Vis full versjon : Blodtrykk – høyt eller lavt?
Teddy :)
15-08-2002, 12:50
Jeg sliter med å være så sinnsykt trøtt hele tiden. På forrige kontroll hadde jeg blodtrykk på 95/55.
Er det høyt eller lavt?
Hva er "normalt"?
Kan det være grunnen til at jeg er så trøtt?
Jeg håper noen kan svare meg på dette, siden trøtten plager meg virkelig...
Klem Teddy :) 23+0
(som kanskje spør om mye rart..)
Det er lavt, men om det er FOR lavt aner jeg ikke :)
Mitt var på 105/65 på forrige kontroll, og da sa legen: "Lavt og fint blodtrykk!"
Hei du :)
Du ligger nok litt lavere enn det som er "standard", ja...synes undertrykket ditt er litt for lavt her.
Prat med legen din om dette du og fortell om de symptomene du har. Det er ikke godt å gå sånn å være trøtt og sliten hele tiden.
Ting du også bør tenke på er å ha bena opp når du sitter, reise deg opp forsiktig og sakte så du ikke blir svimmel. Ta pauser med en gang du merker at du blir sliten eller andpusten....det er kroppens måte å fortelle deg at blodpumpa ikke henger med.
Det er slett ikke farlig det du opplever, men flryktelig ubehagelig og du må ta mer hensyn til kroppen din så lenge du har lavt blodtrykk.
Du kan forøvrig prøve å få opp blodtrykket ved å spise salt mat og lakris :)
Håper det ordner seg for deg.
klem fra Mormona T-17
Med erfaring fra preeklampsi og høyt blodtrykk fra forrige svangerskap har jeg plukket opp litt info. Jeg er ingen lege så ta min informasjon med en klype salt
Det som regnes som normalt er 120/80. Det er ikke farlig å ha litt lavere blodtrykk. Jeg forstår det slik på legen min at det heller er positivt. Jeg var selv 100/65 ved siste måling og legen var meget fornøyd.
Jeg synes det er enklest å følge med undertrykket, altså det siste tallet. Dersom dette er 90 eller så så vil det betraktes som høyt tror jeg. (Jeg hadde målinger oppe i 180/150 osv) Det samme gjelder vistnok dersom det var lavt i utgangspunktet og så stiger veldig mye. Men her er det best å stole på legen.
Å ha lavt blodtrykk er vel mere ekkelt enn farlig (innen rimelighetens grenser) en blir svimmel når en reiser seg osv.
Jeg har hatt blodtrykk på 100/60 gjennom hele svangerskapet! Det er visst lavt, men bra!! Det er undertrykket som teller.. Dvs. 55 på deg.. Ble lagt inn på sykehuset med magesmerter midt i svangerskapet, og da var undertrykket mitt på 40. Men det var ikke spesielt lavt i følge sykepleier.
Hvis du er slapp og trøtt, kan det jo være mange årsaker. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg sjekket jern-innhodet i blodet.
Men mange blir jo også slappe av denne varmen! Eller bare det å være gravid!!! Jeg var så slapp de tre-fire første mnd at jeg bare satt apatisk i sofaen og stirret på tv'n! Men det kom seg etterhvert:)
Håper du kvikner til snart!
Lykke til og :findag:
Klem Hege T-3
Tidl. bruker
16-08-2002, 00:27
Jeg har har blodtrykk på 130/70, men blir allikevel fort trett. Det kommer jo litt an på om du har arbeid også.
Men snakk med legen din du.;)
På siste kontroll hadde jeg blodtrykk på 85/55. Jordmor syns det er litt lavt, å jeg merker at jeg blir svimmel hvis jeg står opp fort å sånn. Å så blir jeg enda lettere sliten/svimmel nå som det er så varmt. Men jeg er egentlig ikke trøttere nå en det jeg var tidligere. Noen tåler sikkert lavt blodtrykk bedre en andre også. Spørs kanskje hva man er vant til å ha i blodtrykk når man ikke er gravid. Har man 120/60 til vanlig, å helt plutselig er nede på 90/55 så merker man det kanskje mer?
Kikkan 21+6 :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.