PDA

Vis full versjon : Ang svangerskapspenger

Brumm
15-08-2002, 12:01
Dette er et spørsmål fra en SG'er og jeg håper dere kan hjelpe meg så raskt som mulig.

Det var dette med svangerskapspenger igjen. Mange av dere sier at dere har ordnet dere slik at dere får pengene utbetalt av jobben i stedet for av trygdekontoret... Vil da trygdekontoret utbetale penger til jobben? Eller har jeg misforstått det hele. Og så har jeg hørt at hvis man får jobben til å utbetale pengene får man også rett til feriepenger på hele det utbetalte beløpet, og hvis man får penger fra trygdekontoret får man bare 15 % eller noe slikt.

Og en ting til. Noen har også sagt at de har fått jobben til å utbetale det man "taper" fra 6G og opp til faktisk inntekt (eller 80 % av den da). Hvordan går dere frem for å få til denne ordningen.... Og hva sier dere til arbeidsgiver?

Hadde vært superglad for svar.... Kunne tenke meg å ha dette i boks før jeg evt. kommer inn på disse sidene! :D

:findag:

Moira
15-08-2002, 17:56
Tidligere idag gikk det opp for meg at jeg kom til å tape en god del penger på 6G-ordningen, så derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre her om det var noen som visste noen om det var vanlig med spesialordninger via arbeidsgiver for å dekke mellomlegget.

Etter å ha lest innlegget ditt slo det meg at jeg jo har glemt å titte i personalhåndboken, og der sto det (jippi!!) at arbeidsgiveren min dekker mellomlegget hvis jeg sender inn søknad om dette på forhånd :D Pengene fra trygdekontoret går til arbeidsgiveren min visst.

Ble skikkelig lettet nå.. Dere har kanskje en personalhåndbok dere også? Er vel vanlig de fleste steder det? I såfall er det vel en viss sjanse for at det står noe om det der.

Lykke til!
Moira

Hege72
16-08-2002, 13:38
Dette vet jeg desverre ikke noe om:( Men kan du ikke ringe til Trygdekontoret, og få greie på hvordan det fungerer??

Klem Hege:findag:

Maz
16-08-2002, 13:54
Det er opp til arbeidsgiveren om de betaler sykepenger utover arbeidsgiverperioden. Svangerskapspenger vet jeg ikke noe om. Går ut fra at det samme gjelder permisjonspenger.

Det er helt klart lettere for arbeidsgiver om du får lønn fra trygdekontoret. De slipper å sende krav om refusjon etc. Var ikke klar over at du får lavere feriepenger, stusset litt over dette men det er vel av de ting jeg ikke kan gjøre noe med.

Jeg taper også penger på å være sykmeldt, denne 6G ordningen er jo slik. Jeg jobber i en ung bedrift og synes dette er ok. De skal jo ikke tape penger på at jeg er sykmeldt. Hadde jeg kostet bedriften penger hver måned ville jeg hatt dårlig samvittighet.

De gangene jeg har hatt spørsmål vedrørende trygdekontoret har jeg ringt dem, og fått klare svar. Dette også fra bedriftens synspunkt. Ikke vær redd for å spørre. De som håndhever reglene er bedre skikket til å svare enn meg eller andre her inne.

baby
16-08-2002, 15:40
Hvis arbeidsgiver betaler ut permisjonspengene, vil du få samme beløpet fra han , som av trygdekontoret. Han får pengene igjen fra trygdekontoret!
Hvis arb.giver vil betale deg mere enn dette er det hans valg, men det vil han tape på!
52 mnd permisjon =80% lønn (Ca)
40 mnd.permisjon =100% lønn (Ca)
( hvis du ikke tjener mere enn ca 281.000 i året, som er topplønn i trygeetaten!)

Du vil få feriepenger av permisjonen din, men bare for de 12 første ukene, uansett hvem du får pengene fra..

Håper du ble litt klokere..

Klem baby

Marielle
16-08-2002, 16:08
Hei!

Jeg har sørget for at arbeidsgiveren min og arbeidsgiveren til mannen min skal utbetale fødselspengene til oss. Det er flere fordeler med en slik ordning; Arbeidsgiverne våre ser ikke fortsatt "lønnsutbetaling" til oss som noen belastning og vi har større nærhet til de som utbetaler lønnn på våre arbeidsplasser og kan derfor lettere få ryddet opp i feil, misforståelser o.l. ved utbetalingen.

I tillegg kommer dette med trygdeetatens begrensninger på 6G inn (1G = 54 170 kr fra 1.5.02, det vil si at det bare er interessant for oss som tjener mer enn 325 020 kr). Vi har begge avtaler med våre arbeidsgivere som sikrer oss full lønn. Jeg vil ikke si at arbeidsgiver taper på dette, slik baby skriver. Tvert imot mener jeg at arbeidsgivere vil tjene på å utbetale full lønn i permisjonstiden, fordi dette er en av flere ting dyktige kvinner og menn vil se etter når vi velger arbeidssted.

Når det gjelder feriepenger er jeg faktisk ikke sikker på hvordan det fungerer. En kollega av meg fortalte at hun fikk utbetalt vanlig feriepenger da hun hadde permisjon. Kanskje dette også kommer av at jeg har en "snill" arbeidsgiver.

For de av oss som har "frynsegoder" som gratis mobil, gratis hjemmetelefon, gratis bruk av internett hjemme etc. er det jo også viktig at vi får beholde disse godene i permisjonstiden. Beholder dere godene jenter?

Lykke til iallefall - håper dere får full lønn og andre goder.

Tidl. bruker
18-08-2002, 15:31
Jobb vil nok utbetale, men trygdekontoret får penger av dem. Er slik i kommunen iallefall