Vis full versjon : Downs syndrom
Heisann
Har nettopp vært hos legen å fått konstatert bekkenløysning!!!! Men foreløpig er det ikke sååååå vondt men bare litt vondt hele tiden (det er sikkert verdt det når jeg sitter med et søt lite nurk i armene)
Så over til noe helt annet:
Nevnte for legen min at min halvbror har downs syndrom. Legen ble plutselig stille (og jeg nervøs).
Fikk tilbud om fosterdiagnostikk (prate med en ekspert eller noe) og evt forstervannsprøve.
Legen sa det kunne være arvelig men det visste de egentlig ikke.
Ultralyd var visst for usikkert el. noe.
Er det noen som vet noe om dette? Noen med barn med downs eller?
Jeg er kjemperolig når det gjelder dette temaet og regner det som lite sannsynlig at mitt nurk har downs (aner ikke hvorfor)
Skal på priv UL på mandag, er 12+0 da, så visst de ikke ser noe "feil" da blir jeg nok å takke nei til fostervannsprøve.
Har hørt at de kan se en opphopning av vann elelr no i nakken ca ved uke 12 på barn som har downs.
Er det noen som vet noe om dette?
Til sist vil jeg bare si at jeg er veldig rolig ang dette, er ganske overrasket over meg selv og anser egentlig sjansen for downs som veldig liten
Puhhh det ble mye
Jeg er veldig takknemlig for alle svar
Stor klem
Jeg vet i alle fall at de ser etter en forstørret nakkefold pga veskeansamling ca i uke 13, noe som KAN tyde på feks downs syndrom. Så hvis alt ser bra ut på den ul'en du skal på, er nok sjansene dine gode. Men HELT sikre kan de ikke være uten en fostervannsprøve. (Men så var det risikoen forbundet med en slik prøve da...) Det er i alle fall veldig fint at du føler deg trygg og rolig mht dette. En god magefølelse tyder bra! :D
Sjansene for å få Downs er jo fortsatt veldig små, men jeg skjønner jo at du føler det litt ekkelt når legen tilbød dere videre utredning. Jeg søkte litt og fant noen diskusjoner om dette temaet.
Her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=402&highlight=Downs+AND+England) og her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=46794&highlight=Downs+AND+England) for eksempel.
Jeg har lest om denne blodprøve-metoden de kun utfører i England, som også kan si mye om risikoen for Downs. Blodprøver er jo ikke risikable, slik fostervannsprøver eller morkakeprøver er, men utføres altså ikke i Norge.
Får håpe at alt er bra med babyen!
goldnugget
10-03-2004, 18:59
Hei jeg bor i USA og her blir alle gravide tilbudt en blodprøve som kalles quad-screen. Her måles 4 forsjellige proteiner i mors blod. Dersom prøven viser avvik kan det bla være sjanse for genetisk feil, spinal og nervedefekt eller tegn på at barnet kan bli født for tidlig. Dersom det er avvik blir man tilbudt fostervannsprøve hvis man vil. Denne blodprøven bør taes i ca uke 16 for best resultat. I Norge tror jeg man kan få denne prøven dersom man er over 38 år, men det burde jo være en enkel sak å ta!
Polyanna
11-03-2004, 09:33
I andre land tilbys man gjerne en total "screening" der man vurderer: nakkefold, blodverdier, arv, mors alder osv., og så legger man sammen dette og får en statistisk sannsynlighet for Downs. Da går man fra en generell sannsynlighet på 0,etellerannet prosent, til plutselig HELT mikroskopisk, eller veldig høy. Får man et veldig høyt tall kan man da ta fostervannsprøve.
Fostervannsprøve har også en abortrisiko på ca. 1%, så mange vurderer at de ikke syns det er verdt å ta den så lenge sjansen for Downs er mindre.
Jeg ville uansett aldri tatt fostervannsprøve hvis jeg ikke var sikker på at jeg ville ta abort om det viste seg at barnet hadde downs.
I Norge så ønsker man ikke å tilby denne typen screening, fordi man mener at det i ekstrem grad legger til rette for "sortering av mennesker", derav den nye bioteknologiloven. Det går an å reise til for eksempel Danmark for vurdering dersom man ønsker det. Jeg tror Rigshospitalet tar i mot norske pasienter.
Min personlige mening: Man kan uansett ikke sikre seg mot alt av sykdom og forferdelse som livet kan bringe. Barnet kan ramle i trappa og få en hjerneskade som gjør det pleietrengende for livet. Jeg syns det er underlig og trist at akkurat barn med Downs skal "sorteres ut" på forhånd. Men dette er min personlige mening, og ikke noe jeg vil prakke på andre.
Mitt syn på fostervannsprøve er nok sikkert også påvirket av at en kollega mistet et barn etter prøven. Nålen skadet navlestrengen og dårlig næringstilførsel førte etter hvert til at barnet døde. Etter det har hun ikke fått flere barn, så det gjør det ekstra trist.
Lykke til på ul, og så syns jeg du skal kjenne på den gode magefølelsen din! :)
Enig med Polyanna :nikker:
Ikke helt enig - dvs. jeg er enig i det med "sorteringssamfunnet". Men jeg ville nok kanskje helst vært forberedt, dersom det viste seg at babyen min har downs. Jeg ville nok heller visst det på forhånd, enn å få sjokk på fødeavdelinga.
Mannen min har en "helbror" med Downs. Vet ikke om det er arvelig når det kommer fra farssiden?? Uansett, abort er ikke tema for min del, men mannen min har sagt at han absolutt ville fjernet fosteret dersom det viste seg at det har Downs. Det samme sier søstrene (selvsagt ville de ikke vært broren foruten i dag, men det har preget oppveksten veldig). Så da er det like greit at vi ikke har sjekket noe ekstra, siden vi er uenige på et så viktig punkt...
Vi har helt glemt å nevne det for leger/jordmødre, og har derfor ikke fått tilbud om ekstra sjekk.
Takk for mange svar.
Det viser seg at broren min har en type downs som ikke er arvelig. 95% av barn med downs har en ikke arvelig type.
Syns det var utrulig dårlig gjort av legen min å ikke opplyse om dette da jeg fortalte han om min halvbror.
legen kunne opplyst om:
Det blir født ca 50 unger pr år i Norge med downs.
Gjennomsnittlig 2,5 av disse har en arvelig type.
Selv om du har en bror med arvelig downs, er sjansene relativt små uansett for om ditt barn skal få det.
Det er i tillegg halvbroren min= enda mindre prosent sjanse om det hadde vært arvelig.
Dette er noe jeg leste meg til etter besøket og ble skikkelig forbannet på legen som ikke kunne fortelle meg det.
Det er tydelig at jobben "bare" er en jobb, og at de av og til glemmer hva mennesker kan føle.
Men jeg er nå glad og helt lykkelig igjen og gleder meg til UL på mandag
:D
Ha ei trivelig helg;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.