PDA

Vis full versjon : Hva med prevansjon etter fødselen?

Victoria
12-10-2002, 22:54
Stjeler dette temaet fra oktoberklubben: Hvilken prevensjon vil dere ha etter fødselen? Holder en knapp på hormonspiralen, men jeg vet ikke så himla mye om det. P-piller er et pes, kondom uaktuelt - det samme med pessar pga mange urinveisinfeksjoner...

Hermine
13-10-2002, 01:26
Aner ikke.
Har ikke lyst å bruke p-piller, og spiral høres så vondt ut å få satt inn.

Hadde håpet at gubben kanskje kunne "kutte strengene"
( 3 barn er nok) , men han blir likblek hver gang jeg kommer inn på temaet.

Kanskje P-sprøyten kunne være noe?

Millien
13-10-2002, 13:41
Jeg har også hørt det samme,CT!Nå har jeg,etter fødselen,tre barn.Jeg vil gjerne få satt inn en vanlig spiral.Men vet jo ikke når man kan få gjort det etter fødselen.Må man ha hatt en menstruasjon først?Jeg har ikke lyst på hormonspiralen.Har flere venninner som har fått problemer med den.Sterk vektøkning,mye kviser,og migrene.:(

lenesin
13-10-2002, 19:37
Er 20 år så det blir ikke no spiral på meg vertfall,synes jeg kan vente litt med det.Blir vel P-piller,etter amming da...har også hørt at det ikke er bra mens du ammer.
Må vel bare vere forsiktig en stund da......hadde bare vert sammen med samboeren i ca 4 måneder når jeg ble gravid,så ting skjedde fort her,må også legge til at jeg gikk på p-piller de første to månedene,hadde tenkt å skaffe nye men det drøyde litt,trodde alldrig jeg skulle vere så fruktbar:p
Nå gleder vi oss masse å er glade for min lille P-pille glipp.lenesin egen termin 24.12 ul termin 31.12.

linda3
13-10-2002, 20:51
HEI!
Jeg vet ikke helt hva jeg skal velge.
Etter siste fødselKeisersnitt) annbefalte de meg minipillen mens jeg ammet, og deretter gikk jeg over til P-pillen.
De ville ikke sette inn spiral så lenge jeg ikke hadde gått igjennom fødsel.

Linda3 Termin 10 Januar (UL)
24 Des (mens)

Victoria
13-10-2002, 22:55
Egentlig kunne jeg helst tenke meg noe som ikke er hormoner i og som jeg samtidig slapp å tenke på hver gang vi skulle ha litt kos (og som jeg kan begynne å bruke med en gang jeg har født)... Venninna mi har spiral og det fungerer fint for henne, så jeg har tenkt litt på dèt. Men så husket jeg at søsteren min ble gravid på spiral og da tenker jeg at hormonspiralen bør være bedre, men så er det bivirkningene, da. Har brukt div p-pillemerker, men får veldig mye hodepine og kvalme av dem og minipillen kommer jeg aldri til å huske å ta.

Har også tenkt litt på ladycomp'en, men den krever vel at man har regelmessige sykluser noe som ikke nødvendigvis er tilfelle når man ammer. Uansett så tar det jo som regel 6-8 uker før renselsen er over og hva skal man bruke i mellomtiden?

Vanskelig dette her...

Margreth
13-10-2002, 23:17
Hei på dere.

Vanskelig det der...litt rart for meg å diskutere prevansjon, siden jeg har vært ufrivillig barnløs i flere år...

Jeg tror ikke de setter inn spiral før 3 mnd etter fødsel. Det sa i alle fall venninnna mi. Jeg for min del kan bruke fint lite annet pga blodpropprisiko ved bruk av hormoner.

Men sist fikk jeg iikke mensen tilbake før etter 9 mnd, så jeg tror jeg er godt beskyttet når jeg ammer...Ellers så får man vel safe eller bruke kondom da...

(27+3)

susse
14-10-2002, 01:00
Jeg brukte minipiller noen månder etter forrige fødsel,men er veldig skeptisk til de, dessuten er det noe herk at de må tas på nøyaktig samme tid......Vi sleit jo veldig med å bli gravide denne gangen og jeg vil gjerne ha et barn til om noen år. Tror nok det ender med tempmåling, Persona og hoppe av i svingen denne gangen ! Fikk mensen etter 9 mnd sist. Gynekologen min ville at jeg skulle ha spiral, men jeg er ikke så glad for å ha noe sånt inni der jeg....og skulle jeg bli gravid igjen så er det jo bare flott:klapp:

Tuppa
14-10-2002, 03:06
Jeg har prøvd P-piller, minipiller, kobberspiral og Persona...:uff:

Så denne gangen tror jeg det blir en "latmannsprevensjon" som hormonspiral :D

Rotehue
14-10-2002, 15:22
Jeg tror jeg ender opp med kobberspiral. P-piller mister jeg sex-lysten av, mini-piller gir meg himla god sex-lyst, men får småblødninger, kviser etc. Derfor er jeg skeptisk til horminspiralen også, som visstnok inneholder de samme hormonene som mini-pillen. Ulempen med kobberspiral er vel at man kan få sterkere blødninger av den, som jo ikke er så hyggelig heller akkurat...

Rotehue 31+6

TajMahal
14-10-2002, 20:40
Har bestandig tatt minipillen mens jeg ammer og gått over på spiral når jeg føler tiden er moden for den :)

P-piller har jeg aldri hatt sansen for og kommer nok aldri til og ta det heller.

Jeg brukte hormonspiral før jeg ble gravid og den var jeg kjempe fornøyd med og kommer til og ta den igjen neste gang.

TajMahal uke 30

koala
15-10-2002, 05:55
Persona kan ikke brukes sålenge man ammer, da er den ikke sikker nok. Dessuten har den ved vanlig bruk en sikkehet på 94%, dvs, at hvis 100 kvinner bruker den riktig i et år, vil antageligvis 6 av dem bli gravid. Tilsvarende tall for p-piller er 99% , for pessar +gel 90% og for kondom 85%. ( lav sikkerhet på kondom fordi endel av dem faktisk sprekker, opplevd selv faktisk flere ganger) Selv har jeg brukt pessar i over fire år pluss to år i kombinasjon med persona uten å bli gravid. Vi brukte nesten et år for å bli gravid og brukte persona og TCOYF temperaturprogram, så det er kanskje ikke så lett for oss? Derfor er jeg litt fristet til å ikke tenke på prev. idet hele tatt. Bare passe på å amme ofte (hver 3.-4. time døgnet gjennom) og satse på at det er nok de første 6 månedene. Men det kommer litt an på ungen som kommer da, er det en slitsom krabat kan det jo hende at vi ikke orker en til tett på. Og derfor er litt mer forsiktige. Da blir det nok pessar som før og Kombinere med Persona når ammingen er over.
Koala 31+3