PDA

Vis full versjon : Elsker speke mat !!

Skvise
26-02-2004, 21:10
Hva gjør jeg !!!!

Er jo så glad i spekemat, spesielt spekelår av får..... og det er vel ikkje så bra å få i seg etter hva jeg har hørt......

Dersom det har vært frosset i over 48 timer er det trygt da ???? Eller frarådes det forsatt ????

Kan noen hjelpe meg med dette? Har et lår liggende i fryseren heime har så lyst å ete det. Og dessutan åt eg litt til lunsj i dag... Bare fire tynne skiver da men.... alikavel....

Værså snill å hjelpe meg !!! Hva skal eg gjere ?????

rosen
26-02-2004, 21:39
Har ikke tenkt over dette jeg. Har vært i flere selskap og spist masse fenalår og mår...nam nam..

Så lenge jordmor min aldri har frarådet dette i noen av kostholds samtalene jeg har hatt gjennom årene,
tror jeg man kan spise det meste med måte.

Polyanna
27-02-2004, 08:55
Det er jo rått kjøtt, og dermed ikke bra. Jeg var "heldigvis" lykkelig uvitende om dette i første svangerskap og spiste ganske mye av det.

Den viktigste risikoen med rått kjøtt (spesielt får) er parasitten toksoplasmose. Denne drepes av frysing, så hvis dere har veldig lyst på spekemat, popp det i frysen.

Jeg har ikke helt klart å finne ut av faren for bakterien listeria i spekemat, men det virker villt usannsylig at bakteriene skulle overleve alt det saltet. For sikkerhets skyld er det vel greiest å spise det ferskest mulig.

Skvise
28-02-2004, 15:38
Å både spise det frossent og ferskt blir kanskje litt vanskelig :blunke: , men jeg forstår hva du mener......!!!!

Tenker nok eg spiser det som før...... Kan vel kanskje spørr legen om det ??? :hm: får vurdere det

Ja Rosen det er namm namm.... spiser mår også !!! Åt det faktisk i går, men da kokte eg det til spaghetti . Så det må vel være greit, eller burde eg ha frosset det også ??? Blir helt sprø av alle disse parasittene og bakteriene eg.....

Det skal ikkje være enkelt