PDA

Vis full versjon : Toxoplasmose

lil
15-08-2002, 12:35
VI har fått mus i huset:eek: og jeg vurderer å skaffe meg katt! Syntes døde mus i feller er ekkelt. Levende mus er helt greie, men ikke på kjøkkenet mitt, eller noe sted innendørs.
Dessuten er jeg redd pjokken plutselig får tak i ei av fellene. Gift er helt uaktuelt. Fæl måte å dø på, og man vet aldri hvor de ligger hen, så må man gå etter lukten.. spyfaktor!!!

Så jeg vil altså ha meg en katt, en nattkatt. Hun kan f¨å være inne om nettene og ute om dagen, vil det da være fare for meg å få toxo da? Det er jo bar kattedriten som er farlig, men kattene vasker seg i rompa med tunga, og slikker andre ting etterpå.

En annen ting: er toxo farlig i andre og tredje trimester? Trodde bare det var det første jeg, men jeg blir testet en gang i hvert trimester. Rare greier:???:

lil 14+3

Pope
15-08-2002, 12:44
Nå er det vel slik i Norge at de færreste katter har toxa, dette gjelder mer i de Syd-Europeiske land.

Men det som sies fra legene sin side, er at den gravide skal holde seg unna rengjøring av kattesanden. Tror nok ikke at det skal være noe problem med å anskaffe seg katt, selv om man er gravid.

KLem Pope:bryn:

imsdal
15-08-2002, 12:47
synes ikke du skal få katt bare fordi den skal fange mus:( katter har ikke godt av å spise mye mus og de får mark(hvis du ikke gir marktabletter) håper ikke jeg får mye negativ respons nå,men dette er iallefall min mening. er nemlig en ekstrem katteelsker:D

Vinga
15-08-2002, 12:50
Hmm, hva er katter brukt til siden oldtiden? Jo, til å fange og drepe skadedyr ;)

Klart man må gi den regelmessige mark-kurer, men en katt er jeger fra naturen av, og å nekte den å fange mus er jo "dyreplageri" i forhold til kattens instinkter :) (Tenker nå ikke på kattene er innekatter og aldri har sett en mus)

Skaff en katt og la den fange mus du lil, bedre det enn at dere skulle evt. bli smittet av noe musene drar inn!
Tenk på barna...

imsdal
15-08-2002, 12:57
mine katter fanger også mus,men det jeg mente var at hun ikke burde skaffe seg katt bare pga musene. hvis hun har tenkt igjennom hva en katt krever og dens levealder(ca 15-20 år) så støtter jeg hennes valg 100 % :) du vil ikke angre,katter er noen herlige dyr:klapp:

Helle
15-08-2002, 12:57
Heisann!

Vi har katt. Vi hadde den før jeg ble gravid, og det har aldri vært snakk om å avlive henne p.g.a. grividiteten.

Tenker jo litt på dete med toxoplasmose. Men, tar man sine forhåndsregler går dette bra. Jeg holder meg bl.a. unna kassen hennes, selv om den nesten ikke er i bruk.

Hun jakter på mus og sånt, så vi slipper å ha så mange av disse smågnagerne rundt huset. Dette fører nok også til at vi slipper å få dem inn i huset. :) Hun livnærer seg selvfølgelig ikke på mus, men får den maten hun trenger av oss, - jakten er bare for moro skyld, ser det ut som.

Hun er ute nesten hele dagen, men vi holder henne inne om natta.

:findag:

lil
15-08-2002, 13:30
Herregud, katter er jegere, født til å fange, drepe og spise dyr, b.la mus! Så det har jeg ingen betenkeligheter med, og vil hun ha annen mat, kan hun spise bikkja sin mat. Jeg har alltid hatt katt, helt til pusen min døde sist gang jeg var gravid. Jeg skaffet meg ikke ny katt, hadde tenkt å gjøre det når guttungen ble litt større. Jeg kommer til å få meg katt før eller siden uansett, musaeproblemet mitt gjør bare at jeg vurdere å gjøre det nå!

PS Imsdal: markur er en selvfølge, ikke bare for katter som spiser mus!

lil 14+3

imsdal
15-08-2002, 13:43
du trenger ikke bli så hissig :( kjøp iallefall kattemat til katten,ikke la ho få hundemat:)

lil
15-08-2002, 13:55
:lol: var ikke hissig jeg!! Hvor så du de sinte ansiktene henne??
Får nå c hva slags mat pusi får, tror det blir mye matrester fra oss, og hundematen utenom. Kan ikke innbille meg at noen katt skal ta skade av det! Katter har overlevd i mange tusen år uten spesialprodusert mat.

lil 14+3 (som IKKE er sint;))

imsdal
15-08-2002, 14:22
fint at ingen er sinte her :) lykke til videre i svangerskapet ditt. skal snart teste jeg også,så håper jeg får kommet meg inn her i 9 mnd :findag:

Leo-girl
15-08-2002, 15:04
Hei,

Leste innlegget og måtte bare engasjere meg litt....er veldig enig med Imsdal her. Katter i dag er for det meste mer et familiemedlem og et husdyr enn et dyr man anskaffer seg ene og alene for å jakte på mus....!

Jeg har en katt som stort sett gjør som hun vil. Går ut og inn når hun selv ønsker. Hun får både boksemat, seifilet og tørrfor. Hun jakter på mus hun også. Har sett det har ligget noen døde mus rundt husveggene her, men det er ikke akkurat hovedbeskjeftigelsen hennes for å overleve. Hun gjør det nok mest for spenningens skyld og for jakt innstinktet. Grunnen til at hun tar de med hjem er for å vise oss stolt hvor flink hun er....selvom jeg ikke synes noe særlig om døde mus....men det skjønner jo ikke hun.

Så Lil, hvis du anskaffer deg katt så synes jeg du bør ta var på den som det kjæledyret den også er. Gi den ikke hundemat....det mener jeg at jeg har hørt at ikke er så bra. Det er vel en grunn til at det er forskjell på det sikkert. Det er alt for mange som anskaffer seg katt og som ikke passer godt nok på den. Det er derfor mange familier ender opp med en annens families huskatt på døra......den oppsøker andre steder fordi den ikke er fornøyd der den bor....skriker etter mat og oppmerksomhet. Dette har jeg sett opptil flere tilfeller av selv når jeg bodde hjemme hos mor og far. Flere katter kom til oss og skrek om mat og kos. De som eide dem ga blaffen og det synes jeg er forferdelig synd. Katter er like mye et kjæledyr som en hund er.

Dette er min mening da. Dette er ikke ment som kritikk til noen på denne tråden, men heller bare et generelt innlegg om det å anskaffe seg husdyr.

Det er dessuten et ganske stort ansvar å anskaffe seg en katt. Man kan ikke bare stikke av en helg (synes jeg da) og la katten være alene. Men det vet jeg det er veldig mange som gjør.

Men uansett.....får vel en del reaksjoner på dette...men det var ikke vondt ment dette innlegget i hvert fall. ;)

Klem
Lille nurket 7+1 og Leo-girl :vink:

Polyanna
15-08-2002, 15:08
For å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg ikke du skal engste deg for toxo og katt, så sant du lar andre ta seg av dritten (greit uansett, hm?;))

Vi er mange mange her inne som har hatt katt hele livet og selv hadde jeg det som min "jobb" å vaske opp etter katten når den hadde "uhell" innendørs (teppegulv. Yak!). Dette var en katt som fanget mus (som jo er måten de skaffer seg tokso på, så vidt jeg vet), og jeg var nå toksonegativ lell.

Jeg tror tokso er farlig gjennom hele svangerskapet, men mye mer farlig på begynnelsen enn på slutten, hvis jeg har forstått dette riktig.

Lykke til med katteanskaffelse! (PS: Dyrebeskyttelsen har huset fullt av sommerkatter som trenger nye hjem!)

lil
16-08-2002, 00:43
NÅ kjente jeg at jeg ble irritert!! Ikke kom her og sammenligne meg med folk som ikke gir katten sin mat, og reiser fra den i helgene, bare fordi at jeg sier at katta mi godt kan spise hundefor. Husker at pappa hadde katt, og han ga dem melk fra tanken, morgen og kveld, og ellers fikk de finne maten selv. De spiste sikkert litt kraftfor når de følte for det. Og ikke kom her og si at han var noen dyremishandler da!!!

Si meg: hvor lenge tror du det har eksistert kattefor spesiallaget og niforsket på?? Antageligvis max 50-60 år. Hva med kattene før dem da?? Sikkert mishandlet heeele gjengen, rart at det ennå eksisterer katter:bonk:

Og når det gjelder hundemat: min forrige katt spiste heller hundematen, kattematen rørte hun aldri (hvis det ikke var boxefor da) og jeg prøvde flere merker. Og katten levde og trivdes den, tror ikke hun led av noen mangel sykdommer.

Jeg har som sagt hatt katt før, nesten hele livet, og jeg vet utmerket godt hva det går i. Har som noen sikkert har fått med seg hund oxo, og dessuten hest, høner og skilpadder. Tror nok at jeg skal kunne greie å ta meg av ei katte:)
Spørsmålet mitt her var jo egentlig om jeg burde få meg katt nå, eller vente, ikke hva slags mat katten burde få, og om jeg eventulelt er en meeget ond person hvis jeg ikke gir den fabrikkmat:lol:

Iset
16-08-2002, 04:15
hei Lil:)
pliiis ikke bli sint på meg nå:bonk:
men jeg syns det var litt leit å lese at faren din lot kattene finne maten sin selv, at de ike fikk mat. for det er ikke alltid lett for dyr å finne mat selv, iallefall ikke om vinteren. mange katter døde før i tiden av sult, og når man skaffer seg et dyr så må man ta godt vare på det. nå kjenner jeg jo ikke faren din, eller hvordan han behandlet kattene, men jeg reagerte bare en smule på det. ikke bli sint, jeg vil ikke tråkke deg på tærne, det vet du:)

og jeg tror nok imsdal mente at du ikke bør skaffe deg katt bare for rottenes skyld, men det skal du jo ikke:) hun bare sa det, for hun trodde det. katter er meget følsomme dyr som trenger masse kjærlighet. og det bør man ha tid og ork til å gi dem. de er også veldig glade i "snacks", så det bør de få litt av og til av, våre katter elsker feks crabsticks, så det får de, sammen med fisk av og til. ellers går det i kattemat, spesielt tørrfor, som de elsker og har godt av:)

jeg er FANATISK katte elsker, og har hatt katt siden jeg ble født:) de er så utrolig skjønne dyr, og jeg har lært meg å tolke alle dems bevegelser, lyder og utrykk. kjempeinteressant:)

ikke bli sinna på meg, jeg ville bare kommentere litt:)
vi sees i morgen, du fagre møy:D

masse klemmer fra katteelskeren Iset (som sitter her med lille Cindy på fanget, som ligger og maler så fint:)

lil
16-08-2002, 12:00
Kanskje det ikke gikk klart nok frem, men når man snakker om melketank og kraftfor så er vi på en gård. Det bodde flere katter der, både våre katter og alskens villkatter, og jeg tror jeg kan garantere dere at ingen sultet! De var ihvertfall runde og trivelige nok, og med to kull i året på hunnkattene så kan de nok ikke ha vært særlig sultne!

lil (som begynner å bli drittlei dette her, detteer siste innlegget jeg gidder å skrive om de såkalte forsvarsløse, stakkars mishandlede kattene som ikke greier seg selv!!)

Leo-girl
16-08-2002, 16:42
Åh...nå ble jeg helt svett her....så sår går det da ikke an å være Lil. Som jeg sa det innlegget var ikke ment som noe personlig angrep på deg.

Jeg fatter ikke hvordan du kan ta det personlig å bli irritert. Som jeg skrev så var det ikke personlig ment til noen på tråden og vil derfor ha meg frabedt at du blir irritert for en generell uttalelse og tar det personlig.

Når man legger inn innlegg på disse sidene så man man regne med å at det kommer tilbakemeldinger av alle mulige slag.

Så nok en gang beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne. Det var overhodet ikke i min mening.

:klem:

Hilsen
Leo-girl