PDA

Vis full versjon : Navlestrengen...

Teddy :)
15-08-2002, 11:10
Samboeren min og jeg satt her en kveld og snakket om lille mirakelet som vokser i magen :)
Da spurte han om ikke navlestrengen var farlig for barnet? Det må da være lett for det å vikle seg inn i den?
Jeg hadde egentlig ikke noe logisk svar til han, så nå håper jeg dere kan hjelpe meg.

Jeg engster meg kanskje mer enn jeg burde for at noe skal gå galt, men kanskje det er morsinstinketet som har slått inn..? :)

Klem Teddy :) 23+0

Mormona
15-08-2002, 12:07
Nei, det skal nok mye til for at den lille klarer å vikle seg så inn i navlestrengen at det er farlig.

Den tilstanden babyen din lever i inne i magen kan du nesten sammenligne med astronauter i vektløs tilstand. Tenk deg så sakte og lett alt flyter rundt omkring for de. Sånn har babyen det i magen også. Den flyter rundt i fostervannet, ingenting ligger i press og ingenting klemmer eller strammer rundt kroppen.

Det som er farlig når deg gjelder navlestrengen er dersom vannet går før hodet til barnet er festet i bekkenet. Da går jo vannet og dette vakumet babyen lever i blir borte. Baby og navlestreng blir da raskt presset nedover i bekkenet og da hender det at navlestreng vikler seg rundt babyen, mange ganger også rundt halsen. Derfor er det viktig at man legger seg ned dersom vannet går og hodet fortsatt er bevegelig.

Men sånn til vanlig så kan du og mannen din bare slappe av og vite at den lille har det flott der inne i sin egen lille vektløse tilstand :)

Ha en fin dag

klem fra Mormona T-17

Linda1
15-08-2002, 12:35
Ta det helt med ro, navlestrengen er ingen trussel i svangerskapet ;)

Det hender den kan vikle seg rundt ved fødselen, men da er det jo masse helsepersonell til stede som passer på!

Lykke til videre!

(10+3)

Cazandra
15-08-2002, 13:45
Ingenting og engste seg for:)

Tenk deg og fange en fisk, slimete fisk med et slimete tau:gal: Det går ikke :)
Babyen er slimete og det samme er navnlestrengen...

Kan jo skje under fødsel, men da er det mansge som passer på :)
Håper vi hjalp deg:)

Teddy :)
15-08-2002, 13:48
Takk alle sammen, for fine råd!
Nå kan jeg slutte og bekymre meg for dett! :klapp:

Hilsen Teddy :)

:findag: