PDA

Vis full versjon : Når fortelle.... og hvordan

agre
10-10-2002, 23:38
Dette er jo den evige diskusjonen i de tusen hjem... Jeg har lyst å fortelle det til foreldrene mine før det er offisielt (uke 12). Men jeg synes det er litt tidlig nå, er på 5+4.

Jeg skal treffe dem i helgen, men så treffer jeg dem ikke igjen før til jul. Så da blir det jo å overbringe det på telefon, og det har jeg ikke så lyst til.... Jeg vet jo selvfølglig at dette er det jeg og min mann som bestemmer, og ikke dere der ute, men hva tenker dere om dette? Det er så pes at de skal vite det nå. Vi har jo bare visst det noen dager selv enda, og synes det er litt godt å ha denne hemmeligheten sammen.

Vi har vurdert å ta en privat ul i uke 9-10 for å sjekke at det virkelig er noen inni der, og kanskje fortelle det til de aller nærmeste i den forbindelse.

Noen som har noen ideer til hvordan dette kan fortelles?

Hva tenker dere om dette? Jeg regner med at dere har touchet borti tanken om formidling av nyheten....?!

Linejenta
11-10-2002, 13:03
Vi har tenkt til å fortelle det til min mamma og pappa i kveld faktisk, selv om jeg bare er 7 uker på vei...

Årsaken er at vi skal på en stor fest med alle vennnen våre i morgen og da vil jeg gjerne slippe å måtte late som jeg drikker...

En annen ting vi kom frem til er at hvis det skjer noe før 12 uke, det er da jeg trenger vennene mine og ikke minst foreldrene mine, hvis det går bra er det jo greit hvis du skjønner.

Var dessuten på UL i uke 5 og da lå fostersekken og alt der det skulle fint inni livmoren min:-)

Så får det heller stå til, jeg er lei av å juge. Er sykemeldt nå så jeg flyr jo hjemme og måtte si jeg jobber hjemmenifra og det blir jo helt teit...

Vel det er slik jeg skal gjøre det iallefall...

Også er det familiebursdag på min kjære sin side til søndag så da skal de også få vite..

Klem fra

fruit
11-10-2002, 13:52
Jeg har allerede fortalt det...
OG det gjorde jeg på telefon, og kanskje litt glad for det.. for jeg klarte ikke å holde tilbake tårene.......
Jeg fortalte det fordi jeg ville dele det med dem, det er jo en KJEMPE stor nyhet. Og hvis noe skulle gå galt, så hadde jeg ikke kunnet klare å holde munn om det heller.... nå får de liksom være med på godt (og eventuelt vondt...)..

Det var kjempe deilig å si det, det var akkurat som om det da ble virkelig..... og at jeg faktisk er GRAVID.... fantastikt!!! :klapp:

klem, Fruit
6 eller 7 uker + 1 dag

Madsine
11-10-2002, 13:58
Jeg og manne i huset har fortalt det til våre foreldre.

Grunnen til at vi fortalte det så tidlig er litt morsom egentlig.

Jeg sendte en mail til mannen på jobb den dagen jeg fikk positiv test med litt sånn bilder av foster og sånn.
En kollega sto bak ham å kikket på ham når han leste mailen.

Han la sammen to og to og skjønte at vi skal ha barn igjen.
Siden min svigermor også jobber der fant vi ut at vi måtte fortelle det før hun fikk vite det av andre.

Hos oss er det alle eller ingen så derfor måtte vi også fortelle det til min familie, helt greit egentlig.

Har dere lyst til å si det til nermeste familie så gjør det, greit at det er tidlig men går det galt kan jo mamma være god å prate med uansett.

Lykke til

Limbo
11-10-2002, 14:26
Fortelle ja: har kjempellyst å fortelle hele verden med en gang, men samtidig så er jeg veldig usikker etter den SA som jeg hadde i August.

Den store drømmen vår er jo at vi skal få lov til å fortelle alle den gledelige nyheten på Julaften. Det hadde blitt utrolig spesielt for oss alle.

Det er jo litt herlig akuratt nå at det er kun meg og min mann som kjenner denne vidunderlige hemmeligheten.

Når det gjelder festing og sånn så er jeg så heldig at jeg har aldri drukket noe særlig og har dermed ikke noe særlig å forklare til venner og familie.

Men det blir flott om vi får anledning til å fortelle alle at nå skal vi endelig bli tre :klapp:

5+5 i dag

Gretchen
11-10-2002, 15:14
Hei
Vi kommer nok til å fortelle det ganske tidlig.
Jeg har fått ett dødfødt barn og hatt tilsammen 7 SA/MA. Hele familien vet at jeg var hos lege før sommeren, og fikk beskjed om at vente 2 månedermed å bli gravid, og at jeg da skulle få profasi sprøyter for å holde på fosteret. Dette er det siste forsøket vårt. Går det ikke nå blir det adopsjon eller fosterbarn hos oss.
Jeg har jo fortalt det hver gang jeg når jeg har mistet, så nå synes jeg likegodt jeg kan fortelle det ganke tidlig.
Brødrene mine kommer på reke/krabbefest hos oss i morgen, og han eldste pleier å "lukte" at jeg er gravid, så da er nok løpet kjørt alikevel tenker jeg.
Tidligere har jeg ikke fortalt det før uke 12, men det er alltid noen som har skjønt det alikevel, så nå kommer jeg nok ikke til å vente så lenge tror jeg. Jeg skal til legen på tirsdag, så jeg får høre hva han sier da.
Klemmer fra Gretchen (6+4) ;)

Sonar
11-10-2002, 15:39
Jeg har aldri klart å holde det noe særlig hemmelig lenge :uff: Med førstemann sa vi det til våre foreldre bare dager etter vi testet. Med nr to holdt vi det litt lengre, skulle prøve å holde det til julaften, men det gikk skeis. De fikk vite det før.

Denne gangen skal vi fortelle det til familien om en to ukers tid. Da fordi vi skal invitere våre foreldre på middag og vil fortelle det til dem samtidig. Ingen av dem har noen ide om at vi ønsket et barn til, så vi er litt spent på reaksjonene deres.

Har jo så lyst å rope det ut til hele verden jeg :D

Enni
12-10-2002, 15:54
Om alt går bra, så skal foreldrene mine få vite det når vi kommer hjem til jul. Da er jeg fire måneder på vei.

Har egentlig lyst å fortelle det før, men de bor så langt borte, og da må nyheten overbringes på telefon. Har så lyst til å se reaksjonene deres, så om vi klarer, så venter vi. Hans foreldre derimot kommer nok til å få vite det rundt uke 12. De bor i Sverige og vi kommer ikke til å treffe dem på kjempelenge. Så da har vi ikke noe valg enn å si det på telefonen, og da er det ingen grunn til å vente mer enn nødvendig.

Men, jeg har både søster og bror i byen, og de skal også få vite det rundt uke 12. Så gjelder det bare at de klarer å holde på hemmeligheten overfor mine foreldre... :)

Klemmer fra Enni

Eden
12-10-2002, 22:33
Nesten alle i familiene vår vet det allerede. Min mor visste at vi prøvde, så hun fikk vite det dagen etter jeg testet! Dagen etter fortalte vi det til hans familie da vi var i familiebesøk.

Dette er nr. 3, og denne gangen orker jeg ikke alt hemmelighets kremmeriet. Det er faktisk ganske mange av vennene mine som vet at vi prøvde på nr. 3. Et par av dem vet det allerede. Men dette er personer som jeg stoler på og vet at de ikke sier noe før jeg får sjans til å si det selv.

Har bare tenkt å si det til mine aller nærmeste så tidlig. Resten av "gjengen" får vite det om 1-2 mnd. Har i hvertfall lyst til å ha kommet til uke 10 før det blir helt offentlig!

bobla
13-10-2002, 19:13
hos oss så er det bare min mor og far som vet det + min arb. giver.

årsaken til det er jo at vi har blitt gravide med litt hjelp:uff: :uff:
og da er det ikke sååå lett og holde ting hemmelig for de på jobben og for min egen mor, som jeg ikke kan holde noe skjult for...:p :p :p

utover det så skal vi ha UL i uke 8 kanskje vi velger å si noe etter det, kanskje vi venter til uke 12...hvem vet

bobla-mannen hadde lyst å gi det som en julepresang til foreldre og fam. men jeg tror ikke jeg klarer å holde meg sååå lenge:D :D :D
(5+6)

Trymma
14-10-2002, 17:57
Men skjønner at det ikke er så lurt....

Har allerede fortalt det til foreldre og søsken på begge sider, men jeg tenkte at hvis det går gæernt, så ville de få vite det likevel. Dessuten så ble det så VIRKELIG når jeg sa det til noen...!!!!

Har ellers tenkt å vente til 12 uker (nå er det 8), men bor i ei veldig lita bygd, og jeg har både nydt alkohol og røyk i generøse mengder tidligere, så noen setter vel to og to sammen snart....

Lurer på hva jeg skal gjøre da??? Blir for teit å juge direkte til noen, men hvis en veit det her i bygda, veit alle det, og hvis noe skjærer seg, blir det kjipt å skulle fortelle alle det....

Bestevenninner tenkte jeg og jeg skulle vente med, men det er vanskelig...

Har lyst å stå på toppen av et fjell og skrike det ut!!!

Dere som har hatt SA tidligere ; er det noen dere har angra på at dere har fortalt til? (Er det et for direkte spørsmål, så ignorer det!)

MokkMokk
15-10-2002, 06:41
..ganske så med en gang, fordi vi ville de skulle vite - uansett om det gikk bra eller ikke.

Jeg angrer ikke på at bl.a. våre foreldre og nærmeste venner har visst om dette, i disse tunge dagene som har vært -
det har vært godt med masse, trøst, støtte, oppmuntring og forståelse.
Dette hadde vi jo "gått glipp" av om vi ikke hadde fortalt det.. :uff:
Dessuten - de har alle visst at vi ønsket barn etterhvert, og samtlige har "insistert" på å få vite det "med en gang" ;)

Nå er samtlige informerte om at det ser positivt ut, og alle gleder seg enormt med oss. :klapp:
Jeg syns familien og de nærmeste vennene kan få del i både de gode - og de mindre gode - dagene våre jeg..
Fordi det er når ikke alt går på skinner, at man har behov for omsorg fra de som står en nærmest. :elsker2:

Men - dette er min mening, og jeg har full forståelse for at andre tenker annerledes :)

Klemmer fra

charlie
15-10-2002, 14:47
så mye, og særlig hvordan dere har det med fam & venner!

har fått behandling, og har derfor valgt å fortelle det til mor og søster før jeg ble gravid, fordi jeg trengte litt praktisk hjelp når jeg måtte reise avgårde.

ellers vet ingen det. har ikke lyst til å si noe før 12 uker, fordi jeg hadde SA ved forrige forsøk. Men spørs om jeg klarer å holde meg FULLT så lenge. masse nygravide i omgangskretsen, og får derfor trang til å rope det ut, jeg også!.

:eek:

Gina
15-10-2002, 17:40
...

dreams
15-10-2002, 21:18
Har lyst til å fortelle det til alle....
Men har bare sagt det til mamma, siden hun er veldig syk. :leiseg: (har kreft) Så hadde hun et ønske om å oppleve at jeg skulle få før hun ble borte (tror ikke hun rekker å få det med seg) også for at jeg er den siste i søsken flokken. Men hun ble veldig glad at jeg sa det og var lykkelig for at hun har fått med seg at det kommer en liten en i juni. Vis alt går bra da.....

MokkMokk
15-10-2002, 22:16
Ville bare gi deg noen trøsteklemmer,
det kan ikke være lett å glede seg over graviditeten når mammaen din er så syk.. :(

:stakar: :stakar: :stakar: :stakar:

Klemmer fra

dreams
15-10-2002, 23:37
Takker for det verene !

Ikke så lett nei. Er sykemeldt en uke nå så skal jeg jobbe 2 dager før jeg har 2 ukers ferie, som jeg og samboern skal slappe av og være masse sammen med mamma så langt hun orker.

Trolley
16-10-2002, 21:49
Foreløpig har vi ikke fortalt det til noen, men det er fordi jeg bare er 3+5. Skal på hyttetur i helgen med to av mine beste venninner, og deres menn. Begge vet at vi har prøvet å få barn. Kommer nok til å fortelle det til dem. vanskelig å skjule når jeg plutselig ikke vil ha vin.

Vil vente til 10 uker før vi sier det til næreste familie, og 12 uker før det blir "offentlig".

Trolley og Trollungen 3+5:baby:

Lineamor
18-10-2002, 18:50
Hemmeligheten brenner på leppene hver gang jeg møter noen jeg kjenner godt. Det er så rart å svare på hvordan en har det uten å si noe om det som er aller viktigst. Har egentlig lyst til å holde det hemmelig til uke 12 (med unntak av 2-3 gode venninner som jeg ser jevnlig), men jeg skal på minst 2 sammenkomster før det hvor det vil bli veldig merkbart at jeg ikke drikker og da vil jeg heller ha gleden av å fortelle det selv enn at alle skal tiske og hviske.