PDA

Vis full versjon : foie gras d´oie

juice
17-02-2004, 11:39
skal man ikke spise gaaselever i svskapet?

syns aa ha hört det...
vi har noen bokser med deilig fransk gaaselever fra forrige ferie, nemlig...

og hva med andelevermousse? eller leverpostei generelt?

vet noen hvorfor lever ikke er saa bra? pga mye vitamin A, eller fordi leveren er et organ som belastes veldig?

haaper paa noen svar!

Lilu
17-02-2004, 11:54
Fant ikke noe om dette på SNT - råd til gravide. Men derimot måseegg eller fiskelever skal man ikke spise, da heller ikke svolværpostei og Lofotpostei, for det inneholder 50 prosent fiskelever..

Polyanna
17-02-2004, 13:24
Jeg vet at grunnen til at lever ikke er helt bra er at leveren kan bli en samleplass for giftstoffer.

Men disse stakkars gjessene er jo tvangsmatet med tube og ferdigmat, så det er vel ikke så altfor mye miljøgifter i det foret?

Så logisk sett så burde det være trygt.

Mistral
17-02-2004, 14:57
Jeg har spist gåselever flere ganger etter at jeg ble gravid, med legens velsignelse. Det er jo så utrolig godt! :nam:

Som Polyanna sier skal en ikke overdrive inntaket av lever, men gåselever innebærer neppe noen stor risiko nettopp på grunn av fôringsmetodene. Det er jo som regel ikke enorme mengder man spiser heller, med mindre du er veldig rik! ;)

Her i Frankrike anbefales for øvrig gravide å spise lever (i hvilken som helst form) én gang i uka. Hvis jeg husker riktig er det fordi det inneholder mye jern. Så du skal nok spise ganske store mengder før det med giftstoffene eventuelt blir et problem.

Klem fra Mistral 16+5

juice
17-02-2004, 17:57
DA SKAL JEG KOSE MEG MED GAASELEVER PAA TOAST!!!
og drömme om ferien...
:nam: :nam: :nam: :nam: :nam:

litjpia
23-02-2004, 10:12
joda...men gåselever er FORKASTELIG, nettopp av de grunner som nevnes her. Tvangsforingen. Det er et forferdelig syn, og jeg spiser det ikke av prinsipp!! Og ingen vits i å argumentere med kultur osv til meg nei...knurr.

(Nå ble dere sikkert sure på meg da men..)

juice
23-02-2004, 10:24
nei, blir ikke sur, men er ikke det en annen diskusjon da...?
jeg spurte IKKE om det er etisk o.k. aa spise gaaselever...
en debatt paa dette kan kanskje legges i en egen traad...?
:vink:

juice
23-02-2004, 10:25
kom to ganger, "slettet" :o

Babe
23-02-2004, 11:03
Opprinnelig melding fra juice
nei, blir ikke sur, men er ikke det en annen diskusjon da...?
jeg spurte IKKE om det er etisk o.k. aa spise gaaselever...
en debatt paa dette kan kanskje legges i en egen traad...?
:vink:

Enig med Juice. Det er jo en helt annen diskusjon........!