PDA

Vis full versjon : Ang nummenhet i hendene (langt innlegg)

:) liten
09-03-2004, 19:09
Jeg spurte kvinnelegen på nett ang et problem jeg har fått med hendene, men jeg syns svaret jeg fikk var veldig overfladisk. Spørsmålet mitt er: noen annen utvei en operasjon? I så fall - vil dette kun vurderes i etterkant fødsel? For min del gjelder dette høyre hånd, som ikke fungerer særlig lengre. (Blant annet har jeg blitt en av 'pekefinger-tasterne' ;)) Kommer til å fohøre meg hos jordmor på torsdag før jeg evt. tar det med min lege (igjen), men tenkte kanskje noen andre hadde erfaringer fra dette. Det jeg merker er at hånden blir betydelig verre på kort tid.

Innlegget til legen var som følger:
Nummenhet i fingrene under svangerskap, såkalt karpal tunnellsyndrom.
Hei, jeg har et spørsmål som går på nummenhet i hendene under svangerskap pga ødemer. I uke 33 startet mitt problem med vonde hender, og tidvis blir de fullstendig borte. I starten var det vanlig at dette skjedde om kvelden og natten, mens nå sliter jeg med det døgnet rundt. (Jeg er nå i uke 36) Det er særlig min høyre hånd som er ille. Den er konstant dårlig, enten den er helt borte, prikker eller nærmest koker. Jeg våkner hver natt av disse plagene. Kan jeg som gravid benytte meg av vanndrivende piller slik at dette blir bedre? Vil det forsvinne etter fødselen? Er det evt. noe annet enn vanndrivende piller som gir god effekt? Har forsøkt kjerrinrokk-te, men er usikker på om dette er ok under graviditet. Massasje i skulder kan lindre det noe umiddelbart, men virkningen forsvinner så og si med en gang. Hva gjør jeg? Det er utrolig plagsomt.

Svar fra Kvinnelegen:
De fleste blir mye bedre etter fødsel, men det kan ta noen uker, dersom det vedvarer, anbefaler jeg at du tar det opp med legen din for vurdering av operasjon.

Tidl. bruker
10-03-2004, 08:47
Kjenner ikke til dette så godt, men håper virkelig det ordner seg etter fødselen. Kan du kontakte noen andre enn fastlegen din og forhøre deg?