PDA

Vis full versjon : spotting??

Tingeling 27
08-02-2004, 15:28
hei hei igjen....
nå må jeg bare få noen beroligende svar på at dette kan skje....
jeg har nå hatt "spotting" siden onsdag.....(farget utflod,men ikke ferskt blod...er liksom sånn brunt som er blandet i utfloden...sorry forklaringen hehe) jeg er ca i uke 6+4 og jeg var hos legen da jeg fikk det,da sa han at det alt var ok,men jeg blir litt redd når det varer så lenge?!
jeg har ikke vondt heller.....
er det fordi at kroppen ikke har vendt seg til graviditeten og at det er en liten mensen??
hvor lenge varer dette tullet??
er så redd,håper noen kan svare
stor klem og på forhånd takk

Angel 25
08-02-2004, 15:46
Det er mange som har litt slik i begynnelsen. Trenger ikke å være noe galt.

Jeg hadde derimot spotting da jeg var seks+ forrige gang jeg var gravid. Og da mistet jeg dessverre. Hadde altså en SA.

Men jeg ble gravid nesten med en gang igjen (to mnd etter at jeg mistet), og nå er jeg 33+3 :)

Er du derimot bekymret vil jeg anbefale deg og ta kontakt med jordmor. Husk hun er der for å hjelpe deg. Bedre å ringe en gang for mye enn for lite mener nå jeg.

:klemme: fra Angel :lykke:

Tingeling 27
08-02-2004, 19:41
å gjorde du??:leiseg:
håper det ikke er sa som er på gang.....
hadde du ikke vondt da det skjedde??hvordan får jeg kontakt med jordmor da??
klem

Elsie
08-02-2004, 19:42
Jeg hadde perioder med både brun spotting og litt rød blødning helt frem til og med uke 10. Legen fant aldri ut hvor blodet kom fra og resultatet endte som en vakker gutt født i juli.

Ved en tidligere graviditet hadde jeg også brun spotting som øket på i mengde ganske raskt. Etterhvert gikk det over til rød blødning som økte i styrke, selv om jeg holdt horisontalen. Den gangen gikk det ikke bra.

Veldig ofte er slike "blødninger" resultat av at det vokser fryktelig fort inn der i begynnelsen og blodkar kan srekke og/eller at man får veldig skjøre slimhinner når man er gravid.

Lykke til!

Tingeling 27
08-02-2004, 21:42
hm....da håper jeg virkelig at dette går bra....
blir litt redd,men det kommer bare 1 gang daglig,så blir det borte igjen....hvor mye hadde du??
er så bekymret...hvordan får jeg tak i jordmor foresten...skal til legen tirsdag,vet ikke om det er noen vits i??

Angel 25
08-02-2004, 21:52
Det gjorde ikke vondt da jeg mistet nei. Men du må huske at om du skulle være så uheldig å miste så er det fordi at det er noe galt med "barnet" og kroppen velger å kvitte seg med det. Det er ofte at man mister før man blir "skikkelig" gravid.

Jeg tenker ikke på det som at jeg har mistet et barn egentlig. Bare at mens var litt forsiknket.. Det er ikke noe jeg går å tenker på til vanlig. Du skal se at alt går bra.

Trenger som sagt ikke å være noe galt. Det skjer masse med kroppen når man er gravid ting strekkes å tøyes. Og det kan hende at det begynner å blø litt..

En ting til; min SA begynte med brun "utflod" og gikk over til litt rødere etter hvert. Ikke som en vanlig mens, men det kom klumper ut. (unnskyld detaljer) Som mest sannsynlig var fra livmor.. Ikke Sikker.. Jeg behøvde ikke å dra til utskraping heller.

Skulle det være slik at du har mistet så må du passe på slik at du får sjekket at det ikke er rester igjen, det kan utvikle seg til infeksjon.

Nummeret til jordmor finner du vel? Du har ikke vært til lege enda? Du kan jo prøve å ringe til legevakt, det gjorde jeg da jeg begynte å spotte.

Var ikke meningen å skremme deg. Håper alt går bra i alle fall :lykke:

Skal krysse fingrene for deg jeg :kryss: :kryss: :kryss:

Masse :klemmer: fra Angel :hjerter:

Elsie
08-02-2004, 22:35
Vet du, den gangen det gikk galt hos meg, så bare øket det på. Kom ikke så lite som bare en gang om dagen. Det ble bere mer og mer og til slutt var det bare en utskrapning som gjensto.

Den gangen det gikk bra, så kom det litt sånn i hytt og pine.
Noen dager kunne det komme litt. Så kunne det være opphold et par dager osv.

Tvi, tvi. Dette kan gå bra, ser du.
Ca 20% av gravide opplever blødninger i svangerskapet uten at noe er galt.

Elsie
08-02-2004, 22:49
Glemte forresten å si jeg syntes du bør dra til legen.

Det er to måter du kan finne ut om alt er bra på, og de kan legen være behjelpelig med:

1. Sende deg til UL for å sjekke om alt er bra med spiren din. Det skal nå være mulig å se siren med hjerteslag.

2. Ta hcg prøver av deg. En f.eks på tirsdag og en ny f.eks torsdag. Dersom hcg stiger er sannsynligvis alt helt ok med spiren din.

Dani
09-02-2004, 10:42
Jeg har også opplevd begge der. Hadde brun spotting til/fra uke 5-8 i sommer. Den gangen endte det i en MA. Ble gravid igjen i høst og hadde også denne gangen endel spotting/småblødninger men nå har det gått bra. Så det kan være tegn på at noe er galt men trenger slett ikke være det. Støtter Elsies råd om å gå til legen. Da blir du forhåpenligvis sendt til en tidlig UL for å sjekke om alt står bra til (og husk at det gjør jo som oftes det)

Lykke til!

Tingeling 27
09-02-2004, 12:17
jeg var hos legen min på torsdag for at jeg var redd,å da spurte jeg etter ultralyd...da sa han bare at vi fikk se hvordan det gikk over helgen og drøfte om jeg kunne få det når jeg har svangerskapskontroll i morgen(tirsdag)....
jeg håper virkelig at jeg kan få en ul...han er ganske vrang han legen....
hva er foresten ma??

Dani
09-02-2004, 13:54
Hei igjen Angel22!

Ma står for Missed Abortion, dvs. at embyoet dør men ikke kommer ut av seg selv slik som ved en SA hvor man ofte får en kraftig blødning og embryoet blir skylt ut av seg selv. Jeg måtte inn til utskrapnig på sykehus og inngrepet ble utført under full narkose.

Hvis du har en "sær" lege kan du jo oppsøke private klinikker og heller betale litt for en privat UL. Det er jo verdt det om du er veldig urolig!