Vis full versjon : Fostervannsprøve!?
Jeg er 41 år og førstegangsfødende. Ettersom jeg aldri har vært gravid og heller ikke trudde jeg kunne få barn, er dette et under for oss begge!
:klapp:
Min sambo og jeg trur begge på skjebnen, og mener at det er en mening med at jeg aldri har kunnet bli gravid tidligere. Derfor har vi bestemt oss for å droppe fostervannsprøven som jeg vel blir tilbudt når jeg er så "gammel". Dette fordi vi ikke orker tanken på å måtte velge bort barnet hvis noe skulle være galt.
:leiseg:
Hva mener andre om dette? Flere som er av samme mening, eller er helt uenig? I så fall hvorfor?
Takknemlig for svar...:)
Stjerna
Da jeg var gravid med mitt første barn (og andre) fikk jeg tilbud om fostervannsprøve fordi pappa'n tidligere hadde fått ett barn med alvorlig arvelig sykdom.
Jeg nektet.....fordi jeg tenkte som så; hva hvis jeg tar denne prøven og så aborterer jeg, noe man har en liten risiko for når man tar prøven, så får jeg svar i posten om at alt var bra....hadde ikke klart å takle det. Vet også med meg selv at jeg aldri hadde klart å avbryte ett svangerskap i 16-18 uke....... jeg er nå i uke 19+5 og har kjent liv siden uke 12, hver dag fra uke 14......
Jeg er enig med deg, ikke ta forstervannsprøve hvis du ikke føler behov for det. Selv om muligheten er større for å få et psykisk utviklingshemmet barn i din alder, er likevel faren for dette svært liten. En risiko vil det forresten alltid være for alle som får barn, uansett alder.
Dessuten har jeg hørt at modne mødre ofte får mer intelligente barn.
Lykke til, og gled deg over nurket i magen.
Magga
Tidl. bruker
15-03-2004, 20:12
Du kan få "utvidet UL" for å redusere sjansen for Downs. Da sjekker de nakkefolden, fingre og nese (tror jeg).
Det er flere her som har fått det. Bla. LivVilde i septemberklubben.
hadde tenkt og svare på dette,men svaret blir altfor langt og innviklet,og fant ut at det egentlig ikke passet her heller... jeg sier bare at du må gjøre det som er riktig for deg/dere...
og lykke til med spiren... støtter deg i ditt valg...
p.s.- du er ikke "gammel".. :D
og skjebnen gir deg uansett ikke mer enn du kan takle...
mange go`klemmer :klem:
Jeg var også 41 og førstegangsfødene og valgte å ikke ta fostervannsprøven. Fikk utvidet UL og ble beroliget med at alt så bra ut. Hadde ikke tatt abort om det var indikasjoner på downs, så vi ville ikke ta risikoen med fostervannsprøven. Sjansen for å få et barn med downs er tross alt mindre enn sjansen for å miste barnet etter en fostervannsprøve. Vi ville aldri ta den sjansen og var til overmål så heldige å kunne ønske en velskapt gutt velkommen til verden.
Er straks 42 år og prøver på en søster eller bror til lille gutten vår. Downs er ikke en ting som bekymrer oss i det hele tatt siden sjansen ikke er sååå mye større enn for en yngre kvinne . Kommer til å be om utvidet UL slik at vi evt er forberedt om jeg blir gravid igjen og stoppe med det siden vi vil ha barnet uansett. :)
:klapp: Takk for alle fine svar fra dere, godt å lese at flere er enige med oss i denne avgjørelsen!
Foreløpig termin 22. sept.
Jeg tenker nok litt anderledes...
Er "bare" 34, og ingeting i slekta tilsier at vi skule fått et barn med kromosomfeil, men vi valgte alikevel å dra til London for å ta utvidet ultralyd (nakkefoldscanning, neseben, lårben etc.) samt morkakebiopsi for å være på den sikre siden. Prof. Nicolaides ved Fetal Medicine Center er vel regnet for å være en av de beste på området, og har en abortrisiko på ca 0.3% ved morkakeprøve.
Det er mulig at risikotallene for Downs regnes litt forskjellig i forskjellige land, jeg fikk opplyst at min risiko ved 34 år var 1:288. Desverre var mine blodprøver sctøgge, så jeg fikk "oppjustert" risikoen til 1:21, som tilsvarte en kvinne på 39. Morkakebiopsien viste imidlertid et normalt foster (og fikk svar etter 2 dager).
Jeg synes risikoen for alvorlige kromosomfeil er ganske høy, og ønsker ikke å føde et barn med Downs (eler trisomi 13 eller 18 heller for den saks skyld), så for oss var valget enket.
Men - vi er alle forskjellige, og har forskjellig verdisyn, etikk etc. når det gjelder alvorlig handicappede barn, og det må respektetes!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.