Vis full versjon : Dere med hund som har barn fra før:
Jeg lurer på en ting:
Tispa mi har fått løpetid, og jeg hadde planlagt å parre henne. Men så har jeg jo blitt gravid selv, og lurer på om det er lurt å gjøre det nå? Hvis jeg parrer, kommer valpene rundt juletider, og er leveringsklare i februar. Selv har jeg termin i midten av april.
Har noen gjort dette før? Kan noen si meg om det er "for mye arbeid" nå som jeg er gravid?
Jeg driver med utstilling og sånn, så det er egentlig viktig med denne parringen... Men jeg er redd jeg tar på meg for mye...(akkurat nå):uff:
Dette må du nesten gruble på og avgjøre selv. Jeg har selv hund, men ikke fått henne parret, altså.
Så fremt du selv ønsker å bruke tid på dette nå, synes jeg du skal gjøre det, så fremt valpene er leveringsklare i GOD TID før du skal ha babyen. I ditt tilfelle vil du være 7 måneder på vei når valpene gis bort. Jeg er selv 7 måneder på vei nå, og ville ikke hatt problemer med å ta meg av et valpekull nå. Hadde det derimot vært svært nærme termin, ville det sikkert vært ugunstig med hensyn til fødselen, jeg måtte reise bort, og folk kanskje kom og skulle se valpene mens man selv lå utslitt på sofaen med en nyfødt på puppen.
Men når det er et par mndr igjen, synes jeg godt du skulle go for it, såfremt du selv føler du vil det :)
Lykke til :)
... jeg har hatt hund som jeg har parret. De månedene jeg brukte på valpene var de koseligste i hele mitt liv!!! Det var ikke mye jobbing jeg måtte ta som var tungt. ( vasking av gulv bare.... )
Hadde dem på ett rom i huset, men de fikk være en del ute da. Dette var i mai for 2 år siden. Spørsmålet er om du vet at du får solgt alle valpene. Hvis du blir brennende inne med noen av dem noen uker etter de er leveringsklare, er det ikke verre å ha 2-3 hunder enn en, egentlig. Kommer an på om du har hundegård eller må lufte dem selv.
Synes du skal vurdere dette før du parrer henne. Har du familie som kan hjelpe deg, så er jo saken grei, men om du er alene om dette ville jeg ikke anbefalt det. Jeg var alene, men bodde i kollektiv, så jeg fikk mye hjelp fra de omkring meg.
Hilsen Amasone :baby: T-25
Tidl. bruker
12-10-2002, 12:24
Hunde-avl er kjempemorsomt... Alt fra parringen, til å gå å vente i spenning: Ble det noe valper? og til valpene blir født... Men så trist da de drar sin vei...
Og jøye meg for noe arbeid... Er jo kjempeorsomt hvis man har interesse og tid! Regner med at du har tenkt mye frem og tilbake på dette. Og vet alt som skal gjøres og tenkt alle problemtankene.
Hvis du har to måneder å gå på, så hvorfor ikke? Regner med at du ikke er av den sorten som driver "kjøkkenoppdrett" for å tjene penger ettersom du er en "utstillingsdame"....
Men utfra min erfaring så hadde ikke jeg orket et kull nå iallefall (hadde mye problemer og sykdom i mitt siste kull -for ett år siden, og det sitter enda i kroppen...)
Lykke til med valget!
Jeg velger å ikke parre, litt pga valpekjøpere som må følges opp, telefoner hele tiden osv. Og fordi jeg er litt redd det skal bli komplikasjoner i svangerskapet. Hva gjør jeg da, liksom?...
Har snakket med oppdretteren min, og har kommet fram til at dette er et lurt valg.
Dessuten, tispa mi er veldig fin akkurat nå, så utstillingsmessig, burde jeg vente med kull, da hun "taper" seg i pels osv, ved å gå med valper.
Jeg får nye sjanser:)
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.