Vis full versjon : Hjemmefødsel
Er det flere her som planlegger hjemmefødsel, eller som har født hjemme tidligere og vil dele erfaringer?
Jeg venter mitt tredje barn, og sist fødsel gikk så fort at sykehuset bare ble stress & mas. Har booket jordmor til hjemmefødsel denne gangen, og "gru-gleder" meg litt. Er veldig spent, og synes det høres fint & rolig ut å være hjemme. Er litt (for?) opptatt av praktiske detaljer, tenker masse på hvilket rom som er best egnet og lurer på hva jeg trenger å kjøpe inn. Jordmor kommer på hjemmebesøk 5 uker før termin og da skulle vi visst gå igjennom det praktiske. Jordmoren jeg fant er tilfeldigvis den samme som tok imot min førstefødte på sykehuset for 6 år siden! Var strålende fornøyd med henne! :)
Jordmoren jeg går til svangerskapskontroller spurte forresten om hun fikk bli med på fødselen. Hun er også kjempekoselig! Tenk, jeg får kansje to jordmødre til disposisjon under fødselen jeg!! :D
Hei!
Jeg planlegger også hjemmefødsel, er kjempespent - både på selve fødselen og på om knøttet holder seg lenge nok inni magen til at jeg får føde hjemme.
Har en datter fra før, hun ville ut og se verden 4 uker for tidlig...Håper Knøttet ikke er like utålmodig.
Jordmor har jeg fått, virket veldig koselig. Eneste problemet er at hun holder til en times kjøretur unna oss, så jeg håper ikke fødselen går altfor fort, selv om mulighetene er tilstede for at det kan gå rimelig kjapt unna...
Når det gjelder hvor i huset vi skal ønske den nye verdensborgeren velkommen, tror jeg vi skal ta det som det kommer. Eneste stedet jordmoren ikke vil at selve fødselen skal finne sted er i senga - den er forbeholdt tida rett etter fødselen.
Jeg gleder meg faktisk. Forrige fødsel gikk veldig greit (selv om det var 4 uker for tidlig). Satser på at det går minst like greit denne gangen (og ikke altfor fort...). Blir godt å være hjemme, og slippe å stresse avgårde til sykehuset når ting begynner å skje.
Har du forresten noen planer for de to andre barna dine - hvor skal de være under fødselen? Kommer vel litt an på om det er dag eller natt (kan jo lett våkne, også). Eller skal de få være til stede?
Lykke til! :klapp:
Tidligere bruker
13-08-2002, 13:58
Hei, jeg hadde hjemmefødsel. Ikke planlagt, men det gikk bra fordi. Du kan lese om den på forsiden!
:klem:
Hei på dere! Så moro med flere hjemmefødsler!!
d_lady: Flott fødselsrapport! Kan tenke meg det ble hektisk i heimen etterhvert ja!! Fint at jordmor rakk det akkurat, siden navlestrengen var rundt halsen. Det er jo alltid en risiko med hjemmefødsler, men jeg føler meg trygg bare jordmor rekker å komme... :)
Tweety: Lykke til du også!! :D Jeg tror ikke jeg vil ha de største barne tilstede under selve fødselen, men de skal være i huset. Jeg har svigerforeldre i underetasjen (generasjonsbolig) så de har fått i oppdrag å underholde barna nede hos seg. Hvis det er natta og de sover, tror jeg kansje vi lar dem sove. Jeg har ikke vært noe "høylydt" under de forrige fødslene, så jeg tror nok primalskrikene uteblir denne gangen også.. ;) Det fineste må vel være at storesøsknene (og svigers, da) kan komme opp og hilse på nye babyen når alt er over. Hjemme, og ikke som besøkende på en barselavdeling. Føles mye roligere det. Kansje det tilogmed forebygger søskensjalusi?? Det er jo lov å håpe! ;) Hva gjør dere med storesøster under fødselen? Hvor gammel er hun? Du må gjerne stikke snuten innom novemberklubben når du får tid!! :)
Holder mest til i oktoberklubben, jeg, har nemlig menstermin 27. oktober. UL termin er 6.november. Er stadig og kikker litt innom Novemberklubben, men det har bare blitt smuglesing hittil.
Når det gjelder storesøster, har hun nettopp fylt 2 år :klapp:
Alle besteforeldre bor en times kjøretur unna, men hvis ting begynner å skje når Jenny ikke er hos dagmamma, ringer vi et av besteforeldreparene "når startskuddet går". ;)
Har gjesterom vegg i vegg med det som skal bli Jenny sitt soverom. Må legge opp en plan på hvilke dager de forskjellige besteforeldrene har mulighet til å komme når tiden nærmer seg, så vi vet hvem vi kan ringe til når ting begynner å skje.
Har et par vennepar som har tilbydd seg å hente Jenny når fødselen starter, så vi får se hvordan det blir den aktuelle dagen. Tror nok at det ordner seg! :)
Må si jeg misunner deg litt som har besteforeldrene boende i samme huset i en situasjon som dette!
Heter jenta di Jenny også?? Jenny'er blir fine storesøstre de, har jeg hørt! ;)
Det er klart at det ordner seg med barnepass! Det er jo bare å improvisere litt det. Hvis svigers er utilgjengelige når alarmen går her finner vi sikkert på noe annet lurt.
Ja, det er knallfint å ha svigers så nærme. Tipper det blir gull verdt i tiden etter fødselen også, så sliten mor kan få litt avlastning!! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.