PDA

Vis full versjon : Fondue..??????

Shekela
21-02-2004, 22:41
Har sett på sånnt "Fondue-sett". .... vet dere hva jeg mener?
Har skikkelig lyst på et sånnt, men problemet er at jeg aldri har spist Fondue eller sett hvordan det ordnes...

Noen som kan hjelpe meg?

Det er vel sånn at man lager en ostesaus (??) som er i den "kjelen" som står over varmen hele tiden for at den sausen ikke skal stivne (??). Og så dupper man brødbiter el. lignende oppi sausen(??).

Er det sånn det er??
Jeg har jo absolutt ikke peiling, men har altså lyst til å kjøpe et sånnt sett og prøve å lage.... :flau:

Noen som kan hjelpe meg litt/gi meg litt info kanskje??
Sikkert noen her som har spist det og kan litt mer om det enn meg.. :D

Josefine
21-02-2004, 23:23
Det finst forskjellige sortar fondue

"vanleg" (med kjøt og grønsaker som ein kokar i varm olje eller buljong)
ostefondue (akkurat slik du beskreiv det)
sjokoladefondue (varm sjokoladesaus som ein dyppar fruktbitar i)
brunostfondue (med fruktbitar, som sjokoladefondue)
...

Til vanleg fondue er det veldig greitt med eit sett der gaffelane kan "henge" i oljen (Bodum har feks eit sett i jern), fordi det tar litt tid før kjøtet eller grønsakene er ferdige. Ellers har gaffelane ein tendens til å likne meir på mikado...

Til dei andre sortane må gryta vere glatt inni (keramikk el. stål), og sidan ein berre duppar bitane i fonduen er det likegyldig om ein kan henge opp gaffelane eller ikkje.

Ein må forresten ikkje nødvendigvis ha eit fondue-sett for å lage fondue. Du kan like godt bruke ei vanleg kasserolle. Problemet vert evt å halde innhaldet varmt. Men kanskje du har eit spritbluss med stativ, ei enkel kokeplate du kan setje på bordet eller høge stolar så de kan sitje rundt komfyren? ;)

Eg har aldri laga anna enn "vanleg" fondue, så eg kan ikkje hjelpe deg med oppskrifter på ostefondue...

Tusta
21-02-2004, 23:57
Vi har en fondue gryte i støpejern. Den bruker vi kun til vanlig fondue. Fyller den ca halv med frityrolje. Så kutter vi opp forskjellig kjøtt i biter som vi "frityrsteker" i denne. Så har vi baguetter til, potetsalat og vanlig salat.

Kyllingfileter er noe av det beste å ha i. Tar og ruller biten i litt krydder før eller etter. Det blir også ekstra godt å ha en liten bit med bacon rundt den.

Det aller beste med fondue er kosen det blir med å sitte lenge og kose seg og spise. For du må ha god tid.

Lykke til .

Shekela
22-02-2004, 11:48
Det høres jo kjempekoselig ut å invitere noen venner på Fondue. :D
Sitte rundt fondue'n og spise og snakke :D

Hørtes jo veldig godt ut med kylling da Tusta, og kryddre de litt også ;)

Tar gjerne imot flere tips også

Ellie
22-02-2004, 21:10
*gravid-syk NM titter innom*

Smelt forsiktig Toblerone og dypp banan, jordbær, mango og andre litt faste frukter..................mørkt, kraftig, syndig og helt utrolig godt! :D :D :vekt_ja:

Barbita
22-06-2004, 21:02
Vi pleier å ha oksekjøtt når vi lager fondue.

Slik gjør vi:
*Skjære kjøttet i passe biter og legg i fat
*Skjær potetbåter og stek dem enten i frityr eller ovn (Husk å tørk vekk fuktigheten med papir før steking)
*Lag en eller to forskjellige dip'er (maarud) etter smak
*Skjær agurk og gulrøtter i strimler
*Lag salat
*Lag bearnaise (eller annen saus)
*Om du vil kan du ha enten krydder eller marinade til å dyppe kjøttet i før man har det i fonduen

Ha tilbehøret i små skåler (vi har en fondue hvor det hører til skåler), varm oljen litt på forhånd, så slipper du å vente så lenge før den er varm.

Dip'en kan brukes både til å dyppe grønnsakene i mens man venter på at kjøttet skal bli ferdig, og som saus til kjøttet (nyyyydelig).

Om du ikke har kjøpt fondue enda, så anbefaler jeg å kjøpe en som har kant under selve gryten, slik at det ikke er så stor fare for at man velter den når man holder på.
Og fondue i stål er lettere å gjøre ren enn en i jern (både når det er brukt olje og ost/sjokolade saus)

Cilo
22-06-2004, 21:08
Høres kjempegodt ut dette her!! :nikker: Må prøve å lage tror jeg, har heller ikke prøvd før, selv om jeg bestandig har hatt lyst!! :klemme: