PDA

Vis full versjon : Skambeinet

Schroll
09-02-2004, 10:27
Heisan!
Jeg er 34 uker på vei, men de to siste ukene ca har jeg hatt forderdelige smerter helt nederst på beinet der jordmor måler magen fra. (Er det forresten dette som kalles skambein?)
Jeg har så veldig vondt når jeg skal f.eks snu meg i sengen om natten, det blir jo det prosjektet hver gang.
Lurer litt på om det er noen andre her med samme smerter.
Og om disse smertene kan komme av at babyen nå mest sannsynlig har snudd seg med hodet ned. får man slike smerter da hodet fester seg??

Hilsen en som vil sove mer om natten.......
Schroll termin 23.03.04

Tania
09-02-2004, 10:58
Jeg har ikke selv opplevd dette. Men kan tenke meg det er ubehagelig...
Håper at noen andre av de mange kloke SM damene kan gi deg et klokt svar..

Lykke til..

Pinnsvintrine
09-02-2004, 11:12
Eller symfysen. Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Og det er nok sammenføyningene foran i bekkenet som gjør seg klare til at babyen skal kunne komme ut. Det er blandt annet dette som kalles bekkenløsning. Så lenge man kan fungere som normalt er det en fysiologisk bekkenløsning. Alle har dette i større eller mindre grad, så fødselskanalen skal bli mulig for babyen å komme gjennom. For noen blir det litt vondt og for andre igjen kjempevondt så de nesten ikke kan gå eller noen ting. Selv kjenner jeg det hvis jeg går mye eller fort, da stråler det nedover på innsiden av det ene låret, men det er ikke ille. Og om natten kjennes det ut som jeg har slått meg nesten, er øm over symfysen. Men jeg har slått meg til ro med at dette er helt normalt, og så lenge det ikke hemmer meg eller blir FOR vondt så tenker jeg på det som en normal forandring på grunn av svangerskapet. Lykke til til deg, og håper du også klarer å leve med vondten din, og at det ikke blir verre. Du kan jo nevne det for JM eller legen på neste kontroll, kanskje de har noen gode råd på lur.

Nattjazza
10-02-2004, 08:01
Ja, dette er vonde greier. Jeg fikk det selv i uke 35. Som å ha blitt sparket med tresko i symfysebeinet!
Det er altså bekkenet som trøbler, siden det nå klargjør seg til fødsel og blir mer elastisk.

Du må:
Gå med museskritt
Ikke lukke skap og skuffer osv eller flytte ting med beina
Ikke skreve med beina
Ha beina mest mulig samlet ut og inn av bil, seng, osv.
Ha en pute mellom beina når du ligger
Sitte når du tar på deg benklær og sko
Unngå vridninger og raske bevegelser, å svinge rundt med en handlevogn kan være vanvittig vondt, av alle ting!

Glatte laken er en fordel!

Får håpe du klarer å stabilisere det, og husk å være forsiktig de første ukene etter fødsel også, det skal jeg!!