Vis full versjon : Symfyseløsning?
Har vært sterkt plaget med smerter i bekkenløsningen i alle mine svangerskapet. Nå den 4. gangen blir det nok verre en noen gang. :(
men.... til nå er det smerter i symfysen som er absolutt verst. Har problemer med å gå pga at det er vondt.
Kjennes ut som jeg revner, samtidig som at noen lugger meg skikkelig i "bikini-linja".. litt av en beskrivelse ja..:uff:
Fikk vite av Rapunzel at det er en egen "diagnose" som heter symfyseløsning. Dette har jeg ikke vært klar over!
Leter litt rundt omkring for å prøve å finne litt info om symfyseløsning, men kan ikke finne noe særlig.
Er det noen som vil dele erfaringene sine rundt dette med meg? Er interesert i info + ulike behandlings tips o.l.
Symfyseløsning er vel en del av bekkenløsningen. Jeg har også mest smerter i symfysen (og kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din!). Var hos fysio i går - og hun plukket frem en modell av bekkenet for å vise hvor de ulike leddene sitter på bekkenet. Symfysen er ett av disse. Alle disse leddene blir jo mer løse nå som vi er gravide, rett og slett for at vi skal kunne føde.. For noen av oss gjør dette veldig vondt :leiseg:
Jeg har aldri hørt at det er en egen diagnose på dette. Fysioen, legen og jordmora mi har aldri sagt noe om det til meg hvertfall - selv om de alle vet at jeg har mest plager i symfysen.
Fysioen sa det var viktig å ha en pute mellom knærne og anklene når jeg ligger. Altså ikke bare knærne! Hun var også opptatt av hvordan jeg setter meg inn i bilen. Forklarte at jeg setter rompa inn først og så "slenger" beina etter. Men det var ikke bra for symfysen, sa hun. Kan godt sette rompa inn først, men jeg måtte ikke ta noe sånt "krafttak" for å slenge beina inn. Heller ta små trinn inntil de var inne i bilen. Et bekkenbelte som støtter godt over symfysen kan være til hjelp. Hun sa også at jeg må legge meg ned 5-10 min hver time - om jeg føler for det eller ikke. Viktig å komme smertene i forkjøpet (det gjelder vel ikke bare symfysen..).
Ofte hører vi også at vi kan sitte skrævs over en stol med stolryggen foran oss og lene seg f.eks mot bordet for å avlaste bekkenet. Dette er ikke alltid så bra når smertene sitter i symfysen. Jeg merker hvertfall selv at det gjør vondt å skreve så mye.
En sklimatte vil være hjelpsomt i senga. Jeg har hvertfall veldig vondt i symfysen på natta - og det er et mareritt å få snudd seg. Men jeg har ikke fått tak i en sånn sklimatte ennå...
Det var det jeg kom på i farta om symfysen.. Nei, forresten en ting til. Det er viktig at beina ikke blir hengende når man sitter på en stol. Dette skjer nesten alltid for meg da jeg er så lav. Hun sa at dette sliter veldig på symfysen. Så jeg må være veldig nøye med å ha beina på noe når jeg sitter.
Over til noe helt annet, nå som jeg "har deg på tråden":D. Har fått med meg at du bor i Molde. Jeg er oppvokst på Sekken, jeg ;). Så Molde var jo rene storbyen vi kjente til som små :). Flyttet til Vestfold som 11-åring, så jeg anser meg selv som vestfolding. Men får fremdeles kommentarer på at noe av dialekten henger igjen.
Tusen takk for alle råd.
Pute mellom beina har jeg sovet med de siste 8 årene :fnis:
Men du får altså fysio, synes du det virker godt på symfyse smertene?
Her i molde er det desverre nesten 1 års ventetid på fysio. Så selv om jeg har hatt behov for det, har jeg ikke kommet inn for behandling i noen av mine svangerskap:(
Vurderer å snakke med jordmor ang div hjelpemiddel.
Kunne tenke meg 2 regulerbare stoler. Har sett sånne som ser ut som et sykkelsete på en barkrakk. Vært fint å avlastet litt ved matlaging, legge sammen klær, pusse tenner til barn osv..
Gripetang og handicap park bevis kunne jeg også tenkt meg.
Men siden du har det mest i symfysen.... Er diagnosen din da fortsatt symptomgivende bekkenløsning, eller bekkenløsning med gangvansker??
Tenker litt på at det er viktig med "riktig" diagnose i forhold til hjelpemiddel og rettigheter, om man skulle være uheldig å plaget med dette etter fødsel også.
Så litt utenfor tema:
Jeg er selv vokst opp i Tomrefjord, så det blir nok samme forholdet omtrent.
Glemmer ikke en gang min far skrev på en sjekk...sted: "målle":p
Hadde tannregulering og da var vi flere venninner som dro til by'n samtidig. Høydepunkt i mnd. Sneik på ferga, snopa og shoppa dill dall....morsom tid ja:D
Romerikets Sunniva
17-02-2004, 08:48
Jeg har nå vært hos fysioterapaut for første gang, og oppdaget nå at legen er ikke helt med når han diagnostiserer:???:
Han hadde ikke skrevet bekkenløsning med gangvansker enda fysioterapauten sa at det var ikke en gang tvil om at det er det som skulle stått...
Jeg har denne gangen fått skikkelig vondt "rundt hele" bekkenet med spesielt vondt i baken når jeg sitter på jobb, og så er det i symfysen det hyler når jeg går:bonk:
Jeg har fått en del øvelser jeg skal drive med både hjemme og hos fysion, og streng beskjed om å låne meg krykker, samt å sykemelde meg helt...Det var ikke akkurat det jeg hadde lyst til så tidlig, så velden i går ble ikke helt god:leiseg: .... Skal prøve å vente til kontrollen i mars, så får vi se derfra....
Så Rosen, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme med gode råd på papiret, men kanskje når jeg kommer inn i øvelsene det blir lettere å forklare?! Siden du har hatt bekkenløsning noen ganger er vel alle tingene du må ta hensyn til i hverdagen helt unødvendig å nevne her...
Ta vare på deg selv, og du Celeena! Vi snakkes!
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.