PDA

Vis full versjon : Engangsstønad

Hanne78
10-10-2002, 20:29
Kan noen hjelpe meg litt....
Er student på fulltid og jobber annenhver helg!(er sykemeldt fra jobben 100% nå!).Hvordan går jeg frem når jeg skal søke om dette engangsbeløpet? Hvordan fyller jeg ut at jeg jobber bare annenhver helg og derfor tjener mindre på å motta fødselspenger fra jobben,enn hvis jeg mottar dette engangsbeløpet. Det er jo sånn at hvis du da ville fått mindre enn eng.beløp., vil du få dekket "mellomlegget"...

Har vært og hentet skjema på kundetorget,men skjønner ikke helt hvordan jeg skal fylle det ut! Hvor mye er dette beløpet på?Når mottar jeg dem? Kan jeg sende det inn nå,og få penger når det er behandlet,eller kan jeg vente til det nærmer seg ???Har termin 3 feb, så har jo god tid ennå...

Samtidig,noen som vet nøyaktig hvor mye jeg vil få i stipend fra skolen?? Er det akkurat det samme jeg mottar nå,bare at lånet blir omgjort til stipend??

Håper det er noen som vet svar her...
Klem Hanne 23+3

Kwistin
10-10-2002, 22:39
Jeg vet bittelitt... Summen er 32 138 kr. Du søker, og de på trygdekontoret(?) begynner og behandle saken når du har 12(?) uker igjen...

Jeg er liksom andregangs, men husker ikke en god dam shit fra sist søknadsstyr :)

21+6

Meg
11-10-2002, 15:15
Nja... Er det ikke slik at man kan få engangsstønaden UTBETALT 12 uker før termin da?

Fra lånekassen får du omgjort 80 000 fra lån til stipend, tror jeg, hvis du har studert i minst 6 mnd før nedkomst. Og så vet jeg at aleneforsørgere vertfall får 6000 i stipend i mnd fra lånekassen.

Hvis du ringer til lånekassen så får du (utrolig nok) ganske klare svar. Når det gjelder søknad til trygdekontoret så vil jeg anbefale deg å bestille time, de er veldig så hjelpsom der.

Ble det her no fornuftig da? Neppe

Klem Meg

Tidl. bruker
11-10-2002, 16:18
Dersom du er gift avhenger støtten i fra lånekassen av hvor mye mannen din tjener. Vet ikke om det samme gjelder for samboere. Jeg mottar nå 8000,- hver mnd fra lånekassen. Men etter som jeg har forstått det tjener mannen min alt for godt til at jeg vil få noe støtte det året jeg tar permisjon. En annen ting er at du ikke kan være mer enn 20 vekttall forsinket i utdannelse for å få støtte.

stormmamma
11-10-2002, 19:07
info om engangsstønad ligger her

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Engangsstonad

www.lanekassen.no

velg blanketter og brosjyrer, undervalg fødsel.

Vet ikke om du er gift , samboer, eller enslig.

Samboer og gift går ut på ett, når man har som samboere har hatt samme adresse i minimum to år eller man har registrert seg som samboere.

Enslig har man visst rett på overgangsstønad.
Den aner jeg ikke noe om.

Det jeg kan svare på er at dersom du har en stillingsprosent på under 60% eller har jobbet mindre enn 6 av de siste 10 mnd før fødselen så kan du ikke få fødselspanger fra trygdeetaten. Du har da bare rett på engangsstønad. Somd u kan kombinere med fødselsstipend.

Fødselsstipendet er behovsprøvet etter ektefelle/samboers inntekt. har han over 18000 får du 8000 i mnd, har han under 18000 eller du er enslig får du 9290 i mnd i 39 uker.

Håper det kan være til hjelp

unni.....

som er i søkeprosessen for andre gang.

Tidl. bruker
28-10-2002, 00:28
På søknaden om engangsstønad tror jeg ikke du skal nevne den jobben du har annenhver helg. Så lenge du ikke søker om fødselspenger, tror jeg ikke du skal nevne det.

Da jeg var gravid sist, søkte jeg om engangsstønaden i god tid, slik at jeg fikk den inn på konto 12 uker før termin.