PDA

Vis full versjon : Sprik i terminene

Solstråle
13-10-2002, 17:31
Hei jeg leste den artikkelen og så på tv ang disse som hadde sprik i den opprinnlig terminen og ul-terminen. Ble litt redd jeg er det flere enn meg som har sprik i terminene :???:
Her er artikkelen hvis dere vil lese;
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=3412
Trenger litt beroligende ord her, selv om jeg er ganske sikker på at mitt tilfelle er litt anderledes for jeg faller inn under gruppen som har brukt p-piller de siste 6mnd før jeg ble gravid, ble gravid nesten med en gang jeg sluttet. :)

I følge legen/ mensen er terminen 16 desember og ifølge ul 26 desember.
Men jeg har den fordelen av at jeg aldri var enig med legen sin termin for jeg er sikker nesten helt ned til eksakt dag det skjedde og etter min beregning er terminen nøyaktig 24.desember.( ganske lik ultralyden altså) Også på grunnlag av at de første graviditets testene var negative, og de slo ikke ut før to uker etter jeg selv mener jeg ble befruktet. Mens hvis det legen sier stemmer så skulle de jo slått ut tidligere.
Men jeg blir jo litt skremt allikevel, syntes det er litt ekkelt
Kunne gjerne tenkt meg en ultralyd til :uff:

Men jeg burde vel ikke bekymre meg, burde jeg det. Siden tror jeg vet dagen jeg ble befruktet og er sikker på at jeg hadde sein eggløsning den mnd. og derfor så ble jo Ul nesten en bekreftelse for meg på at jeg hadde rett, mensen terminen stemte ikke.

Sikkert tåpelig å kverulere sånn over dette, men det er litt ekkelt å tenke på, hvis noe skulle være galt :leiseg:

Ps. Sf målet mitt ligger helt på den grønnestreken

:)

Steinbukk
13-10-2002, 17:43
Hei

Har faktisk savnet en "debatt" om det her inne...så også innslaget på nyhetene på Fredag (?)

Har selv egen (newsten 100% sikker) termin 23 el. 24 Desember... Ultralyden sier 29 og det er jo nesten 1 uke etter... Håper alikevel den lille kommer ca 1 uke før! jul Er så glad i julefeiringen...vil jo gjerne ha den med meg og da helst med den lille på utsiden :)

Men kommer helt klart til å bruke dette "mot" legen/jordmor dersom det blir aktuelt å gå over tiden! Pokker heller om de skal få sette mitt lille :baby:nurk i fare pga. hva som kom frem på UL

lenesin
13-10-2002, 19:26
Min egen termin er 24 desemer ,da legen regnet ut det første gang jeg var hoss henne sa hun det samme.Var på to innvendige UL,den første når jeg var 6 uker på veg så ikke noe spesiellt da så fikk beskjed om å komme tilbake noen uker senere.her stemte også fosterets utvikling med min termin,det gjorde det også når jeg var på den andre UL I uke 8.
Når jeg var på uUL i uke 19 ble den endret med akkurat en uke,ble veldig forvirret.Jeg testet ikke positiv på den første testen jeg tokk så jeg måtte vente noen dager med å ta ny,så jeg er 100% sikker på når jeg ble gravid,på dagen om trent.Skal jeg følge den siste UL terminen var jeg ikke gravid når jeg testet positiv da,har regnet på dette å synes det er veldig rart, serlig siden han snurret på hjulet FØR han undersøkte meg å sa jeg var en uke mindre en det jeg trodde.:uff: :???:
Han sa det samme etter undersøkelsen å,men hvordan kan han få det til å bli en uke mindre når han snurrer på sitt jul enn jordmor å lege.Har regnet mye på dette å har holdt oss til 24 desember,men siden det står 31 i alle papirene nå har vi sakt 31 til de rundt oss.
Hva ville dere ha gått ut i fra?:???: :???:

LENESIN TERMIN ???

linda3
13-10-2002, 21:27
HEI!!
Trodde at jeg skulle høre til desemberklubben jeg også.
Fikk termin 24 des. av legen, kom på UL og ble flyttet til den 10 januar. stort sprik???

Dette skjedde siste svangerskap også.
Jeg fødde sønnen min 3 uker før term (UL) ,han veide over 4 kg og var 53 cm.
Etter fødselen fant de ut at han hadde kommet på ca termin. Det stemte forresten min egen terminutregning, men som sykehuset utelukket på UL. Litt skremmende.
Spent på hvordan det går denne gang.

Linda3 termin 10 januar(UL)
24 des(mens)

Jan
13-10-2002, 21:32
Det er ikke så lett det der med termin. Selv har jeg også et sprik i terminene på 11 dager. Menstermin 13.12 og UL-termin 24.12. Men er det noen som vet "nøyaktig" hvor mange dager en går gravid? +/- .Fra den dagen befruktningen skjer og til fødsel (for oss som vet nøyaktig hvilken dag det skjedde.) 40 uker er jo medregnet de 2 ukene som går fra siste mens og til en befruktning.

Tidl. bruker
13-10-2002, 21:58
Dette er en vanskelig diskusjon, og det er vanskelig å gi gode svar. Jeg har en svigerinne som hadde mens termin 30. august. På den ordinære UL fikk hun ny termin 11.september. Dvs nesten 14 dager, og babyen kom ikke før 23. september. På legekontrollen sa de at babyen ikke var overtidig. Hvordan kan dette ha seg da???? Iforhold til menstermin kom jo babyen 24 dager senere. Noen som har gode forklaringer??

Kikkan
14-10-2002, 21:45
Syns dette var litt skummelt jeg. Har menstermin 5 Desember, og UL-termin 20 Desember. Det blir et sprik på 15 dager.
Syns egentlig at det er menstermin som burde være riktig...
(Var på to UL pga blødninger før den "ordinære" UL'en også, å da sa de at jeg var omtrent 7 dager kortere påvei, en det jeg selv trodde. Men så fikk jeg altså dette flyttet med 8 dager til på den ordinære UL'en.)
Jeg har lest en plass at det er bebin som begynner å produsere et hormon når h*n er "ferdigbakt" sånn at fødseln settes igang. Så jeg håper på at hun i min mage skjønner når hun er klar, å kommer ut av seg selv, sånn at jeg ikke går over tiden...