PDA

Vis full versjon : Saueskinn/lammeull

Sine
11-10-2002, 17:58
Jeg kikket litt på disse saueskinnene i en butikk og fikk forklart at man ikke bruker dem i senga, men i vogna. Der skal jeg ha voksipose...

Er det så mange jenter som kjøper dem for å ha dem i vogna?
Andre ideer til hvordan de kan brukes?

(Holdt på å begynne å grine da jeg stod i butikken for jeg vet så lite om alt mulig... og dama var så sur!)

I am
11-10-2002, 19:18
Ikke hør på hun teite dama, du! Hun har ikke peiling. :stakar:
Jeg har kjøpt skinn fra Nøstebarn, og det skal jeg bruke overalt, f.eks i senga, på gulvet, i vogna... alt etter som. Har "prøveligget" skinnet en natt og det var kjempebehagelig!
Husk at du bør kjøpe et skinn av ekte ubehandlet ull som inneholder lanolin, da virker det selvrensende (ungen kan t.o.m tisse på det, bare la det tørke så er det like rent!!!), og det trekker ikke til seg støv. Noen av de "billigere" skinnene har ikke disse egenskapene.
Lykke til, og stol mest på deg selv! Det er jo ditt barn! Noen av de som jobber i babybutikk har ikke barn, og de er dessuten ikke så mye her inne som vi er, jeg lærer noe nytt her hver dag, og kan sikkert mye mer om enkelte ting enn de dustekjerringene på babybutikkene.

Klem fra I am

lenesin
11-10-2002, 19:52
Babyer skal ikke ligge på saueull hele natten har jeg lest,forde de ikke kan regulere varmen selv,for varnt øker sjansen for krybbedød.Har kjøpt voksipose til å ha i vogna så det blir vel når den lille sover om dagen at det blir brukt.:baby: :hjerter:
:birth:

puu
11-10-2002, 21:49
Lammeskinnet er varmeregulerende, så det skal du ikke være redd for. Undersøkelser viser derimot at spedbarn sover bedre, legger hurtigere på seg og gråter mindre når de sover på skinn...
(...den gjelder faktisk for meg oxo, har lagt på meg MASSE siden jeg begynte å sove på skinnet for noen måneder siden, sover MYE bedre, men..hmmm...gråter kanskje nooooe mer... :latter: )

Ellers skal jeg bruke skinnet de fleste steder, i vogna, på gulvet, i grinda u name it... Har et selv også da.. ble så glad i knøttet sitt at jeg måtte kjøpe to ;)

Lykke til!

klem Puu T-19

Foxy
11-10-2002, 22:15
Jeg har brukt skinnet fra Nøstebarn til Sondre siden han ble født. I vogna, senga, gulvet og tatt det med hvor enn han har sovet. Skinnet hjelper nettopp barnet til å regulere varmen, om sommeren blir det kjøligere og om vinteren holder den barnet varmt (ikke for varmt!)

Dessuten er det noe barnet etterhvert kan knytte seg til, så selv om det flytter seng, så igjenkjenner den skinnet sitt. Det gir en trygghetsfølelse. Slik har det iallefall fungert hos oss.

Har bare positive ting å si om skinnet, og har derfor bestilt et nytt til den nye babyen. Sondre bruker fortsatt sitt skinn og sover som en engel!

Anbefales på det høyeste :kidoki:!

Have a nice weekend!

Hilsen Foxy (36+1)

Happy
11-10-2002, 22:53
Vi er også kjempefornøyde med Martin sitt skinn. Han sover sååå godt på det! Faktisk så godt at han nekter å sove om han ikke ligger på det:uff: ...

lenesin
12-10-2002, 01:59
Kjøpte en bok om barnet der det sto at det ikke skulle ligge på det hele natten,lurte litt siden grunnen til at jeg kjøpte ett var allt det jeg hadde lest på nøstebarn o.l.
Boka er litt gammel fant jeg ut,men ikke kjempe gammel 1996.
Blir så usikker vertfall når det gjelder krybbedød,men sier dere at det er som jeg først trodde....før jeg leste boka så stoler jeg på dere andre magedamer:D LENESIN TERMIN 31.12.01

Sine
12-10-2002, 03:00
Tusen takk for svar.
Jeg har likevel et par spørsmål til:
Hvorfor står det at ullvarer er lanolinfrie hvis lanolinen er bra?
Er det allergifremkallende?
Merinoull - på nøstebarns sider - er det med eller uten lanolin?

tror jeg nærmer meg et kjøp av dette soveskinnet snart... og er i betraktelig bedre humør. Takk!

Sine

I am
14-10-2002, 11:43
Heisann Sine!

Hvis jeg husker rett så er det det garnet du kan strikke f.eks. bleiebukser av, og det er med lanolin. Når baby tisser igjennom henger man faktisk bare buksene til tørk, uten å vaske dem, og de blir helt rene!!! Lanolinen reagerer med amoniakken (?) i urinen og danner såpe!

Ellers tror jeg det er sånn at mye ull som selges er behandlet for at den skal tåle vask på temperaturer over 30 grader. Ved slik behandling forsvinner lanolinen. Trur eg...

Klem fra I am