Vis full versjon : utenfor livmora
hvor lenge kan et foster leve/eller det kan vel ikke leve i det hele tatt utenfor livmora?bare lurer på hvordan man mereker det.og evt hvor lang tid det tar før en oppdager det? klem
Svangerskap utenfor livmoren merker man en av de første ukene av sv.skapet.... dette kan komme helt plutselig som ekstrem magevondt osv (har jeg hørt da) Håper det er noen her som kan forklare det bedre enn jeg kan, for jeg ser ut til å slite litt;)
Men fosteret kan iallefall ikke overleve mange ukene utenfor, det vet jeg....
Chanel
Fosteret er ikke levedyktig i det hele tatt utenfor livmora. Det er vel litt forskjellig hvordan man oppdager det, men for min del starta det med magesmerter. Etterhvert begynte jeg å blø ganske mye, og fikk sinnsykt vondt! Besvimte,kasta opp,kunne ikke kontrollere avføringa min (skikkelig grisete!) og hadde kjempevondt i magen, ribbeina og skuldrene. Jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset hvor de løp med meg på båra mot operasjonssalen. Det var som en dårlig episode av akutten.. :uff:
Etter operasjonen, hvor de fjerna den ene egglederen min som hadde sprukket(det var derfor jeg blødde så fælt), fortalte legen meg at dersom jeg hadde kommet 30 min senere hadde jeg antageligvis ikke overlevd. Legen kunne ikke si noe om hvor lenge det befrukta egget hadde ligget i egglederen min, men jeg regner ikke med at det kunne ha vært særlig lenge.
Jeg prøver ikke å skremme noen med dette! Men sånn kan det altså gå dersom man ikke skjønner at det er fare på ferde. Jeg var bare 19 år da dette skjedde, og hadde aldri hørt om svangerskap utenfor livmora engang.. Takk og lov for at pappan min så at jeg var alvorlig syk og ringte legen! Unner ingen å gå igjennom det jeg opplevde, det var fryktelig vondt og ganske så traumatisk.
Dersom man oppdager det tidlig kan det gå helt fint uten å fjerne eggledere og uten andre komplikasjoner.
Hei,
Da jeg ble gravid første gang fikk jeg ekstreme smerter på den ene siden, og begynte å blø. Gikk til legen, fikk ul og de trodde det var en sa. Tok noe tester og skulle bli fulgt opp, men ble det ikke. Nesten to uker senere fikk jeg tilbake de intense smerter og blødninger, og ble rushet på sykehuset og operert. De fjernet den ene egglederen. Det varierer hvor mye smerter man har og hvor dramatisk det utarter seg, men i alle tilfeller må man til lege og få behandlig, og fosteret har ingen sjans til å overleve på noen måte. Det er forferdelig trist og vondt. Jeg mistet den ene egglederen, men ble gravid på første forsøk etter operasjonen (fikk ikke tilbake menstruasjon en gang), så det kan gå raskt etterpå.
Jeg kan vel nevne at jeg bekymret meg endel for om jeg kunne bli gravid igjen etter operasjonen, men nå sitter jeg her altså, 30 uker på vei uten å ha prøvd å bli gravid engang! :D
Som andre sier her så tar det ikke lang tid før det blir så akutt at man opereres. Selv fikk jeg intense smerter to dager etter jeg testet positivt. Legene trodde det var SA, men ble rutinemessig fulgt opp med blodprøver. Da så de jo at HCG nivået ikke sank slik det skulle. Begynte ikke å blø før en uke etter de første smertene. Ble operert da ejg var 6 uker på vei, og da hadde jeg allerede begynt å blø inn i buken. De måtte fjerne den ene egglederen. Men nå er jeg gravid på første forsøk igjen :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.