PDA

Vis full versjon : Fortelle det til arbeidsgiver?

Linemor
14-10-2002, 14:26
Hei.

Visste dere at:

Arbeidsgive kan spare masse penger på at dere forteller at dere er gravide. Dette gjelder for de gravide som er sykemeldte. I flg Lov om Folketrygd §8-20 kan arbeidsgiver bli fritatt for arbeidsgiveransvaret i arbeidsgiverperioden når sykefraværet er relatert til svangerskap. Eneste er at arbeidsgiver må ha vurdert mulighet for omplasering og funnet det umulig.

Et slikt sjema finnes hos trygdekontoret.

Hvis du ikke ønsker å fortelle sjefen at du er gravid, så kan man jo fortelle det til personalavdelingen. De skal ha taushetsplikt så da er det jo bare å si at det er en hemmlighet. Dette er jo kanskje ekstra viktig for de arbeidsplasser som sliter med dårlig økonomi. Arbeidsgiver betaler de første 16 dagene man er syk.

Men det er IKKE en plikt å fortelle arbeidsgiver at man er gravid. (Så sant ikke arbeidet tilsier det da)

Litt kjedelig stoff dette, men det er jo nyttig å vite(kanskje).

Nøtteliten
14-10-2002, 15:27
Kjekk info å få med seg!
Og uanhengig av om bedriften går bra eller midnre bra kan det være fint å kunne bidra til at tida en er borte ikke blir alt for kostbar for arbeidsgiver!
Foreløpig har jeg klart meg uten sykemelding, og håper det fortsetter!

Nøtteliten

Tidl. bruker
14-10-2002, 23:15
Jeg fortalte også tidlig på jobben at jeg er gravid. Jeg visste at de jobbet med budsjettet for neste år, og sjefen ble veldig glad da jeg sa i fra. Da kunne han legge inn svangerskapspermisjonen min i budsjettet.

Jeg fikk ingen negative reaksjoner.

Mor til 3
15-10-2002, 13:36
Jeg fortalte min arbeidsgiver at jeg var gravid ganske tidlig, fordi jeg ble sykemeldt, han vet om at jeg har hatt 5 spontan aborter tidligere, og sa at jeg måtte tenke på meg selv og ikke ta sjangser med å være på jobb.
På sykemeldingen min står det : kan overhodet ikke være i arbeid inntil fødsel. det er så arbeidsgiveren kan lese det som står. trodde det bare var til trygdekontoret de kunne skrive sånt, hvis ikke jeg hadde fortalt det til min arbeidsgiver enda så ville han jo sett det på sykemeldingen.