Vis full versjon : Solarium?
Hvordan går det å ta solarium når man er 12 uker på vei? Jeg har lyst til å begynne å ta sol til helga, men søsteren min sa at man ikke kan ta sol når man er gravid?
Har ikke hørt det før jeg. Jeg skal til syden om 5 uker, og har lyst på litt underlag, men selvfølgelig vil jeg ikke utsette den lille for noen fare.
Noen som vet?
Solarium er farlig i det hele tatt.... bare pass på slik at du ikke blir for varm og føler deg svimmel for det kan jo bli ubehagelig. Eneste med solarium er at for mange gravide er det ubehagelig å ligge på ryggen fordi fosteret presser på viktige blodårer, men så lenge du ikke føler noe ubehag ved å ta sol så gjør ikke bebbisen det heller....
Så bare kos deg du....:)
Chanel
Tidl. bruker
10-02-2004, 10:10
Det kan være fare for overoppheting, og noen gravide har besvimt i solarium. Leste et sted på nettet at noen jordmødre fraråder solarium. Nettopp av den grunn.
Men selve strålene er ikke mer farlige der enn ute.
Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder igjen samme regel: Solarium og sol ute er akkuratt det samme! Et solarium inneholder altså ingen "farlige" stråler som kan skade fosteret i magen. Man kan kanskje oppleve at fosteret blir litt urolig under soling. Det kommer av at sollyset gjør det lysere inni magen og at babyen beveger seg mer p.g.a dette. Dette kan man enkelt dempe ved å legge et håndkle over magen. Man skal likevel passe på at det ikke blir for varmt under solingen. Bruk derfor viftene godt. Under graviditet kan noen oppleve at pigmentflekker oppstår, men disse forsvinner vanligvis etter fødsel.
Når man er gravid har man ekstra behov for vitamin D3, som finnes i solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium.
Hentet her (http://www.solgrossisten.no/faq.htm)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.