PDA

Vis full versjon : Er redd jeg...

zaz
01-03-2004, 09:58
Hei, jeg er 7+1 i dag.

Og så har det seg slik at jeg har vært plaget av en skikkelig kraftig bihule betennelse. Begynte for vel 4 uker siden. Tenkte at det sikkert bare var en kraftig forkjølelse. Og behandlet det med Zymelin (Otrivin), og litt paracet når det ble for galt.

Ble litt bedre etter 2 uker, men det kom tilbake med full styrke og enda verre en knapp uke etterpå. Igjen på med Otrivin. Og hos legen fikk jeg Apocillin 1 g. tbl. Men disse skulle ikke skade babyen min. Men det han sa var at nesesprayen var absolutt ikke tilrådelig, da den trakk isammen blodårene, og da virkningen gikk ut ville blodårene åpnes voldsomt..

Nå er jeg redd for at babyen har fått uopprettelige skader.

Da jeg kjøpte nesesprayen, spurte jeg på apoteket, og de mente den ikke hadde effekt på babyen dersom jeg brukte den som beskrevet i bruksanvisningen. Jeg har brukt den over lenger tid. Men ikke hver dag.

Har noen noen trøstende ord...jeg trenger det nå..:leiseg:

Hilsen zaz

Stine-mor
01-03-2004, 11:29
Jeg brukte Otrivin periodevis gjennom hele det første svangerskapet mitt.
Jeg forhørte meg hos legen som sa at det var greit.

Da jeg ble gravid med nr 2,leste jeg at man ikke skulle bruke Otrivin.Valget falt da på Zymelin.

Begge svangerskapene mine endte med en nydelige :baby: .

Jeg mener bestemt at du ikke trenger å bekymre deg.
Jeg tror at nesesprayen er mest skadelig for slimhinnene i nesa di.

Men kutt ut Otrivinen fra nå og bruk kun Zymelinen du.
Dette går nok bra!

Legger ved en link til Felleskatalogen. (http://www.felleskatalogen.no)

Der står det om Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. vasokonstriktiv effekt må forsiktighet utvises ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.

Zymelin:

Graviditet/Amming: Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.

zaz
01-03-2004, 11:58
Hjertelig takk for godt svar.

Det er stort sett Zymelin jeg har brukt. Men jeg trodde det var det samme som Otrivin da virkestoffet er det samme.:o

Det lettet ett tungt hjerte. Tusen Takk.

Hilsen zaz:D
:findag: