PDA

Vis full versjon : Kiwi

Milla(Camilla)
24-02-2004, 19:07
Heisann..
Hadde tenkt å dra i butikken og kjøpe endel kiwi imorgen. fikk så plutselig lyst på det *slurp* men så var det ett eller annet jeg mener å ha hørt om kiwi... sambo og mente at man skal holde seg unna kiwi men ingen av oss visste hvorfor eller hvor vi har hørt/sett dette... hmmm..:???:
Noen som har hørt om det eller kan jeg med god samvittighet stappe i meg non kiwi'er imrg??

Mistral
25-02-2004, 01:22
Håper ikke det, for jeg har spist mengder av kiwi i hele vinter! Kjempegodt, og smekkfullt av C-vitaminer.

Jeg har aldri hørt at man ikke skal spise kiwi. De eneste fruktene jeg kan huske å ha lest advarsler mot er papaya og granatepler, men det gikk mer på at man skulle unngå dem dersom man ønsket å bli gravid, ikke i svangerskapet. Om det er noe i det vet jeg for øvrig ikke...

Jeg tenker at hvis kiwi var farlig ville vi sikkert hørt om det, men kanskje noen vet noe som jeg ikke vet?

Mistral 17+6

Mistral
25-02-2004, 01:28
PS: Det eneste jeg fant ved et kjapt søk på Google med stikkordene "kiwi" og "pregnancy" var masser av anbefalinger om kiwi som god c-vitaminkilde...

I-Pia
25-02-2004, 01:58
Ååååh - nå puster i alla fall jeg letta ut - etter å ha lest det første innlegget - har nemlig starta dagen med 2 kiwi (hver dag!!) siden jeg fikk "2 blå"...

Polyanna
25-02-2004, 10:23
Jeg tror det du kan ha hørt om kiwi er at det inneholder en del allergener, altså stoffer som i store mengder kan fremprovosere allergi. Dette har alle sitrusfrukter, men kiwi mer enn mange andre.

Man har så vidt jeg vet ikke funnet noen sammenheng mellom spising av allergener i svangerskapet og allergi hos barn, men hvis du har noen i nær familie med allergi mot sitrusfrukt så kan det være en ide å være forsiktig, for sikkerhets skyld. Det samme gjelder amming. Og barnet bør ikke spise noe særlig kiwi før det er året (gjelder alle sitrusfrukter), men det er selvsagt litt snakk om "alt med måte" her også.

Alt i alt: Spis og kos deg! :)

Tidligere bruker
25-02-2004, 10:26
Har i alle mine svangerskap vært plaget med veldig hard mage.
Har blitt anbefalt å starte dagen med en kiwi, de er lett mage-regulerende. Beste magemedisin så langt!!:)

Når det gjelder "farlig" mat/frukt så tror jeg at spiser/drikker man
alt med måte og sunn fornuft så går det bra.
Ingenting er bra i store mengder, enten man er gravid eller ikke.

:findag:

Polyanna
25-02-2004, 10:28
Opprinnelig melding fra busann
Ingenting er bra i store mengder, enten man er gravid eller ikke.

:klapp:

JAA! Helt enig! Visste du for eksempel at du kan drikke deg i hjel på vann?! Skal litt til, altså, og behagelig er det ikke, men det går....

"ALT er giftig - det er kun snakk om dose" sa kjemiprofessoren min.:)

Milla(Camilla)
25-02-2004, 14:16
Takker for svar dere...godt å høre..legen min sa forøvrig at det var ingenting jeg ikke kunne spise.. kunne spise alt jeg ville som var etandes.. men syns det er litt rart og da det står i boka jeg fikk av legen om endel ting man IKKE skal spise.. blant annet myk ost.. :uff:

Polyanna
25-02-2004, 16:11
Legen din har jo et poeng. De typene mat som er nei-mat er stort sett sjelden og rar mat.

Myk ost er ikke farlig, men muggoster av upasteurisert ost skal du ligge unna. Disse får du ikke tak i hvor som helst, kun i skikkelig gode ostedisker, så det er liksom ikke noe en spiser ved et ulykkestilfelle.

Og så er det rått kjøtt. Og rakfisk.

Men all "vanlig" mat er trygg. :)