Vis full versjon : Røyking og graviditet
sommerfugl2
27-02-2004, 12:11
Jeg prøver virkelig og slutte og røyke,men det er virkelig en utfordring altså :( !! Nå den siste uken har jeg røykt 1 røyk om dagen,og det er bra til og være meg...men ser på jobb at andre gravide røyker..og legen sier jo at det er veldig farlig for fosteret.
Er det noen røykere her inne som har erfaring,er den ene røyken jeg tar om dagen en stooooor bjørnetjenste ovenfor meg selv??
Er jeg allerede en dårlig mor:leiseg:
Polyanna
27-02-2004, 12:25
Nei, du er IKKE en dårlig mor!!!!
Og det kommer fra en helsefanatiker!
Den ene røyken er selvsagt ikke bra, og det vet du jo selv. Men det er uendelig mye bedre enn å røyke flere! Så aller først, før du bebreider deg selv mer, så skal du gi deg selv et STORT klapp på skuldra for å ha kuttet ned så mye! :klapp:
Om den siste sigaretten: Kanskje du kan kutte enda litt ned på den også? Til en halv? Og så kan du prøve å utsette den litt og litt utover dagen.
Med en sigarett om dagen så spørs det om det er nikotinen du er avhengig av, det er nok heller vanen. Det verste med den sigaretten er nok at du klamrer deg litt til vanen, og gjør det veldig vanskelig og stressende å holde seg unna flere røyk. Kutter du helt vil det kanskje være litt tøffere i en liten periode, men så er du "ikke-røyker".
Prøv å kjøpe boka "Endelig ikke-røyker". Mange som leser den blir helt "frelst" og sverger på at de ikke engang savner røyken. Boka koster noen kroner, men sikkert ikke mer enn 4-5 20-pakninger....
Du har vært flink! Og så flink som du har vært er det lett som plett å kutte den siste også! :klapp:
Vet du, den ene røyken du tar til dagen er ikke mer skadelig enn en tur i Oslos gater med eksos, eller om du puster inn hårspray...
Synes du er kjempeflink som har klart og trappe ned så mye :klapp:
Synes du er kjempeflink.
Jeg har selv sluttet, dvs jeg har røykt 5 røyk siden jeg testet positivt 21. jan.
Men jeg er så heldig at jeg er kvalm og røyklukt er det verste jeg kjenner nå.
Men av og til i gode stunder kjenner jeg at det hadde vært litt godt med bare en pitteliten røyk :)
Men har ikke falt for fristelsen 1. februar :)
Bare stå på du klarer det du og.
Og bare så det er sagt er jeg det minst viljesterke mennesket i verden (jeg er svak for de fleste fristelser, så du burde også klare det da) :D
Lykke til
Schnuppa
27-02-2004, 12:59
Lykke til med kutting av den siste røyken også. Det klarer du!
Jeg er selv ex-røyker men sluttet heldigvis flere år før jeg ble gravid. Men kan alikevel sette meg inn i hvor ekstra vanskelig det er å slutte i graviditeten. Min mann har akkurat sluttet ved bl.a. hjelp fra den boken. Kan anbefales. Den koster ikke mere enn 200 kroner - så det er jo ikke mye!
Lykke til!
:vink:
sommerfugl2
27-02-2004, 14:17
Tusen takk for oppmuntring!! Jeg vet jeg kan klare det!! Tenker på nurket mitt hver gang jeg har lyst på en røyk,og det er jo en kjempe motivasjon!! Takk og lov at vi snart får et røykfritt Norge i tillegg,ingen som kan friste meg lenger der jeg sitter på cafe med tekoppen min:klapp: OG:gravid:
:findag: alle sammen!!
Monalisa
27-02-2004, 23:11
Syns du er flink jeg. En røyk er bedre enn 5, 4, 3 og 2. Da har du jo den minste biten igjen, og det er å kutte den siste også. Jeg har vært røyker siden jeg var 12 år, den dagen jeg testa positiv kutta jeg med en gang. Graviditeten var planlagt, så jeg hadde vel begynt å psyke meg opp til å slutte. Leste "Endelig - ikke-røyker, den fikk i alle fall meg til å endre litt på holdningen min. Å slutte å røyke er bra for deg og for babyen din. Du er ikke noe dårlig mor selv om du ikke skulle klare det, men jeg tror du får det til jeg. Lykke til... Stå på...
mayapril
29-02-2004, 22:34
Jeg sluttet når jeg var 2 mnd på vei.. sluttet i 2 mnd... men så begynte jeg igjen (turbulent tid, masse problemer) .. Var fast bestemt på å kutte ut igjen... men nå klarer jeg ikke! Og det er så grusomt irriterende... Det var så lite problematisk sist, men nå er det et mareritt. Jeg klare virkelig ikke... og jeg er så langt på vei nå. Er nødt til å slutte igjen, men hvordan... ? HUFF huffhuffhuffhuffhuuf... :leiseg:
(røyker ca 3-4 om dagen nå)
Synes det er kjempeflott at du prøver å slutte, for røyk er skadelig for barnet, uansett. Jeg brukte to uker på å slutte da jeg ble gravid, første uken røykte jeg mest av nervøsitet for å fortelle familien nyheten, andre uken røykte jeg 1 røyk for dagen. Jeg ringte også røyketelefonen, og fikk tilsendt en sånn røykekutt-bok, som er grei å se i.
Men det som hjalp meg:
Den ene røyken, ikke røyk hele! Bestem deg før du tenner den for hvor mange trekk du vil ha/trenger for å stoppe røykesuget. (At en røyk for dagen ikke er nikotinavhengighet men psykisk, det er tull...) Slik varer denne røyken ut dagen, slik du bestemmer det.
F.eks ta fem trekk, stump, når neste sug kommer, ta tre trekk, stump osv. Jeg kjøpte inn lakris, er ikke storfan, men røyk smaker hy og hel.... når en spiser f eks Tyrkisk Pepper eller Hockeypulver! Jeg hadde også sugerør som jeg klippet til å bli på størrelse med en røyk, og tygget på den!
Det med å dele røyken, det hjelper. Trodde aldri jeg skulle klare å slutte etter 9 år.. Men det gikk fint!!!
Barnet får det bedre med en gang!
Send meg gjerne PM, jeg støtter deg gjerne!
Er stolt av gravide som vil slutte å røyke!
Huff, dette ble langt! Håper det hjalp litt...
Tidl. bruker
02-03-2004, 10:29
Opprinnelig melding fra mayapril
Jeg sluttet når jeg var 2 mnd på vei.. sluttet i 2 mnd... men så begynte jeg igjen (turbulent tid, masse problemer) .. Var fast bestemt på å kutte ut igjen... men nå klarer jeg ikke! Og det er så grusomt irriterende... Det var så lite problematisk sist, men nå er det et mareritt. Jeg klare virkelig ikke... og jeg er så langt på vei nå. Er nødt til å slutte igjen, men hvordan... ? HUFF huffhuffhuffhuffhuuf... :leiseg:
(røyker ca 3-4 om dagen nå)
Heisann Mayapril...
Vet du, for det første skal du ikke tenke som så at du er så langt på vei...
Det er bra for babyen om du klarer det bare en uke før fødsel og..
Jeg røyker desverre selv, og er IKKE den rette til å si noe, jeg klarte ikke slutte da jeg gikk med :storeb: heller, enda hvor mye jeg prøvde..
Jo mer jeg prøvde, jo mer røyket jeg,..
Nå ligger det på 1-2 om dagen om jeg er alene...og desverre fler om jeg er ute blandt folk som røyker.. :p Er sånn skikkelig sosial røyker.
Legen jeg gikk til sist klappet meg på skuldren da jeg hadde vært gravid en stund, og akket min nød over å ikke klare å stumpe røyken så sa han: Du Nina, det er ikke bra for deg å gå og stresse pga røyken heller... Det er mange som ikke klarer slutte og røyke og de gjør dem ikke til dårlige mennekser for det..
Jeg bruker ikke det som en unnskyldning til å ikke slutte nå, tro emg jeg har forsøkt.
I julen var jeg røykfri, helt til jeg kom blandt andre igjen, da måtte jeg ha en røyk, da etter 1 UKE!!! uten.. :sint: Det var jo bare tull, hadde jeg ikke tatt den så kanskje??
jeg har og lest Endelig ikke røyker, men jeg røyker enda, jeg tror jeg leste den over for lang tid, tror det er en bok man må lese raskt for å få med seg alt, så jeg skal klare og lese den en gang til, å se om den inpirerer meg mer da..
Prøv og ikke drep deg selv med bitre tanker, tenk positivt og prøv, igjen og igjen...
Jeg føler meg ikke motivert til å slutte men håper jeg skla klare det før fødsel uansett..
Det blir ikke kos med røyken da, blir bare mas..
Ønsker deg, og alle da andre her inne som sliter med sluttingen lykke lykke til, dette skal vi klare..
:kcomfort: Nina 20+1
Synes det er positivt at dere prøver jeg.....vet jo selv hvor tøft det var å slutte..
Og det er jo faktisk bedre å trappe ned enn ingenting :klapp:
CathrineB
22-04-2004, 13:13
Synes det er kjempeflott at du prøver å slutte, for røyk er skadelig for barnet, uansett. Jeg brukte to uker på å slutte da jeg ble gravid, første uken røykte jeg mest av nervøsitet for å fortelle familien nyheten, andre uken røykte jeg 1 røyk for dagen. Jeg ringte også røyketelefonen, og fikk tilsendt en sånn røykekutt-bok, som er grei å se i.
Men det som hjalp meg:
Den ene røyken, ikke røyk hele! Bestem deg før du tenner den for hvor mange trekk du vil ha/trenger for å stoppe røykesuget. (At en røyk for dagen ikke er nikotinavhengighet men psykisk, det er tull...) Slik varer denne røyken ut dagen, slik du bestemmer det.
F.eks ta fem trekk, stump, når neste sug kommer, ta tre trekk, stump osv. Jeg kjøpte inn lakris, er ikke storfan, men røyk smaker hy og hel.... når en spiser f eks Tyrkisk Pepper eller Hockeypulver! Jeg hadde også sugerør som jeg klippet til å bli på størrelse med en røyk, og tygget på den!
Det med å dele røyken, det hjelper. Trodde aldri jeg skulle klare å slutte etter 9 år.. Men det gikk fint!!!
Barnet får det bedre med en gang!
Send meg gjerne PM, jeg støtter deg gjerne!
Er stolt av gravide som vil slutte å røyke!
Huff, dette ble langt! Håper det hjalp litt...
Når jeg slutta, kjøpte jeg og lakris....spes Doc halslinser som jeg "sugde" på hver gang jeg fikk lyst på en røyk! Det hjalp hos meg, etter å ha røyka i 9 år!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.