar fra noen som er i samme situasjon som deg. :)

:mervink:

Maz
20-01-2003, 23:36
Jeg har ikke det men jeg har insulinresistens. Høyt hvilenivå av insulin. Kroppen min overreagerer på sukker og andre raske karbohydrater og produserer for mye insulin.

Unngår derfor sukker og andre raske karbohydrater. Vet at dette kan hjelpe mange med PCO.

Jeg følger en tilpasset form av kost i balanse (Dr. Lindberg) med velsignelse av legene. Dette fordi jeg har veldig høy risk for å få svangerskapsforgiftning av alvorligste slag. Jeg er iallefall i fin form og har ingen tegn til sykdom.

Gizmo
21-01-2003, 11:22
Jeg "besto" testen! Lå litt høyt på glukosenivå etter 2 timer, men ikke så høyt at det var et problem.

Må ta en ny test snart, ettersom jeg nå nærmer meg 24 uker.

Jeg følger også Dr. Lindbergs prinsipper. Tror mange av oss i Norge kunne trengt litt mere av "mindre-karbohyderater-tankegangen".

Maz
21-01-2003, 11:42
Så fint at jeg ikke lenger er alene. Vi var to Lindberg disipler her inne tidligere men etter hun andre fødte så har jeg så vidt jeg vet vært alene her inne.

Jeg har ikke vært på klinikken men baserer meg på bøkene og litt input fra Dr. Lindberg per mail. Han påpekte at jeg burde ta Omega 6 (nattlysolje) og gjerne et omega 3,6,9 tilskudd. Så jeg byttet ut tranen med det.

Angående nøyer oppfølging kan det bety så mangt. Sansynligvis litt oftere kontroller. Jeg har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP tidligere så jeg får veldig tett oppfølging. For meg betyr det ukentlige kontroller og flere UL.

Gizmo
21-01-2003, 11:58
Jeg har nå bare bøkene hans. Det hele begynte med at noen kilo begynte sakte men sikkert å snike seg innpå. Spiste mindre, og trente mere (standard oppskrift) men det hjalp lite.
Har tidligere fått glukoseintoleranse som diagnose, har heldigvis ikke fått insulinintoleranse ennå (masse medlidenhet sendes over nettet til deg, Maz).

Fikk tips av ei venninne om Dr. Lindberg ettersom han omtaler insulinintoleranse og glukoseintoleranse. Sakte men sikkert forsvant de ekle kiloene. Riktignok har jeg fått endel mere nå, men det har sine helt naturlige årsaker.... ;)

Jepp, Dr. Lindberg er en smart kar.