PDA

Vis full versjon : Bekkenløsning?

pha
17-03-2004, 09:04
Hei,
Jeg er 9+6 og har hatt smerter i rompa en stund nå. Dvs før jeg ble gravid hadde jeg smerter (trodde det var ishias en stund) på den ene siden av rompa, med ilninger ned på baksiden av låret. Det var muskulært. Men etter at jeg ble gravid har disse smertene endret seg litt, og nå har jeg vondt i begge rompeballene og ilninger ned i spesielt det ene låret. Det er sånn at hvis jeg har stått på kjøkkenet og laget mat i flere timer (stått på hardt gulv) blir det ekstra ille. Setter jeg meg ned en liten stund og skal begynne å bevege meg igjen er det nesten umulig, da bare knekker jeg sammen. Jeg har ikke tenkt på at dette kan være bekkenløsning en gang, men det slo meg i går og da tenkte jeg at jeg måtte finne ut av det. Det er ganske slitsomt, men heldigvis er det værst på kveldene, så på jobben (sitter på rompa hele dagen) kjenner jeg det ikke i det hele tatt. Kan dette være bekkenløsning? Hva er bekkenløsning? Hvorfor får man det?
:???:
Pha

Tidl. bruker
17-03-2004, 09:19
Høres ut som bekkenløsning ja. Smerter i setet og lår + der isjasnerven er. Som om jeg skulle sagt det selv, for en tid tilbake.

Be legen din om råd for hvordan du kan lette svangerskapet og spesiell oppfølging. Dette gjelder også etter at du har født.

Les mer om bekkenløsning her (http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=3037) .

Lykke til.

(PS. Gå i sko uten høye heler, ikke sitt lenge i ro, ikke stå lenge i ro i f.eks. kø e.l, og gå lite i trapper.)

Frostiz
20-03-2004, 09:38
Høres ut som bekkenløsning ja,få legen din til å undersøke deg og evt skrive ut en rekvisisjon til fysioterapaut/manuellterapaut.
for er det bekkenløsning er det lurt å få kommet igang med noen form for behandling for å forebygge litt,kanskje man da slipper å ha så voldsomme smerter i sllutten som desverre mange får.

Noen gode råd som jeg fikk hos min manuellterapaut er:

- Ligg på siden når du sover,med pute mellom bena. Dette for at bekkenet som er "opp" skal få lik vinkel som den andre foten,alså bekkenet ligger i ro OG er rett.
- Gå sakte og med korte skritt,dette spesiellt hvis man har mye vondt i lysken med stråling nedover føtterne.
- Ikke stå å "heng" på bare en fot,men ha vekta på begge føtterne,dette pga unødvendig overbalastning.
- Gjør øvelser hjemme,de får du når du går til behandling.
- Gå trapper og lign. Sakte.
- Gå korte turer,som regel hjelper ikke laange turer på et veldig vondt bekken. Da er det ro som gjelder!
- Svømmetrening er bra trening når man har bekkenløsning.

Dette var da noe jeg kommer på i farta...
Håper inderlig du ikke har bekkenløsning,men det kan desverre være begynnende da...:uff:
Hos noen går det helt over etter fødselen og hos andre kan det vedvare lenge etter fødselen,veldig forskjellig er det.

Ønsker deg masse lykke til uansett!!:klem: