Vis full versjon : jordmor og leger
jeg lurer på hvem dere syns er flinkest av jordmor eller leger??:???:
Når jeg er hos legen min så måler han symfyse målet over buksa.. og det trodde jeg ikke han skulle..
jeg syns liksom at han ikke er så nøye på ting hvis dere skjønner hva jeg mener :(
Jeg syns jordmora er mye mer nøye, men hu har jeg ikke vært hos på 2 mnd.. skal til henne til fredag og det ser jeg frem til:D
hva mener dere???
joker 36+2
Hei!
Jeg er helt enig med deg...jordmor og lege kan ikke sammenlignes i det hele tatt når det gjelder omsorg i sv. skapet.:leiseg:
Det har jeg fått erfare ihvertfall. Har ikke noe valg jeg, men må gå til lege da jeg har to :baby: :baby: i magen, men jeg savner helt klart en jordmor.
En jordmor er mye mer opptatt av deg som menneske og som snart mor. Hun er mer nøye og ser ikke på sv. skapet som en "sykdom". Min erfaring er at det gjør ofte leger....uff og huff:( De har dårligere tid enn jordmor og man føler lett at man blir som en i "køen" når man kommer til kontroll....Nei og nei. Ikke optimalt.
Når det gjelder måling av SF mål, så finner jo legen skambenet ditt utenpå buksen også så det gjør nok ikke så stor forskjell. Det man heller kan være sikker på at er at alle måler forskjellig, så det optimale er å ha en til å måle....ikke både lege og jordmor.
:(
Godt for deg å komme til jordmor nå da! :D
Lykke til og ha noen fine dager!
Hei og god morgen :)
Jeg opplever det helt motsatt. Jeg har en fantastisk lege som har vist interesse, har god tid til meg og ikke minst viser en genuin omsorg for meg når jeg er på kontroll. Jeg føler ikke at jeg er en i mengden når jeg er hos ham....han er grundig i sine undersøkelser og husker ting vi har snakket om tidligere.
Jeg måtte jo til en ekstra ultralyd på sykehuset og det var det første han spurte om på sist kontroll....måtte vite hvordan det hadde gått og at alt var bra. Dette er også legen som fant frem dopplerapparatet 2 ganger under samme kontroll slik at Monamannen skulle få høre hjertelyden over mobiltelefon :)
Er kjempefornøyd og glad jeg har han å gå til.
Jordmødrene....og ja, jeg bruker flertall....de kan du få gratis av meg. Jeg har måttet gå til ulike jordmødre hver gang....har vært hos en av de 2 ganger og det var selvfølgelig den teiteste :p
Jeg kommer nesten aldri inn til timen min....på mandag satt jeg og ventet i 40 minutter etter at jeg egentlig skulle vært inne, men får jeg noen forklaring eller unnskyld for at jeg måtte vente....neida...synes sånt er respektløst. Man skal ikke bare forvente at alle som venter har satt av resten av dagen til å vente.
Synes også jordmødre (enkelte) sier mye rart....de lirer av seg ting om barnets vekt, om du kommer til å gå over tiden eller ikke....ting i alle fall jeg mener de ikke har forutsetning for å vite...
Nei....jeg foretrekker legen min fremfor jordmor, men det kan jo hende at jeg har vært litt uheldig på jordmorsiden da ;)
ha en flott dag
klem fra Mormona T-17
Jeg er helt enig med dere. Da tenker jeg på min jordmor og min fastlege.
Men faktisk er de mest omsorgsfulle på sykehuset, både jordmødre og leger.
Jeg har sluttet å gå til min lege og går heller på sykehuset.
Føler at fastlegen ikke har tid til å bry seg nok, at han ikke har tid til å snakke med meg.
Som regel sitter man igjen med følelsen at "jeg glemte å spør.." etter et legebesøk.
Slik er det ikke med legene på sykehuset.:)
Jordmor har jo mye bedre tid enn legen, men mangler ofte kunnskap - derfor er det jo greit å kombinere de to.
Noe jeg har merket i dette svangerskapet er hvor mye forskjellig leger / helsepersonell sier.
Jeg har truffet endel forskjellige leger/jordmødre o.l og de fleste har en egen mening om forskjellige ting.
Ikke rart om vi blir forvirret til tider:(
Dette gjelder IKKE MINST for måling av SF-mål - noen tar det bare på "følelsen" virker det som.
:findag:
Stini & Store Håp 35+4
Legen er min favoritt!
Han har kjempegod tid, lett å prate med, er flink til å snakke om fosterets utvikling og min egen forandring i svangerskapet.
Har gått til JM noen får ganger innimellom, hun var sååå usikker, ville ikke måle eller ta blodtrykk, fordi "det var nå ikke alltid så lett" :???: Hva f.. skal det bety? Det er jo derfor jeg går der???
Derfor har jeg nå tidligere i ukene avbestilt alle timer hos henne og går til legen resten av tiden. Der føler jeg meg godt ivaretatt, noe som for meg er særdeles viktig.
Så det kommer nok mer an på hvordan personene er, uavhengig om de er jordmor eller lege -etter mitt syn...
Det viktigste er å finne en som man kan stole på gjør jobben sin!
Anne M + lillegutt 33+6 :baby:
Mornings Joker:)
Jeg gikk til jordmor og lege...som man skal...men siden jeg ikke likte legen og heller ikke kunne noe med han...er jeg nå begynt å gå bare til jordmor. Og det passer meg utmerket:klapp:
Synes også jeg har fått mere kontakt med jordmor...føler hun tar mere vare på meg...
Dessuten er legen hardhendt...har hele tiden fått kjempevondt når han skal bruke målebandet og måle...og det har aldri skjedd til jordmor!! Eller,kanskje litt i det siste..er veldig øm på sjura:uff:
Men det kommer vell av bekkenløsningen!?
Legen min er forresten sjeløyd..og jeg vet ikke egentlig hvor han ser?!?..kanskje på puppene mine som så fint er gått opp 2 cupper??!:blush: Hehe...
Næida...men synes det er fint at jordmor ordnet timer bare til henne...snillt gjort!
Synd at det skal være slik at i noen kommuner har de ikke tilgang til jordmor...men det kan jo være at noen liker legene bedre?!
Wanja34+4:findag:
Hei, hei.
Heldige er jo vi som har mulighet til å gå til begge deler, både lege og jordmor, eller..?! Jeg synes nå det da. De har sine sterke sider begge yrkesgruppene, men mest er det sikkert avhengig av menneske du møter.
Jeg er ganske fornøyd med både legen og jordmor, men jeg føler alltid at jordmor har bedre tid. Og det er jo faktisk sånn også, for hun setter av 30 min, mens fastlegen gir meg 15 min. Er ikke 15 min litt lite til å få sagt alt man har på hjertet?!? Jeg synes vel det. Men da tar vi det medisinske der og så tar vi resten hos jordmor.
Hilsen Shanki
Polyanna
15-08-2002, 15:20
Jeg er heldig, og har en super lege, og en helt fin jordmor!:klapp: Men jeg opplever vel som flere andre her at jordmor har bedre tid. Men det virker som om jordmødre noen ganger lirer av seg mye rart om ting de egentlig ikke har greie på. Spesielt om mat og sånn, husker at det var en her inne som harr fått beskjed om at røykelaks ble trygt hvis man frøys den.:???: (Røykelaks har en bitteliten risiko for listeria, men da hjelper ikke all verdens frysing, og tokso, som frysing faktisk hjelper mot, finnes ikke i fisk....)
Men uansett føler jeg meg veldig godt ivaretatt, heldigvis.:)
JFor meg spiller det egentlig ingen rolle
Synes jeg har det greit hos dem begge jeg :)
Og Joer . Du fant smiliene !!! :klapp:
klem
VimsenT-19
Jordmor:
Min jordmor måler bare det som skal måles, og dersom jeg spør henne om f.eks. hvor stor hun tror ungen kommer til å bli, så sier hun at det kan like godt jeg gjette meg til.
Har også spurt om hun tror jeg kommer til å føde før eller etter termin. Da har jeg fått som svar at slike ting bare måles i bygde-Norge der de er så få på vakt at leger og jordmødre prøver å beregne om det kommer til å skje noe på deres vakt eller ikke. Forresten så ble visst det bare vill gjetting også. :bonk: Frekk, synes jeg!
Lege:
Jeg fortalte at jeg var redd for fødselen og slikt. Da forteller han meg at han kan godt forstå det, og at en ikke får smertestillende på sykehuset om ikke en forlanger å få snakke med vakthavende lege med en gang en kommer dit for å føde. :bonk: Som om det hjalp meg noe særlig...?!
Synes de er temmelig likestilte både legen og jordmoren min. Ingen er av den typen jeg vil anbefale andre å gå til (og det har jeg heller ikke gjort).
Kommer vel helt an på typern en treffer på. Er det en menneskekjenner så.. supert!
:klapp:
Er glad jeg snart er ferdig å gå til dem.
Klem fra Camille T-26 :)
Jeg har bare vært hos legen to ganger og det var helt i begynnelsen av svangerskapet.
Han er ikke vandt til gravide og vet jo ikke hva han skal gjøre i det hele tatt,han glømte å ta alle prøvene man skal ta og han klarte ikke å finne hjerte slagene med en gang så han ga opp fort!! Jeg var jo redd for at noe var galt ettersom det var for tidlig å kjenne spark.
Jeg syns jordmor er best her i byen hvertfall :)
Malinmor
15-08-2002, 21:18
Jeg har en skikkelig super jordmor OG lege jeg:D Og de er faktisk ektefeller;) Og behandler meg helt storartet begge to som menneske:p
:stakar:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.