Vis full versjon : Livmorhals = avflatet når??
Rapunzel
27-02-2004, 18:56
Har hørt folk snakke om avflatet livmorhals og sentrert livmortapp/ desentrert livmortapp.
Noen som vet hvordan det kjennes ut???? Innvendig altså..
Er tappen langt opp eller langt frem?
Grunnen til at jeg spør er at jeg i uke 24 fikk registert åpning, men livmorhalsen var desentrert. Da kunne jeg nå tappen uten problem.
Nå i uke 32, etter uker med kynnere og intense stikkinger i livmorhals, kan jeg nesten ikke nå tappen. Kjenner såvidt at det er litt åpning. Er den da nesten avflatet eller sentrert??
Takknemlig for alle svar!!
*Martine*
27-02-2004, 22:37
Dette er vel "litt" for innviklet for meg, så jeg håper noen av de andre kan svare deg...
Og etter hva jeg har forstått kan det stikke i livmorhalsen når den åpner seg og når den lukker seg...
Men du kan vel få jordmor til å forklare deg hva de forskjellige uttrykkene betyr på neste kontroll??
Men for meg når jeg hadde 3cm åpning var livmoråpninga langt nede i skjeden, så jeg vil tro at den er høyt oppe er mere lukket??
Noen andre som kan vite???
Håper du klarer å klipe igjen i noen uker til, selv om det ikke er mye behagelig med så mye vonde "kynnere" så er det vel best for babyen...Håper de er flinke med oppfølginga av deg!!!:klemme:
Flytter denne på Komplikasjoner og plager når det har kommet flere svar...
Fødselen består som kjent av 3 faser:
Første fase av fødselen består av to faser: latensfasen og den aktive fasen. I latensfasen åpner livmorhalsen seg og flates ut. Som regel tar de første 4 cm lang tid, og det er denne første utholdenhetsetappen som kalles latensfasen.
Dvs. at når livmorhalsen flates ut, så er fødselen i gang; man kjenner da rier. Siden det du beskriver er kynnere, skulle man ikke tro at selve fødselen er i gang hos deg. Jeg er ikke sikker på hva det betyr at livmortappen er de/sentrert, men hvis du hadde åpning allerede ved 24 uker, ville jeg vært veldig forsiktig med slike egenundersøkelser i frykt for å framprovosere noe...
Den aktive fasen varer så frem til mormunnen (samme som tappen?) er helt åpen, og dette går ofte forholdsmessig raskere og litt voldsommere. Smertene er da mer intense, og man er i denne fasen frem til man har åpning på 10 cm, når utdrivningsfasen begynner med press-rier og varer helt til babyen er ute. Siste fase heter etterbyrdsfasen hvor morkaken osv. kommer ut.
Vet ikke helt om dette var nyttig, men...
Lykke til!
hilsen fra Mettas, :stores: 2 år og :baby: (T-6)
Du kan tenkte deg at limortappen ser ut som en trakt. Når den er desentrert vil det si at den nederste "tuten" ligger bakover mot ryggen din og du er ikke moden (det er ikke mykt nok til at slimhinnene kan strekke seg). Før en fødsel kan sette igang må tappen være sentrert inne i skjeden. Herfra begynner den å flate seg ut og åpne seg til 10cm.
Jeg vil nok som Mettas sier, være litt forsiktig med slike egenundersøkelser hvis du har fått konstatert åpning så tidlig. Du kan selvfølgelig gå med 1-2cm åpning i mange uker, men så tidlig er det dumt å risikere noe.
Håper du forsto noe av det jeg skrev, det er ikke så lett å få skrevet ned alt som suser rundt i hodet :undrer: :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.