Vis full versjon : Ble terminen deres endret mye etter UL?
IzziCreo
13-10-2002, 17:13
Tar opp tråden på innlegget lengre nede her om den nye studien som viser at legene må ta større hensyn til mors egen termin. Å stole blindt på UL termin har vist seg å være fatalt i noen tilfeller, og alt helsepersonell oppfordres nå til å høre mer på kvinnen der det er stort sprik mellom UL termin og eggløsning/menstermin.
Hva er deres erfaringer, jenter? Har dere opplevd å ikke bli hørt? Hvor stort sprik var det?
Her kan dere svare på både endring i termin, og hvorvidt dere ble hørt om det var snakk om justering.
Selv opplevde vi å bli justert fælt lite - menstermin og UL termin viste bare et sprik på noen få dager :) Og da valgte de å la menstermin stå.
Klem Suzie Q 32+6
Solstråle
13-10-2002, 17:40
Jeg har sprik mellom mensen termin og Ul termin.
Mensen terminen er 16 desember og Ul 26 desember.
Men jeg sa til legen når han undersøkte meg at mensen terminen stemte ikke, men han sa at joda, han kunne kjenne at jeg var så langt på vei som han mente :(
Men da jeg var hos jordmor sa hun at nei, jeg var da ikke så langt på vei og på ultralyden sa jeg at jeg hadde hatt sein eggløsning og mente at den nøyaktige terminen var 24desember. Hun målte da og kom frem til 26desember, sa at jeg nok hadde rett i at det skjedde akkurat den dagen, men at det tok to dager før egget ble befruktet og derfor passet det med 26 desember.
Så jeg tror at i mitt tilfelle så hadde ultralyden rett, men jeg blir jo litt bekymret da, når jeg hører om slike ting som dette uannsett.:(
Min egen termin 13, legens termin 16, UL termin 15 :)
22+2
Min menstermin og legens termin er 27.januar. Ul-termin er 31.januar. Det er ikke mange dager forskjell, så jeg protesterte ikke.
skilpadda
13-10-2002, 20:29
Du burde kanskje ha noe i de alternativene om hvilken vei man evt. ble justert? Det problemet man snakket om oppstår jo bare dersom UL-termin er senere enn ens egen termin. Min UL-termin er nesten to uker tidligere enn mensterminen, og det syntes jeg jo ikke gjorde så mye...
Min ble satt 10 dager frem :)
Min menstermin var 8 nov. og UL termin ble satt til 4 nov. Så det var jo litt kos da... Men da det er så få dager, har det jo ikke noe å si.
Victoria
13-10-2002, 22:47
Hadde menstermin 19 des og ul termin 23 des så det har vel ikke så mye å si for meg...
ble regulert med hele 20 dager!! Dette til tross for hard protest i fra min side. Vet når jeg hadde EL, og det var også den siste gangen vi hadde sengekos før jeg testet pos.
Jeg hadde til og med med meg utskrift av tcoyf, men de var ikke villig til å se på papirene mine.
Dette har selvsagt gjort sitt til at jeg er småbekymret for babyen min, og det ble ikke noe bedre etter at jeg hadde sett nyhetene. Skal kontakte sykehuset igjen i morgen, med krav om ny UL..
Hei!
Min termin er 23. januar, legen sin er 26. januar og ul er 8. februar.
Altså ble jeg satt 13 dager tilbake. Synes det var litt for mye, egentlig!!:(
Jeg hadde mensterm 9 feb,men UL sa 3 feb, så jeg var en kjekk uke ekstra på vei...:)
Forrige gang fikk jeg ULterm 3 dager etter mensterm,men jeg fødte allikevel på mensterm!!
Hanne 23+6
(term 3 feb)
de flyttet min 4 uker..!!
enda jeg vet at det ikke kan stemme. har vært på 6 eller 7 ultralyder da, for sikkerhetsskyld. Men de på sykehuset påstår at jeg har "regnet feil".
Hvis deres termin stemmer, så var jeg hos legen og tok positiv test 1 uke før jeg var gravid...:bonk: :bonk: :bonk:
Nå mener de at babyen vil komme 4 uker "før tiden"..! :gal2:
Legen og jordmoren min tror derimot mer på meg. Men det hjelper lite når sykehuset har bestemt seg..
Hei.
Mens termin og UL termin ble lik.
Jeg VET at bebbin vår ble laget 11.mai. :blush:
Hadde vel egentlig ikke regna med at UL termin ble lik mens termin likavel,men det ble det faktisk.:)
Klem fra Xina.
Min termin 9.11, legens termin 11.11 og ul-termin 15.11!
Så vi får nå se når det skjer;)
Har ingen egen termin siden eg bare hadde hatt mesntasjon to ganger og de var ikke helt regelmessige. + At vi var forsiktige ( ville vente litt til med nr to). Men så en dag begynnte eg og tenke at er det ikke VELDIG lenge siden eg skulle ha hatt mens?
Og jo da. Når eg sjekka kalenderen så var det neste 3.5 uker siden eg skulle hatt den. Så når eg testa to blå var eg faktisk nesten 8 uker på veg sånn ca da.
Legen ville haeller ikke sette en dato fast så hun sa rundt 1-3 mars. Og eg holdt meg til det.
Og på UL så ble den flytta til 7 mars så vi hadde tippa gangske bra syns eg.Siden det var så usikkert når det skjedde.
Sist svangerskap var det en forskjell på 6 dager mellom mens termin og ul termin, men da var jeg litt usikker på nøyaktig hvilken dag jeg hadde mens på.
Denne gangen ble mens og ul. termin den samme dagen.
Terminen denne gangen ble fremskyndet med èn dag. Og det stemmer nok fordi jeg er bombesikker på eggløsningsdagen :)
Jeg fikk mens-termin 27 oktober og ble flyttet 9 dager til 5 november.
Synes selv det var en del dager, så jeg har hele tiden regnet med mens-terminen også.
Bare husk:
Nakling sier at en undergruppe med avvikende termin ikke er utsatt for de samme risikofaktorene; kvinner som har brukt p-piller inntil 6 måneder før befruktning. - De har større sannsynlighet for eggløsningsforskyvning, og får derfor forskjøvet termin oftere. For dem er ikke avviket farlig.
Dette gjelder vel en del av oss, i hvertfall meg. Så derfor er jeg litt roligere nå...
Min mens termin er den 21.oktober, UL ble satt til den 1.november-10 dager forskyvelse alså. Dette har både jeg, min jm og legen diskutert, for ingen av oss tror det blir så sent, men på sykehuset er de veldig standhaftige, som mange andre av dere også har opplevd andre plasser.
Nå er det sannelig på tide at leger tar oss kvinner alvorlig,det er tross alt våre kropper og vi kjenne dem litt bedre enn sykehusene påstår de gjør.
Godt å høre at trendene nå skal forandres, men det blir vel neppe nå mens vi gjør oss klare til å føde, så stå på deres krav!!
Bolla og rosinen, T-7 :findag:
Min termin - 7. februar
Legens termin - 11. februar
UL termin - 19. februar
Jeg ble flyttet fra onsdag 6. til mandag 10. februar. Men første UL sa også ons. 6, 2. UL sa søndag 9. og siste UL sa mandag 10... Så på fredag er det ny UL og ny termin :???:
Min mens termin er 25.12.02
UL ternin er 02.01.03.
Og etter min beregning er terninen 29.12.01
Men som jeg sier med litt flaks kommer gullet enten julaften eller nyttårsaften.
Godt planlagt men dårlig timet.
Klem Rina.
Min menstermin er 20. desember. Men etter UL'n på Ullevål fikk jeg termin 5. januar. Jeg er også sikker på at terminen er rundt julaften, men han kommer når han kommer. :)
Min egen termin var 19 Februar og UL temin ble 18 Februar:)
Pia & :baby: 22+1
Jeg hadde menstermin 13. november og ultralyd terminen ble justert til 8. november. Det var en hyggelig justering, så nå er det bare å vente å se hva som blir mest riktig.
Klem fra Katta T-25
kristina
14-10-2002, 19:16
Jeg fødte for litt over 3 år siden en sønn i USA. Der fikk jeg en oppfølging av gynekolog gjennom hele svangerskapet, mao ingen jordmor eller UL på sykehus. Da jeg fortalte den amerikanske legen min at man i Norge fastsetter en termin ut i fra en UL i 18-20 uke, mente han at dette var galskap. Han sa at skulle termin settes måtte UL'en foretas før uke 12, etter dette utvikler forsterene seg forskjellig.
Jeg har også et eksempel på dette. Min svigerinne fikk forskjøvet terminen med 3 uker. Ved hennes egen termin veide barnet over 3 kg, men da det ble født var vekten gått ned til ca 2,1 kg. Dette mente de skyldtes at barnet hadde ligget i klemme for navlestrengen, og at hun nok hadde gått for langt over tiden.
Så jeg kan ikke si annet jenter, STÅ PÅ!!, jeg mener det er vi som har rett i de fleste tilfeller. I allefall har vi krav på å bli tatt alvorlig når vi mener UL termin er feil.
En dag forskjell for meg. Var på ultralyd i dag og terminen ble flyttet fra 17. mars til 16. mars. Så da stemmer alt ganske bra.
Forrige gang (som var 1. gang) var det er forskjell på ca. 9 uker (menstermin i slutten av april, termin og fødsel i slutten av juni). Dette ble oppdaget ganske sent, og jeg fikk veldig god oppfølging med ekstra ultralyd og overtidskontroll på termindato.
Tyren 18+2 [SIZE=3]
Jeg var ganske sikker selv på at jeg hadde termin 11. mars, men utregningen på doktoronline sa 4. mars, og det samme sa legen min. Siden det er min første og jeg ikke aner når jeg har eggløsning så stolte jeg på legen.
Men UL terminen satte meg 8 dager bak til 12. mars, og det stemmer mer med hva jeg trodde først, så da satser jeg på fødsel... i mars en gang:)
Etter egen regning har jeg termin 16 januar, legen sa 21 og ul sa 28 januar. Håper at jeg slipper å gå lengre enn ut januar måned.
Min termin ble bare justert noen få dager..
Hadde menstermin 17. juli, og fikk UL termin 14. juli.
Og 13. juli ville Ingrid ut..:hjerter:
Egen termin 14. mars, mens-termin 17. mars og UL-termin 13. mars. Ingen store forandringer.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.