Vis full versjon : Det er så mye jeg vil gjøre! (om småbarnstiden)
Jeg sitter her og bare gleder meg til fødselen er overstått, så jeg får treffe det lille knøttet som vokser inni meg. Er glad jeg kan være tålmodig hvis jeg må, for den kommer (forhåpentligvis) ikke ut før i februar neste år :p
Så jeg bruker tiden på å tenke, drømme og finne ut hva jeg vil ta med babyen på mens den er liten. Babysvømming for eksempel, det hadde vært noe det. Absolutt.
Og så blir det vel en goood del turer med vogn og hund, eller bare vogn. Kjøpesenteret på dagtid er fullt av mødre med små håpefulle i vogner. Har sett det jeg :) Kommer sikkert til å gå amok i baby avdelingene der jeg også etter en stund. Jeg tar meg selv i å se etter fine gå-ruter i nabolaget når vi kjører bil :p og jeg tenker på alt jeg vil venne baby til den første tiden (trafikk, dyr, andre mennesker, kjøre kollektivtrafikk osv... Nesten som å miljøtrene en hund, hehehe)
For babyen blir jo for det meste mitt ansvar, siden pappan er mye på jobb.
Jeg prøver å spare opp penger til å kunne reise mer oppover til familie og venner på Sunnmøre i tiden etter fødselen enn jeg gjør nå, men det er jammen ikke lett :o
De må jo få treffe vidunderet! :klapp:
Åh, det er så mange herlige tanker....
Og så ser jeg plutselig for meg et trøtt tryne med mørke ringer under øynene og et gråtkvalt blikk, en energiøs kropp med to hengende matstasjoner midt på...
Hvem vet hvordan det blir? Jeg skal iallefall prøve å gjøre det beste utav det :)
Klem til alle vordende mødre fra lille babypjerten (13+4) og
Håper du får overskudd til å gjøre som du har lyst til :)
Lykke til videre!
(10+3)
Syntes du har ganske realistiske planer, jeg! Så sant du ikke får et ekstremt kolikk-barn, så kommer du såklart fint til å orke de tinga du skrev. Jeg hadde mye mer styr enn det, men ansvaret for en hest + 10 timer på skolen i uka m lekser. Men det gikk det og, og jeg hadde plenty overskudd til å trene, gå på babysvømming, barselgruppe og turer. Men det er sikkert lurt å ikke gape over for mye, for meg bare ble det slik, og jeg er veldig fornøyd med det. Jeg kommer nok til å få mye mer å gjøre nå, men to småbarn, men jeg håper at får litt tid til andre ting enn å være mamma hjemme hele dagen.
Andre ting du kan gjøre med babyen din: gå på babymassasje-kurs og "musikk fra begynnelsen". Håper jeg får tid til massasjekurs denne gangen, men jeg tviler på det..:uff:
lil 14+3
Polyanna
15-08-2002, 15:23
Hei Vinga! Jeg gleder meg også, og legger masse planer. Må av og til stagge meg litt.... Men jeg fikk et veldig godt råd av en erfaren venninne. Hun sa at de første 6 ukene skulle jeg ikke "kreve" noe som helst av meg selv. Da skulle jeg ta det 100% som det kommer. Hvis ikke så blir man så sliten og skuffet over seg selv og alle planene det ikke ble noe av. Første 6 uker tror jeg uansett handler mest om å omstille seg, og ren "overleving", for mange.....
Men så! Da skal vi også på babysvømming, og jeg skal gå MASSE.:)
Ja, tenker mye som deg Vinga. Men Polyannas råd er nok klokt! Og det er egentlig greit at du og jeg Vinga har den tiden når det uansett er mørkt og kallt. Da kan vi komme loss litt mer når våren kommer.
Klem Pelen 13+3
Er også enig med Polyanna
Sikkert ikke så mye vits å planlegge ALT for mye på forhånd :)
Men DRØMME kan man jo ;)
Klem
Vimsen T-19
Malinmor
15-08-2002, 20:50
Klart man skal drømme:D Det gjorde jeg også, MASSE og jeg skal love deg at man har mange gleder å se frem til:p Men det kan også komme perioder man bare er TRØTT, trøtt og trøtt.:uff: Iallefall den første tiden ca de 3-4 første mnd, etter det begynner ting å gå seg til for alle og enhver. Man begynner å bli vant til den nye rollen som foreldre og man føler seg tryggere på ting og tang. Du har absolutt ikke urealistiske drømmer, bare drøm ivei du:D Du har noe stort å se frem til:klapp:
:findag:
..Skjønner godt at du legger planer for hva du skal gjøre når babyen har kommet ut.
Ifjor gjorde jeg også det....men hos meg ble INGENTING slik jeg hadde trodd på forhånd. Det må jeg være ærlig å si..
Jeg var TOPP forberedt..trodde jeg. Lest masse, mentalt innstilt, gjorde ALT for den lille inni meg...la masse planer!
Så kommer babyen, og ingenting ble altså slik jeg hadde trodd. De første 6 mnd var jeg faktisk dypt deprimert..dette fordi vi bl.annet fikk en sønn som ble født med en sykdom, som ingen lege kunne påvise før etter 10 uker. Jeg orker ikke å legge ut om hvordan dette har vært - vet bare at i dette sv.skapet, så tar jeg ting som de kommer, jeg giddet IKKE å være så "oversunn" som jeg faktisk var sist...og jeg legger INGEN planer.
Det er helt sant. Jeg må likosm ta en dag av gangen når jeg kommer så langt.
Men! som førstegangs fødende så er det klart man har forventninger, og man SKAL glede seg/legge planer. :) :)
Jeg håper du får alt i oppfyllelse når den lille kommer ut!
Lykke til:) :)
Jeg vil også gjerne gjøre så mye som mulig med babyen når den er født. Vise den rundt, la den oppleve mye og slikt, men er enig i at de første seks ukene kommer til å bli harde nok med å komme igang med amming og å bli kjent med babyen og dens kommunikasjonsmåter. Har sett at på babysvømming og annet er det visst en nedre aldersgrense på 1 1/2 mnd, kanskje nettopp av den grunn?
Jeg vil reise med babyen, rundt i verden (dvs... tror jeg holder meg til vestlige land med litt komfort) og ha den med på besøk til andre. Har imidlertid møtt mange negative reaksjoner på det å dra utenlands med en unge som er under to år. Har fra mange av de samme forstått at de synes en som er mor bør være hjemme hele tiden og ikke gå ut i det hele tatt.
For meg virker det helt rart. Har selv vært utenlands på ferier og slikt fra jeg var en og en halv måned gammel. Tror heller ikke det skader å dra på besøk til venner en kveld. Babyen sover vel for det meste likevel, så han kan jo være med?
Vil veldig mye, men rekner med at jeg må la kroppen få tid til å komme seg igjen, og at det kan være greit å ha kommet litt inn i mamma-yrket før jeg finner på altfor mye sprell med den lille.
Klem fra Camille T-26
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.