PDA

Vis full versjon : Prøverør og misdannelser

kg22
26-02-2004, 10:41
Hadde en diskusjon med søstera mi igår angående prøverørsbefruktning!
Mannen min har dårlig sædkvalitet, og vi har derfor store problemer med å få meg gravid Er inne i 16 pp nå, sluttet med p-piller i januar 03.
Hvis vi fortsatt ikke har klart det til sommeren, har vi lyst til å sette oss på venteliste til prøverør.
Søstera mi synes heller vi bør adoptere, når vi ikke klarer det på egen hånd.
Hun sa at når man til og med kanskje måtte hjelpe sædcellen inn i egget, da var det ikke meningen for den sædcellen å befrukte et egg.
Men kan man da få misdannede barn, når man på en måte tvinger en "mindre god" sædcelle inn i et egg? Det høres jo logisk ut da, når den sædcellen kanskje ikke er frisk nok til å lage barn...men jeg vet ikke jeg.
Begynte bare å tenke på det, ble litt nærvøs....
Er det noen her som vet noe mer om denne saken? Alt av interesse!!
Noen som har prøvd prøverør selv kanskje?

KG22

Blomma1
26-02-2004, 12:55
Hei

Jeg har vært igjennom prøverør, og har nå en prøverørsbaby i magen!

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom misdannelser og prøverørsbarn, så det trenger du ikke å tenke på!

Noen mener at "man tukler med naturen" når man bruker prøverør. De som jeg har hørt at har uttalt seg om dette - er ikke folk som vet hva det er å ikke få barn på egen hånd!

Vi prøvde i nesten 3 år, før vi satte igang med prøverør! Vi var så heldige at det gikk på første forsøk! Vi har vært igjennom alt som er av utredning, og har fått diagnosen uforklarlig ufrivillig barnkløse!

Sett deg i kø så fort som mulig - det er ganske lang ventetid i det offentlige. På grunn av det valgte vi å ta det privat, og har ikke angret en dag på det!

Lykke til!

Polyanna
26-02-2004, 13:02
Dårlig sædkvalitet betyr ikke at det genetiske materialet inne sædcella har noe problem! Det betyr bare at det er få få sædceller (da bruker man prøverør) eller at de ikke kan svømme selv (da bruker man ICSI, og det er det søstra di snakker om). Dette er sædcelleproblemer, ikke genetiske problemer! Søstra di er rett og slett litt kunnskapsløs (noe hun ikke er alene om)

Så trist at du ikke får støtte fra dine nærmeste i dette! :(

Jeg ville også vurdert å begynt med utredning nå. Det er en tidkrevende prosess.

Lykke til!!!

Tinka
27-02-2004, 14:54
Enig med de andre her, at dårlig sædkvalitet/prøverør medøfrer større risiko for misdannelser er en myte.

Når mannen har dårlig sædkvalitet betyr det at det er færre friske og raske svømmere, og dermed mindre sjans for at noen av de "når målet" på naturlig vis. Men, under en prøverørsbefruktning vil jo legene benytte en av de friske sædcellene til befruktningen!

Så din søster har nok uttalt seg om noe hun ikke kan stort om