PDA

Vis full versjon : Biola?

Lillian26
09-03-2004, 09:47
God morgen!

Jeg har fått tilbud om å være med i en Biola-studie i Trondheim. Målet er å få bekreftet at daglig inntak av biola reduserer sjansen for at barnet skal få allergier. Lurer litt på om noen av dere andre har vært med eller skal bli med, og evt hvilke meninger og tanker dere har om det?? Kan ikke skjønne at det er noe i veien for å bli med, men tenker på om det blir et stort ork å drikke 2,5 dl syrnet melk hver eneste dag i 4 mnd, og dette med alle prøvene som må tas av både mor og barn.

Lurer litt på om jeg skal bli med eller ikke, og hadde blitt glad for andres syn!

:findag:

Ede
09-03-2004, 13:39
Jeg skal ikke være med på noe slikt, men tror jeg ville takket ja om jeg fikk tilbudet.

Biola har svært mange positive egenskaper, men produsentene har ikke lov til å reklamere med så mange av dem pga. ulike lover og regler.

Skrev en artikkel om det til en lokal avis i fjor, og klipper ut noe av den og limer inn her;

I følge siste nummer av Tidsskrift for Den norske lægeforening viser omfattende forskning at en styrking av den naturlige tarmmikrofloraen kan medvirke til å forebygge og lindre lettere fordøyelsesbesvær som skyldes tarminfeksjoner, antibiotikabruk eller en uregelmessig og stresset livsstil.

Viktig med bakterier
Et probiotikum kan man definere som en mikroorganisme som har en gunstig effekt ved at den bedrer balansen i et biologisk system. En balansert bakterieflora er viktig for at fordøyelsen og kroppen skal fungere godt, så det er slett ikke alle bakterier som er av det slemme slaget. Ved å tilføre kroppen probiotika - flere av de snille bakteriene - kan vi altså få hjelp til å bekjempe mageplager.
De fleste matvarene vi kan få disse bakteriene gjennom, er syrnede melkeprodukter som for eksempel Biola og Cultura.

Nok med ett glass
Bruk av antibiotika fører ofte til diarè, og der har leger ofte anbefalt yoghurt som motmiddel. Og ganske riktig, slike produkter har en dokumentert effekt. Andre typer plager probiotika hjelper mot, er vanlig diarè, salmonella hos barn og reisediarè. Også de som er laktoseintolerante og har nedsatt evne til å fordøye melkesukker, tåler de syrnede melkeproduktene bedre enn andre melkeprodukter. Enkelte produkter kan også hjelpe mot forstoppelse, og probiotika kan ha en gunstig effekt i forebyggingen av tykktarmskreft.
Det er ingen risiko for”overdosering” av disse produktene, det er nok med ett glass av de syrnede melkeproduktene for å få en god effekt.

Synes det høres ut som et spennende prosjekt du er med på. Og om du synes det er pes å drikke 2.5 dl hver dag, så får du tenke på hvor bra det er for hele deg å drikke det!

Villevilde
11-03-2004, 13:07
Hei!

Jeg skal være med på dette. Samme skal Astrid i Aprilklubben. Synes det virker som ett spennende prosjekt og kjenner ei som har deltatt på det. Hun synes ikke det var mye styr. I tillegg er det jo positivt at de prøver å finne ut av årsaker til allergi. Verdt ett forsøk synes jeg. Tror det blir en vanesak å drikke dette... Skal jo uansett være positivt om ikke annet så for magen :)

star80
11-03-2004, 22:43
har fått tilbud om å være med, men liker ikke biola, så jeg står over. men synes det virker som en fornuftig studie...

lille nurket:)
22-03-2004, 19:49
synes biola er herlig, jobber på sykehjem hvor vi gir det til de gamle hver dag pga effekten på magen og for de underernærte..
Synes dette høres veldig spennende ut og vil gjerne høre resultatet. skal dere drikke det under svangerskapet??
Spennende