PDA

Vis full versjon : Hvor mange grader vasker dere nytt sengtøy på?

Bettan
15-08-2002, 13:10
Heisann :)

Tenkte at nå må jeg begynne å gjøre klart sengtøy til den minste dyna.
Men så lurte jeg på hvor mange grader dere vasker det på første gangen?
De kan jo vaskes på 60 grader, men er det nødvendig når det ikke er brukt før?
Eller må du gjøre det for at fargene skal "feste seg"?

Noen synspunkter?

Bettan T-28

Linda1
15-08-2002, 13:15
Det skal vaskes på de gradene det står på anvisningen. Nytt tøy er satt inn med diverse stoffer, så selv om det er nytt, må det vaskes.

Det er også noen stoffer med farve som må vaskes på de gradene som står for at farvene skal holde seg bra ;)

(10+3)

LIZ
15-08-2002, 13:28
Hei!
Jeg jobber i en tekstilbutikk, og der anbefaler vi alle kundene våre å følge vaskeanvisningen på nytt sengetøj. For det første så brukes det masse kjemikalier når sengetøjet farges, for det andre så er det viktig å vaske ved høy nok temperatur for at fargene skal sette seg.

Qatrine
15-08-2002, 13:56
Jeg følger som regel vaskeanvisningen. Etterhvert når det er vasket noen ganger, så kommer det ann på fargen hvor mange grader jeg vasker på. (Mørkt 30 grader, lyst 60 eller kok.)

Puncky
15-08-2002, 15:24
En annen ting som også er viktig, er at det ikke er nok å vaske sengetøyet kun 1 gang før bruk. På de jeg har kjøpt så har det stått at det bør vaskes minimum 2 ganger før bruk. Dette fordi at det er tilsatt så mye stivelse for at det skal se fint ut. Jeg har fulgt anvisningen på pakken, og vasket de på 60 grader.

Min mening er at sengetøyet bør kunne vaskes på minimun 60 grader. Selvfølgelig avhengig av hvor skittent det er, men jeg synes ikke det blir rent nok på f. eks 30 grader. Men det er meg da....:)

Kos Puncky ( :birth: 4. okt)

Vinga
15-08-2002, 16:21
Jeg vasker alltid alt nytt sengetøy en gang på 60 grader før det tas i bruk.

Thea
15-08-2002, 23:08
Hm..jeg gjør altså feil jeg da, som hiver det inn på 90 grader første gangen?? vel og merke dersom det er 100% bomull!!:???:

Hilsen Thea som ikke alltid gidder å lese vaskeanvisninger og sukkererten

LeiaOrgana
15-08-2002, 23:51
Sengetøy skal egentlig alltid vaskes på 60 grader, uansett om det er farget eller lyst, nytt eller brukt.

Når det er nytt er det for å få vekk kjemikaliene, og eventuelt få fargen til å sette seg. Når det er brukt må det vaskes på 60 for at midden skal dø. Denne dør ved noen og 50 grader viss jeg ikke tar helt feil. På grunn av dette skal alt sengetøy, også farget, tåle å bli vasket på 60.

LeiaO