Vis full versjon : Tips til paifyll
Tidl. bruker
13-02-2004, 19:20
Tenkte å lage pai til min kjære imorgen på Valentines day (han har snakka om at han har sååå lyst på pai i det siste). Jeg har på en måte stagnert i det samme fyllet hver gang og vil gjerne ha tips om hva som er godt å ha i en pai (middags-pai)
På forhånd takk
Selve pai-deigen er så grei for den skal ikke i kjøleskap eller stekes i ovnen på forhånd!
Pai-deig:
50 gram smør eller margarin (rumstemperert)
4 dl hvetemel
1 1/2 dl melk
2 ts bakepulver
Kna alt sammen til en deig. Trykk ut i paiformen.
Fyll:
ca. 500 gram kjøttdeig
1-2 gule løk (stekes for seg)
1 pose med taco-krydder
Bryn kjøttdeigen. Ha oppi den stekte løken. Bland inn tacokryddene. Legg røren i pai-skallet.
Lokk:
3 dl lettrømme/cremé fraiche
4 ss majonnes
Blandes sammen og bres ut over kjøttdeigen. Strø over riven ost.
Stekes mitt i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter. :nam:
Når jeg lager pai, blir det stort sett sånn "man tar hva man har", derfor har jeg ingen eksakte mål, dessverre.....
Men følgende pleier å være suksess:
Skinke eller kylling, purreløk, sorte oliven og tomater (enten i skiver eller halve cherry-tomater).
Eggestand over, og ost på toppen. (litt presset hvitløk i eggestanden blir utrolig godt, men nå er vi veldig glad i hvitløk da...)
Opprinnelig melding fra Hampus
Pai-deig:
4 dl hvetemel
1 1/2 dl melk
2 ts bakepulver
Fyll:
ca. 500 gram kjøttdeig
1 pose med taco-krydder
Bryn kjøttdeigen. Ha oppi den stekte løken. Bland inn tacokryddene. Legg røren i pai-skallet.
Lokk:
4 ss majonnes
Stekes mitt i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter. :nam: [/B]
Brukte Hampus sin oppskrift som utgangspunkt for å lage en taco-pai, men tilsatte litt mer (bl.annet. chilli, chillibønner og mais) og den ble KJEMPEGOD. Sambo skrøt uhemmet av min aller første pai :D :D
Så det blir nok jeg lager taco-pai neste gang vi inviterer venner hit på middag. :kidoki:
Som "lokk" brukte jeg creme fraiche iblandet salsa :kidoki: og revet ost over til slutt.
NAM sier bare jeg. :nam:
Opprinnelig melding fra Shekela
Brukte Hampus sin oppskrift som utgangspunkt for å lage en taco-pai, men tilsatte litt mer (bl.annet. chilli, chillibønner og mais) og den ble KJEMPEGOD. Sambo skrøt uhemmet av min aller første pai :D :D
Så det blir nok jeg lager taco-pai neste gang vi inviterer venner hit på middag. :kidoki:
Som "lokk" brukte jeg creme fraiche iblandet salsa :kidoki: og revet ost over til slutt.
NAM sier bare jeg. :nam:
Hyggelig å høre den falt i smak. :) Kanskje jeg må prøve den med ekstra tilbehør neste gang jeg lager den. :nikker:
Jeg har også prøvd Hampus` tacopai med stor suksess :)
Mariner reker i sweet chili saus, lag vanlig eggestand m. ost og krydre med salt, pepper og dill (helst fersk). Strø over revet ost. Sinnsykt godt! :D
Denne paien (og egentlig alle annen pai) blir best med paideig laget med kesam. :blunk:
Hyggelig å høre den falt i smak. :) Kanskje jeg må prøve den med ekstra tilbehør neste gang jeg lager den. :nikker:
Ja, den ble sinnssykt god :nam:
Sambo sa at jeg måtte lage denne neste gang vi inviterer noen på middag ;)
Her er oppskrifta som jeg brukte:
Paideigen var din oppskrift.
FYLL:
400gr kjøttdeig
1 stor vanlig løk
1 pose taco-krydder
1 boks chillibønner
1 boks maiskorn
1 stk grønn chilli (finhakkes)
1 dl vann (til posen med taco-krydder)
1 1/2-2ts tacokrydder (fra glass)
Som lokk:
1 stort glass taco salsa medium
2/3 boks Creme Fraiche (tror det er nok med 1/3 boks, for det ble litt mye hos meg, så vi brukte det som ble igjen til dipp til potetgull etterpå ;) )
Salsa og creme fraiche blandes godt før du har det over ;)
Nesten 1 pose med revet Mozarella ost over til slutt.
Og 25 min på 200 grader ;)
HELT FANTASTISK (men veeeldig mektig, jeg og mannen spiste ikke halvparten engang....ble rester i dag :p )
Og så er det godt med en frisk salat til.
Tidl. bruker
02-03-2004, 09:01
Selve pai-deigen er så grei for den skal ikke i kjøleskap eller stekes i ovnen på forhånd!
Pai-deig:
4 dl hvetemel
1 1/2 dl melk
2 ts bakepulver
Fyll:
ca. 500 gram kjøttdeig
1 pose med taco-krydder
Lokk:
4 ss majonnes
Stekes mitt i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter. :nam:
Den må jeg prøve endag, for den virker kjempegod:nam: :nam:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.