Vis full versjon : Tusen spørsmål!
Hej!
Har lite frågor till er här inne... Första gången jag är gravid och känner mig helt :bonk: av allt som jag inte vet...
Är i början av 7:e uka nu. Var på UL förra veckan för att jag fick en liten blödning. De kunde inte se hjärtat, är det för att det var för tidigt i 6:e veckan?
Har fått en god del utflod de sista dagarna. Dette är "slim" aktigt och så gott som genomsiktligt. Spår av gammalt blod, antar att dette är från blödningen förra veckan, normalt, eller?
Fostret sitter på höger sida. Får nu massa "hugg" i den sidan nu som gör ont som f*n...! Vad är det?
Får inte behålla maten. Finns det något man kan ta för det? Kan ju inte vara bra för fostret att jag inte klarar beålla någonting...
Tacksam för hjälp :nikker:
:findag:
Hei hei
Huff da det er ikke gøy å gå slik i starten av et svangerskap med blødninger og masse usikkerhet.
1) Hvis du er sikker på din termin og UL apparatet som ble brukt er av noenlunde standard så skal man vel kunne se hjerteaktivitet i uke 6/7, hvis det er er hjerteaktivitet på fosteret.
2) Det at du blør og slimer trenger ikke bety noen verdens ting men det kan også bety en truende abort. De smertene du kjenner kan like godt være strekksmerter som smerter ved spontanabort. Men da jeg spontanaborterte i uke 12 hadde jeg enorme smerter og rier. Det var da ikke til å ta feil av hva som var i ferd med å skje.
3) Det at du fortsatt er dårlig er jo et godt tegn på at du fortsatt har gravide hormoner i kroppen. Om du spyr mer enn 3-4 ganger hver dag bør du kontakte lege for å be de vurdere situasjonen.
Kjære Kikkis.
Jeg ville nesten bedt om en UL til jeg sånn at du får bekreftet avkreftet at ting er i orden. Få en privat UL om det offentlig ikke vil gi en UL time.
:lykke: :lykke: :lykke: :lykke:
Lykke til.
Klem June
jeg var på ul man.15/2.var da ca 5 uker på vei.hos meg kunne de se hjerteaktivitet,men jeg har hørt at det er få som ser hjerteaktivitet så tidlig som i uke 5.ville spurt om en ny ul hvis jeg var deg...ønsker deg lykke til.... løem
Jeg hadde også blødninger i uke 6, men fikk ikke UL før i uke 9 pga det var vanskelig i se noe før da. Det kommer vel også ann på hvor gode UL apparater de har. Hadde også mye smerter, men det var livmorbåndene som strakk seg. Er nå i uke 35;)
34+3
T-41
Cheyenne
22-03-2004, 10:44
Hva sa jordmora på UL da? Dersom det hadde vært veldig unormalt å ikke se hjerte slå hadde hun sagt i fra kan du vite!:)
Sikkert for tidlig å se dersom hun ikke sa noe. Det at noen har sett hjerte slå så tidlig betyr ikke at det er unormalt å ikke se det så tidlig vet du:)
Ring til legen/jordmora di og snakk med de om dine bekymringer så du slipper å tenke mer på dette.
Mitt råd: i mitt første svangerskap gikk jeg å bekymret meg hele tiden fra begynnelse til slutt, det blir man sliten av...
Så da jeg ble gravid med nr to gikk jeg inn for å ha et avslappa forhol til graviditeten. Det som skjer det skjer, en kan uansett ikke gjøre stort, barnet blir som det blir. Og skjer det en abort så var det kanskje et tegn på at fosteret ikke var levedyktig på et el annet vis.
Ikke bekymre deg for mye, gå til lege/jordmor å snakk ut å få oppklart ting du lurer på. Og en viktig ting: ikke la deg skremme av andres erfaringer, det går som oftes bra :)
Å være gravid er en naturlig ting, kroppen forandrer seg i takt med fosterutviklingen, det at du er kvalm og har litt stikkende smerter er tegn fra kroppen din om at den gir plass til at fosteret skal vokse:)
Kvalmen finnes det medisin mot, gå til legen å snakk med han.
Lykke til!!!:)
litt blod i trusa flere dager på rad, fikk komme til ultralyd da jeg var 5+4, det var for tidlig til å se hjerteaktivitet, men hulrommet i livmoren hadde begynt å åpne seg og en kunne se at det var noe der på ene siden. Gynekologen sa det var helt normalt til å være så tidlig, spesielt hvis det var kommet litt kortere enn forventet.
Fikk ny time to uker senere, var da 7+2, da så vi hjertet som pumpet, og fosteret ble målt til 6+4, altså fem dager yngre enn forventet ut i fra siste mens. Altså ikke så rart de ikke kunne se hjertet første gang.
Da jeg var på rutine ultralyd i uke 18, stemte den første ul. terminen på dagen, mao hadde fosteret utviklet seg/vokst nøyaktig etter skjema fra uke 8 til uke 18. Ganske utrolig.
Hej!
Tack för alla svar! Det hjälper massa att bara känna att någon annan förstår hur jag tänker och orkar "lyssna" på mig :)
Skall på nytt UL den 31:e och då är säkert fostret stort nog till att hjärtat slår.
Än en gång: Tack till er som orkar "lyssna" på alla mina "dumma" spørsmål :D
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.