PDA

Vis full versjon : Foreldreforberedende kurs?

Kikkan
12-10-2002, 21:53
Er det noen som vet omtrent hva de går igjennom på fødselsforberedende kurs?
Jeg skal på fødselsforberedende kurs i begynnelsen av November. Men så lurer jeg litt på hvis de går igjennom noe om spedbarnstell der?
Tror egentlig jeg har større behov av å gå på foreldreforberedende kurs en fødselsforberedende kurs nemlig... (Om det nå finns noe som heter foreldreforberedende kurs?)
Har ikke peiling på hvor mye klær man skal ta på bebin i vinter, eller hvor kalt/varmt hun bør ha. Eller hvordan man finner ut hvis hun er syk. Eller når hun kan begynne smake på "riktig" mat, å når omtrent de lær seg sitte/krabbe/gå/snakke... Finner sikkert ut av det etterhvert uten kurs også, men skulle gjerne visst dette nå jeg. Vet jo det grunnleggende da, som at hun bør få spise når hun er sulten, å skifte bleie når hun er våt... Å så vet jeg omtrent hvor mye klær hun trenger å ha på seg inne. Er verre med påkledsel når hun skal være ute syns jeg. Alle varner jo for å kle henne for varmt. Men hva er for varmt da?
Så skulle det sikkert ikke skade å få lest litt barnepsykologi så jeg skjønner hvorfor hun kaster maten på meg i stedet for å stappe den i munn også... ;)

Victoria
12-10-2002, 22:38
Jeg er enig, foreldreforberedende hadde vært noe! Jeg har bestemt meg for å droppe fødselsforberedende kurs i og med at jeg på en måte har født før (selv om det ikke endte bra) og jeg har vært så mye på Ullevål at jeg vet hvordan ting funker og hvem som jobber der. Jeg har egen jordmorkontakt som jeg tenkte jeg skulle ta en samtale med ang fødselen.

Selv vet jeg såvidt hvordan man skifter bleie, men ikke hvor mange ganger i døgnet man bør gjøre det, hvor mye man skal kle på ungen, hvor lenge de kan sove ute i vognen og hvor kaldt er for kaldt. Ei heller vet jeg hva jeg skal gjøre om hun blir syk (bortsett fra å ringe legen) og masse andre småting.

Regner med å få lest meg opp på endel praktiske ting før ankomsten, men det verste er vel usikkerheten. Følelsen av at man ikke har peiling på hva man driver med...

Steinbukk
13-10-2002, 22:39
Kjenner meg igjen ja.

Det er slike ting jeg går og bekymrer meg for om dagen.

Særlig dette med påkledning i forhold til temperatur. Og hvordan vite hva som bør gjøres i enhver situasjon.
Alt fra amming til raping, legging, soving, stelling, bading, blir jo sprø jeg.

Enda har jeg ganske god erfaring med små barn, men det er fra 7-8 mnd og oppover. Det er med de aller minste jeg føler meg helt borte.

Noen som har gode bøker å anbefale?

Kanskje jeg skulle ta en tur på biblioteket i morgen...da har jeg liksom noe å gjøre også (Kjeder meg så grusomt når sambo er på jobb)